Aviseringar
Rensa alla

Är det rätt att inte få några pengar?


Ämnesstartare

Hej!
Jag har inte fått några pengar av min mamma på flera månader! Vi kom överens om att jag skulle få 500:- för ca ett år sen. Men jag har inte fått några pengar än för att hon säger att hon inte har några pengar! Grejen är den att hon köper onödiga saker ibland och sen när jag ska få några pengar så finns det inga kvar.
Det känns rätt så trist eftersom jag aldrig har pengar så jag kan inte hänga med kompisarna på bio eller om vi ska göra något annat. Jag får betala allt jag ska göra själv. Även kläder om jag ska ha. Men jag har ju inga pengar!
Är jag självisk eller har jag rätt att få lite pengar iallafall?

Jag är 16år och går i gymnasiet.


   
Citera

Jobba.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

crille93:

Jag är 16år och går i gymnasiet.

Då ska du får studiebidraget på 1050 varje månad dock.


   
SvaraCitera

Moderkakan:

Jobba.


   
SvaraCitera

Du har inte rätt till några av dina mors pengar, verkar jobbigare att hon har påfrestande inköpsvanor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Okej, blir att fixa någe jobb då...[tired]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

crille93:

Grejen är den att hon köper onödiga saker ibland och sen när jag ska få några pengar så finns det inga kvar.

Jo jag vet hur det är.

Satt i samma sits för några år sen.

Morsan gnällde att hon inte hade pengar men ändå lyckades hon fylla sitt 2-3 ciggpaket om dan och ölbegär.

Det var grymt frustrerande att känna sig rånad och aldrig ens kunde göra det minsta aktiviteter med polarna.


   
SvaraCitera

Får du inte ens studiebidraget?


   
SvaraCitera

min morsa är "skyldig" mig zelda twiligt princess sedan tre år tillbaks, kräver jag det av henne:

svar nej.

får ju massa andra saker och hon lånar alltid ut pengar till mig när jag behöver så ser ingen anledning att whina


   
SvaraCitera

Moderkakan:

Då ska du får studiebidraget på 1050 varje månad dock.

Det har han inte heller rätt till förrän han fyller 18. Innan dess är det hans mors pengar.


   
SvaraCitera

Lidande små barn:

Det har han inte heller rätt till förrän han fyller 18. Innan dess är det hans mors pengar.

Barnbidrag är väl för att föräldrarna ska ha råd med barnet.
Studiebidrag är för ungdomarna så att de har råd med studiemedel osv. (även fast välditg få spenderar pengarna på det)

Bra så jag uppfattat det, kan självklart vara inkorrekt.


   
SvaraCitera

Moderkakan:

Studiebidrag är för ungdomarna så att de har råd med studiemedel osv. (även fast välditg få spenderar pengarna på det)

Vet bara att pengarna går till föräldrarna innan ungen är 18 och föräldrarna har ingen skyldighet att ge det vidare till ungen.


   
SvaraCitera

crille93:

Är jag självisk eller har jag rätt att få lite pengar iallafall?

Jag är 16år och går i gymnasiet.

Du har ju ditt studiebidrag, om du inte klarar dig på det får du ju söka extraknäck!

Jag klarade mig genom hela gymnasietiden på de pengarna, trots att jag till och med var rökare på den tiden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag får inte ens mitt studiebidrag.....
Det är det som är grejen! Annars hade jag inte brytt mig direkt.
Men jag har inte haft några pengar överhuvudtaget på nästan ett helt år (om man bortser från julklappspengarna men de var jag tvungen att sätta in på sparkontot så jag har råd med bil och bilkörkort sen när jag blir 18)

Blivande_japan: Vad har det med det här att göra?


   
SvaraCitera

crille93:

Men jag har inte haft några pengar överhuvudtaget på nästan ett helt år (om man bortser från julklappspengarna men de var jag tvungen att sätta in på sparkontot så jag har råd med bil och bilkörkort sen när jag blir 18)

Ta pengar ifrån henne. Vad skall hon göra?


   
SvaraCitera

Moderkakan:

Då ska du får studiebidraget på 1050 varje månad dock.

Lidande små barn:

Det har han inte heller rätt till förrän han fyller 18. Innan dess är det hans mors pengar.

Alla föräldrar har tyvärr inte möjlighet att ge sina barn de pengarna, men så länge man får mat, husrum och slipper att gå naken så är det ju lugnt.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Umotaj:

Ta pengar ifrån henne. Vad skall hon göra?

[rolleyes]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 2 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Moderkakan:

Barnbidrag är väl för att föräldrarna ska ha råd med barnet.

Barnbidraget ersätts med studiebidraget


   
SvaraCitera