Aviseringar
Rensa alla

Är det säkert att äta den gröna potatis biten?


Ämnesstartare

Så jag brukar hitta gröna bitar potatis i min chips påse men vet inte ifall jag ska äta den. Min mamma säger att det är giftigt men vet inte själv. Ifall jag söker "Giftig potatis" så får jag bara resultat på minecraft.
potatis i min hink.PNG


   
Citera
Ämnesetiketter

Vrf äta d när du ba kan kasta den hahaah


   
SvaraCitera

omogen potatis är giftig, men att äta ett chips som är lite grönt bör inte vara någon fara
med det sagt så brukar jag själv slänga dem som är för gröna pga paranoia


   
SvaraCitera

Vad menar du med "omogen" potatis? Menar du att den inte fått växa sig fullstor? Nej, det är självfallet helt ofarligt att äta potatis som inte hunnit växa sig fullstor utan bara äta små "knattningar". Vi gör det varje midsommar när vi äter de första sk färskpotatisarna. De är ju många gänger inte mycket större än stora ärtor.

Nej. Förklaringen är följande. När potatisen växer sig stora nere i marken så blir de som du förstår större och större. Och för att det inte ska komma solljus på dom så "kupar" man potatisen dvs man lägger mer jord uppe på potatisen. Och här kommer grejen - en potatis som utsätts för solljus under sin växtperiod bildar två giftiga ämnen - solanin och chaconin. Som dels påverkar magtarmkanalen så att man blir risig i magen. Samt att det även slår på centrala nervsystemet.

Att äta EN potatis som bara är lite grön på skalet är inte farligt men att äta en potatis som är grön rakt igenom - NEJ!

Det gröna bildas just av den anledningen som all annan växtlighet som utsätts för solljus - bildande av klorofyll.

Förklarat av politisk realist... född och uppväxt på bondvischan. Mycket glad


   
SvaraCitera

De gröna är ju godast! Käka på Tumme upp


   
SvaraCitera

Det klart att man kan äta det? Dem gör ju inte chips av omogna potatisar.


   
SvaraCitera
Haien

Bara släng om du ser eftersom det är lite giftigt, men gör inget om du äter nåt.


   
SvaraCitera

Ät bara, mvh en potatisbonde


   
SvaraCitera