Aviseringar
Rensa alla

Är det okej att skämta om självmord?


Ämnesstartare

Jag lider av depression och har själv VARIT självmordsbenägen. Jag tycker från eget perspektiv att det är så sjukt fel att skämta om självmord! Hör ni mycket självmordsskämt? Skämtar ni om det? Jag går i åttan och hör varje dag. Saker som "Det här provet ger mig självmordstankar" eller "Jag ska hem och skjuta mig i huvudet". Två killar i min klass har till och med haft en livestream på Instagram där de gjorde en hängsnara och låtsades hänga sig i deras garage. På skämt såklart men på andra sidan skärmen satt någon som planerade sitt egna självmord. Vad tycker ni? Är det okej att skämta om självmord?


   
Citera
Haien

Ja, det går att skämta om allt, bara det inte går för långt.


   
SvaraCitera

Det är inget fel om att skämta om allting, även saker som självmord. Så länge det inte går överstyr eller är vid fel tillfälle. Alla har vi olika saker som vi tycker är roliga. Vissa gillar mörk humor, andra kiss och bajs-humor och några gillar allt möjligt olika. Vi är olika helt enkelt.

Att "låtsas hänga sig själv" och dessutom livestreama låter otroligt fel, har jag aldrig själv tyckt är något roligt när man går ytterligare ett steg längre. Överdrivet och meningslöst.

Ibland säger jag "skjut mig" när något är bajs, allvarligt eller ej. Vem har inte sagt: "jag vill dö" och sen inte riktigt menat det liksom? Speciellt i yngre åren, då kommer mycket idiotiskt ut ur ens mun minsann

Svar på din fråga: Ja, det är "okej" att skämta om självmord och i princip allting så länge man tänker på vem som lyssnar och hur långt man går med skämtet. Finns en gräns för allting


   
SvaraCitera

Precis som Marioswish skrev, man får tänka på vilka som lyssnar. Om "fel" person får höra massor med skämt så kan det bli otroligt fel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag kan hålla med om det ni skrivit. Att inte fel person ska få höra. Men då måste det ju vara fel att skämta om det på allmänna platser. så som på skolan, jobbet och på stan där andra människor du inte känner hör. Grova internskämt med sin kompis har vi alla men dra dem när det bara är ni som hör. Eller, vad säger ni?


   
SvaraCitera

Ja, men kanske inte med vem som helst


   
SvaraCitera

En sak är väl att skämta om begreppet som sådant och en annan sak att skämta en stackaren det drabbar/drabbat. 


   
SvaraCitera

jag bryr mig helt enkelt inte om vad man skämtar om


   
SvaraCitera

Ja man kan skämta om självmord


   
SvaraCitera

För vissa (tex mig) så är skämt ett sätt att bearbeta saker


   
SvaraCitera