Aviseringar
Rensa alla

Är det okej att skratta och inte bry sig?


Ämnesstartare

Anarkandi:

Ja, alltid. (Du röstade på detta alternativ)

äh jag 'är inte i deras trädgård, eatin' thier plantz

jag skrattade igenom hela 2012-filmen så jag vet hehe


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Ja, ibland. (Du röstade på detta alternativ)

Beror på vad det handlar om, men man ska kunna ta att folk hånar, så länge det inte är något väldigt känsligt ämne.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Va!? Jag blir irriterad

Anarkandi:

men när jag är allvarlig tycker jag att människor ska vara allvarliga själva och inte sitta och håna mig för det

Det är otroligt stor skillnad på de exempel du tar upp i tråden och det man sammanknippar med att någon ska "förstå sig in i någon annans situation".

Bara för att du sitter och tjafsar om hur synd det är om djur betyder det inte att de kring dig har någon slags ansvar att hålla en seriös djurättsdebatt med dig.

Du pratar om att sätta sig in i någon situation och förstå någon annans läge och inte håna dom. Att vara vegetarian, vegan eller vänstersympatisör är inte att vara i en situation som kräver någon slags sympati eller medkänsla eller krav på seriositet från någon annan som inte vill diskutera det.

Att vara oseriös och skratta när någon berätter om cancer, eller prata om sin döende mamma, eller att ha blivit dumpad, eller på något sätt faktiskt lider av något, är respektlöst.

Att inte orka debattera med någon som hela tiden ska tjafsa om sina åsikter konstant är inte ett dugg respektlöst.

Att kräva att folk ska respektera och diskutera och försöka förstå varenda åsikt man har i varenda situation är också rätt respektlöst och att inte tåla att någon hånar en för ens åsikter är mesigt och fånigt, men säkert djävligt roligt för de som hånar dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Klorofyl:

Att kräva att folk ska respektera och diskutera och försöka förstå varenda åsikt man har i varenda situation är också rätt respektlöst och att inte tåla att någon hånar en för ens åsikter är mesigt och fånigt, men säkert djävligt roligt för de som hånar dig.

Kan skämta och driva med folk som äter kött, det är inte det som är grejen, grejen är att många människor idag väljer humordörren i ren försvarsreflex, för att de är fega och använder varje härskarteknik de kan för att komma undan. Det i sig är kränkande, och även om jag inte pallar bry mig om det så förstår jag att människor tar illa upp av det.

Klorofyl:

Bara för att du sitter och tjafsar om hur synd det är om djur betyder det inte att de kring dig har någon slags ansvar att hålla en seriös djurättsdebatt med dig.

Hur de agerar är väl upp till dem, men jag kan seriöst inte tycka att det är okej eller behandla en person som fullt intelligent individ om de inte kan respektera mig som det eller använder härskartekniker eller dylikt för att komma undan.

Klorofyl:

Att inte orka debattera med någon som hela tiden ska tjafsa om sina åsikter konstant är inte ett dugg respektlöst.

Jag antar att du syftar på mig här, så:

Klorofyl:

Va!? Jag blir irriterad

Drick en kopp te och gå och lägg dig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Jag antar att du syftar på mig här, så:

Ja, det är ingen idé att försöka konvertera alla, och att tappa respekten för människor eller låta bli att behandla en person

Anarkandi:

som fullt intelligent individ

och antagligen också se ned på den (även om du inte erkänner det)
för att den inte vill ta en diskussion som inte intresserar dem är elitistiskt av dig.

Man kan inte omvända och debattera med alla hela tiden, det tror jag alla fattar till slut men de där första åren när man typ OH SHIT JAG HAR EN ÅSIKT så är det väldigt skoj att tro att det går.

Jag kanske låter dryg men det är så, vänstermänniskor (säkert inte enbart ett fenomen inom vänstern osv) som typ nyss upptäckt att de är vänster har en sådan period, och sen lägger man av, jag har också vart sådär, och känner många som vart det, och erkänner det utan större problem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Hur de agerar är väl upp till dem, men jag kan seriöst inte tycka att det är okej eller behandla en person som fullt intelligent individ om de inte kan respektera mig som det eller använder härskartekniker eller dylikt för att komma undan.

Hur behandlar du en person som inte är fullt intelligent?

Förstår inte hur du menar för övrigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Att skratta och ha roligt framför att bry sig eller faktiskt försöka förstå något eller känna medlidande.

Att skratta åt någon som berättar något personligt borde vara straffbart. Om man inte förstår något och spelar dum? Är ett stort tecken på osäkerhet.

Jag kan inte förstå att folk är så dumma att skratta åt saker dom inte förstår, eller när någon pratar om nått.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

HonHeterHanna:

Jag kan inte förstå att folk är så dumma att skratta åt saker dom inte förstår, eller när någon pratar om nått.

Tycker inte det handlar om att vara dum att skratta åt något man inte förstår, snarare lite hyfs och social skills.

Jag har vart i diskussioner med personer som vart angenäma att prata med men de har börjat prata om saker som jag inte bryr mig om eller förstår mig på och inte heller är särskilt intresserad av att förstå mig på, då skrattar man till lite, låtsas förstå och börjar sedan prata om något annat, för man orkar inte avbryta hela grejen med att fråga fast man inte vill veta, eller typ säga "alltså det här vill jag inte prata om" och verka skitotrevlig.

Oväntad:

Hur behandlar du en person som inte är fullt intelligent?

Man använder härskartekniker såklart!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Oväntad:

Hur behandlar du en person som inte är fullt intelligent?

Man kan faktiskt inte göra så mycket mer än att skratta och låtsas som inget, det blir ju inte bättre av att gnälla om det. Sen handlar det egentligen inte om intelligens, tror vem som helst kan göra det oavsett intelligensnivå, handlar mer om empati och EQ isåfall.

Klorofyl:

och antagligen också se ned på den (även om du inte erkänner det)
för att den inte vill ta en diskussion som inte intresserar dem är elitistiskt av dig.

Ja, vem skulle inte ta illa upp av det?

Några exempel på vad människor som bryter mot normer kan behandlas.
"Haha, vad fan är du för en idiot som inte äter kött? seriöst, djuren mår dåligt om vi inte äter dem. DJURMÖRDARE!!! HAHAHA"
"Så är det inte alls."

"Haha, vad fan är du för en idiot som inte dricker? Seriöst, det går inte att ha kul utan alkohol. Fan vad du är tråkig "alla i sällskapet börjar skratta och berätta om deras fester och hur kul det är med alkohol.""

"FY FAN, han är ju en jävla bög, man kan inte ha bögar i klassen, stick ditt aids-barn."

Huruvida det här kan refereras till elitism eller att döma andra människor vet jag inte, men ifall jag tar illa upp av att höra sådant så är jag således elitist. Hmm.

Se nedan.

Oväntad:

Förstår inte hur du menar för övrigt.

Ursäkta om jag är kass på att förklara.

Det här har jag inte varit med om själv, men en vän berättade om hur klassen diskuterat hans vegeterianism, och använt sig av förlöjligande härskartekniker och skrattat åt honom och ignorerat vad han sagt. Personen mår dåligt över det, men de andra har kul, det kan man ju inte klassa som annat än mobbning. Man kan ju välja att se på att personen i fråga är en idiot som inte kan ha humor, skratta själv och säga något tillbaks, eller så kan man lägga skulden på de andra. Det handlar lite om vad man tycker är okej, och det är väl det som t.ex mobbning alltid brukar handla om.

När man förlöjligar och skrattar åt andra och inte förstår att de tar illa upp av det hela och inte ens vill förstå det eller sätta sig in i den andras situation. Enligt mig är det en ren försvarsreflex för att skydda sig själv och hålla uppe sin egna självbild och världsbild.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Resultat. (Du röstade på detta alternativ)

Kunde inte bry mig mindre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Förstår inte sådana här trådar. Att man orkar skriva A4an om skittråkiga saker. Fast det är ju iofs individuellt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Man är oerhört blåst ifall man inte kan försöka sätta sig in i andras situation

Ja, för det har ju säkert något med intelligens att göra. [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

"Haha, vad fan är du för en idiot som inte äter kött? seriöst, djuren mår dåligt om vi inte äter dem. DJURMÖRDARE!!! HAHAHA"
"Så är det inte alls."

Anarkandi:

"Haha, vad fan är du för en idiot som inte dricker? Seriöst, det går inte att ha kul utan alkohol. Fan vad du är tråkig "alla i sällskapet börjar skratta och berätta om deras fester och hur kul det är med alkohol.""

Anarkandi:

"FY FAN, han är ju en jävla bög, man kan inte ha bögar i klassen, stick ditt aids-barn."

Anarkandi:

När man förlöjligar och skrattar åt andra och inte förstår att de tar illa upp av det hela och inte ens vill förstå det eller sätta sig in i den andras situation. Enligt mig är det en ren försvarsreflex för att skydda sig själv och hålla uppe sin egna självbild och världsbild.

1. Det är knappast såhär illa ofta.

2. Ja det är klart att det är fel att göra så.

3. Du beskriver allt konstigt och använder fel ord, folk kommer alltid vara rövhål mot oliktänkande, du får det att låta som att du typ stör dig på att folk inte vill diskutera med dig och sätta dig in i din situation och föra en debatt och inte för att de skriker att du är bög i röven kokhura DÖ liksom. Så tolkade jag det iaf.

4. Sluta umgås med idioter, de är överallt och det är ingen direkt idé att prata med dom öht.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Huruvida det här kan refereras till elitism eller att döma andra människor vet jag inte, men ifall jag tar illa upp av att höra sådant så är jag således elitist. Hmm.

Nej, du är inte elitist för du tar illa upp av det, du är en simpel fjolla som bryr dig om vad folk tycker och tänker om dig. Sluta bry dig om vad folk tycker om dig och lev ditt liv som du vill leva det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Ja, alltid. (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera