Aviseringar
Rensa alla

Är det rått att avskeda p g a tro?



   
Citera
nrg89

Tills jag hittat ett uttalande från hennes arbetsgivare undrar jag verkligen om det här stämmer till 100%. Jag antar väl att jag får utgå från att det gör det tillsvidare.

Ifall hennes version stämmer är det här definitivt ett allvarligt brott, det håller jag definitivt med om.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det hela låter konstigt, man kan inte säga upp en tillsvidareanställd hur som helst, det krävs antingen arbetsbrist eller att man är synnerligen misskötsam eller olämplig för jobbet. Jobbar man med vård omfattas man dessutom troligen av kollektivavtal och facket skulle inte tillåta detta.

Mer troligt är att hon har konstiga åsikter om vård (jehovas vill undvika mediciner och operationer) och därmed inte är lämplig för yrket. Eller så har hon svårt att låta bli att smygmissonera på arbetet, vilket inte heller är bra i en så intim roll som personlig assistent.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nrg89:

Tills jag hittat ett uttalande från hennes arbetsgivare undrar jag verkligen om det här stämmer till 100%. Jag antar väl att jag får utgå från att det gör det tillsvidare.

Ifall hennes version stämmer är det här definitivt ett allvarligt brott, det håller jag definitivt med om.

Agreed, alltihop.


   
SvaraCitera
nrg89

AndyH:

Mer troligt är att hon har konstiga åsikter om vård (jehovas vill undvika mediciner och operationer) och därmed inte är lämplig för yrket. Eller så har hon svårt att låta bli att smygmissonera på arbetet, vilket inte heller är bra i en så intim roll som personlig assistent.

Tyvärr är jag så pass fördomsfull att jag misstänker att det också är fallet. Jag skulle gärna vilja läsa ett uttalande från hennes arbetsgivare och sedan vad DO väl säger om det här fallet. Hade även varit bra om tidningarna kunnat försöka intervjua de brukarna hon varit assistent åt, så att det fanns mer än en sida att behöva lyssna på.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nrg89:

Hade även varit bra om tidningarna kunnat försöka intervjua de brukarna hon varit assistent åt

Sannolikheten att de vill yttra sig offentligt är ju noll, varför skulle de vilja göra det? Det är troligen föräldrar till ett vuxet/barn som vill ha en personlig assistent med värderingar liknande deras egna, kanske inte så konstigt med tanke på den nära relation med familjen man får.

Personligen tycker jag att just intima arbeten som personlig assistent ställer andra krav än de flesta andra jobb, och normala regler kanske inte alltid är optimala. Värderingar och personlighet spelar mycket större roll än i de flesta andra yrken.


   
SvaraCitera
nrg89

AndyH:

Personligen tycker jag att just intima arbeten som personlig assistent ställer andra krav än de flesta andra jobb, och normala regler kanske inte alltid är optimala. Värderingar och personlighet spelar mycket större roll än i de flesta andra yrken.

Jag kan se vad du menar, men jag tycker inte riktigt att det skall spela så pass stor roll att man kan bli avskedad på det här viset utan i sådana fall pröva en annan tjänst (om nu hela den här händelsen skedde som de båda källorna skriver, vilket jag tvivlar ordentligt på).

Jag till exempel pluggar till att bli tolk för döva brukare, och jag tycker att det är helt fel om jag skall bli avlöst mitt i uppdraget för att det kommer fram att jag är ateist och jag tolkar på en gudstjänst. Jag tycker de skall se över hur jag utförde mitt jobb och låta det vara det enda som spelar roll över vilka uppdrag och vilken lön jag får.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nrg89:

Jag kan se vad du menar, men jag tycker inte riktigt att det skall spela så pass stor roll att man kan bli avskedad

Man kan ju tycka att det är jävligt skumt att ingen provanställning skedde. Och att tillsvidareanställa någon utan veta ett skit om personen är ju också jävligt skumt. Antingen saknas stora delar av sanningen eller så är det en extremt oskicklig personaladministratör inblandad.

Men det kanske bara fanns behov av en (1) ny personlig assistent (PA) till ett specifikt behov, och den här personen kanske inte var lämplig. Det måste ju ändå vara upp till familjen om det känns bra eller inte.

En av mina polare jobbar som PA åt en 17årig kille med en muskelsjukdom som gör honom helt hjälplös. I en sån relation måste personkemin fungera, en PA blir som en förlängning av deras kropp, och lever nästan som en del av familjen eftersom att grabben behöver hjälp med allt. Min polare spelar t.o.m WoW åt honom och skriver hans inlägg på chattar och likande. Det är ju helt avgörande för grabbens livskvalitet att hans PA är en person som gan gillar, litar på och trivs med.


   
SvaraCitera