Aviseringar
Rensa alla

Är det verkligen ok...


tänker ej skriva ngt här
tror jag kmr bli dräpt isf


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

tror jag kmr bli dräpt isf

Och jag antar att det har att göra med att du inte håller med de flestas nej[wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:

Precis som jag misstänkte. Följdfråga: Är inte detta djurplågeri eller näst intill djurplågeri?

Japp, hundar är flockdjur och det är olagligt att lämna dem ensamma under en längre tid (det skulle inte vara samma sak om det var två hundar).


   
SvaraCitera

Storchen84:

Och jag antar att det har att göra med att du inte håller med de flestas nej

både och
tror det är väldigt individuellt vad en hund kan klara av och ändå må bra av.
8 h/dag 5 dagar i veckan är nog iofs i grövsta laget

vill bara tillägga att jag ej har ngn hund i min ägo som jag kan plåga
så vill ej ha ha jobbiga människor efter mig

hej då


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej, det är inte okej, och ja, för ett så inbitet flockdjur som en hund så är det djurplågeri att lämnas ensam hela dagarna varje dag. De har stort behov av social kontakt som inte kan tillgodoses om hunden lämnas helt ensam hela arbetsdagar på daglig basis.
Dessutom kräver ju detta att man ser till att hunden får utlopp för sin överenergi som säkerligen byggts upp under dagen när man väl kommer hem. Jag är tveksam över om någon som lämnar sin hund helt ensam hela arbetsdagar har vett nog att förstå det.

Storchen84:

Hunden det rör sig om i detta fallet är en "kamphundsras".

Hur gammal är hunden och under hur lång tid har den spenderat så mycket tid ensam?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron lever:

Hur gammal är hunden och under hur lång tid har den spenderat så mycket tid ensam?

Det är som så att detta handlar om en kompis. Då jag ifrågasatt om det verkligen är ok att hunden är hemma i så långa perioder så ofta har hon tagit illa upp och blivit skitsur, så jag tvivlar på att jag lär få svar på dessa enkla frågor. Men jag ska försöka.

Tycker dock att jag ser en trend. Att så fort man har en hund vet man bättre än alla andra som inte har hund. Trots att man bara haft den i en eller några dagar och aldrig haft hund förut[shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det beror väl på om hunden är ensamhund eller inte, och om den har rastgård etc.
Det bästa är nog att man har tid med sina djur...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Jag skulle kunna uttrycka mig om denna styggelse, men jag tror det finns någon annan som gör det bättre:

Ja.

Jag är utbildad hundskötare och kan således lagar och bestämmelser kring detta, enligt L80 är det olagligt att lämna hunden utan tillsyn i över 6h. Du kan alltså bli straffad för djurplågeri.

antrax:

Det beror väl på om hunden är ensamhund eller inte, och om den har rastgård etc.
Det bästa är nog att man har tid med sina djur...

Det är inte lagligt i rastgård heller, hunden SKA rastas minst var 6e timme.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:

Då jag ifrågasatt om det verkligen är ok att hunden är hemma i så långa perioder så ofta har hon tagit illa upp och blivit skitsur, så jag tvivlar på att jag lär få svar på dessa enkla frågor. Men jag ska försöka.

Hur uppfattar du att hunden mår då, i allmänhet?

Du borde be din kompis ta en titt här:
http://www.sjv.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001024/2008-005.pdf

17 § Hundar och katter ska få sitt behov av social kontakt tillgodosett.
Allmänna råd till 1 kap. 17 §
Social kontakt bör ske genom sällskap av artfrände eller människa.
Kontakt med människor bör ske några timmar varje dag genom aktivering,
rastning eller annan sysselsättning.
Valpar och kattungar under 6 månader bör inte sitta i karantän.

12 § Hundar som hålls inomhus utan fri tillgång till rastgård, ska rastas utomhus
regelbundet med hänsyn till hundens ålder och hälsotillstånd
Hundar som permanent hålls i rastgård ska dagligen rastas på annan plats.

Allmänna råd 2 kap. 12 §
Hundar bör rastas var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar dock
oftare.

Jag tolkar båda dessa punkter som att man direkt bryter mot dem om man låter sin hund vara ensam en hel arbetsdag på daglig basis. Den får varken sitt behov av social kontakt tillgodosedd och det innebär att man rastar dem mer sällan än var sjätte timme. Men det senare kanske hon löser genom att någon kommer och tar ut hunden, eller att den har tillgång till ett område utomhus eller så? Den borde ju kissa på sig under dagen annars.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Det är inte lagligt i rastgård heller, hunden SKA rastas minst var 6e timme.

Där ser man. Tur att jag inte har hund då.[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

enligt L80 är det olagligt att lämna hunden utan tillsyn i över 6h

Detta var precis vad jag behövde - svart på vitt, med tanke på att det framtidstron precis skrev ansåg hon vara en åsikt.

framtidstron lever:

Hur gammal är hunden och under hur lång tid har den spenderat så mycket tid ensam?

2 årig Amstaff som varit ensam minst 8 timmar under flera månader. Tik kanske jag ska tillägga att det är.

Men nu när det är minst 8 timmar fattar jag inte att hunden inte blivit helt koko än...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:

2 årig Amstaff som varit ensam minst 8 timmar under flera månader. Tik kanske jag ska tillägga att det är.

Anmäl, även om det är din "kompis" (fattar inte hur man kan vara vän med någon som behandlar sina djur MEDVETET illa :S) så måste du göra det för hundens bästa, jag hade inte tvekat en sekund.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Anmäl, även om det är din "kompis" (fattar inte hur man kan vara vän med någon som behandlar sina djur MEDVETET illa :S) så måste du göra det för hundens bästa, jag hade inte tvekat en sekund.

Det är inte så enkelt. Hon har precis fått hunden. "Räddat" den och det hon pratar är hur hunden haft det hos föregående ägaren som inte kan ha kvar den. Själv har hon haft hunden sen i torsdags, så hon har inte behandlat den så (än), men säger att den haft det så hos sin förra ägare och det då skulle vara ok. Och blir skitsur när jag säger att jag fått för mig att det är djurplågeri, trots att jag sa att jag inte ens var säker.

Att jag började prata med henne om detta var att hon kanske eventuellt skulle få ett jobb (arbetslös för tillfället, ska på intervju i veckan) och jag då frågade hur hon skulle göra med hunden och... ja, resten vet du.

Hon säger också att hon inte hittar något sådant under L80, men ska själv kolla upp det när jag har mer tid och ro att göra det på. För just nu är det för mycket på en gång och snart dags att jobba.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:

Själv har hon haft hunden sen i torsdags, så hon har inte behandlat den så (än), men säger att den haft det så hos sin förra ägare och det då skulle vara ok.

Hon har räddat hunden från en dålig ägare men tänker låta den leva under exakt samma förhållanden som den gjorde hos sin dåliga ägare?!

Jag tycker också du borde anmäla henne.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron lever:

Hon har räddat hunden från en dålig ägare

Nej, hon har "räddat" hunden eftersom den förra ägaren inte kunde ha kvar henne. Hon känner den förra ägaren.


   
SvaraCitera