Aviseringar
Rensa alla

Är det verkligen viktigt att läsa böcker?


Ämnesstartare

Blivande_japan:

Även om folk går i skola så är det ju långt ifrån alla som kan skriva ordentligt.

Ovilja att lära sig har inget med läsandets betydelse att göra.


   
SvaraCitera

isola:

Det är sorgligt att det inte läggs större vikt på sådant i skolan.

Ja, men matten är ju dessvärre ÄNNU sämre än svenskundervisningen. [n]


   
SvaraCitera

OF 5:

Ovilja att lära sig har inget med läsandets betydelse att göra.

Är tveksam om det alltid är ovilja som ligger bakom. Sen är ju grejen med att läsa att om man väl kommit till stadiet att man läser självmant så kommer man att lära sig en massa saker om stavning och meningsuppbyggnad fast man inte aktivt tänker på det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

Sen är ju grejen med att läsa att om man väl kommit till stadiet att man läser självmant så kommer man att lära sig en massa saker om stavning och meningsuppbyggnad fast man inte aktivt tänker på det.

.. och hur hade du tänkt komma dit utan vilja.


   
SvaraCitera

OF 5:

.. och hur hade du tänkt komma dit utan vilja.

Det är ju rätt stor skilja mellan att känna ovilja mellan att plugga i solan och att läsa böcker man själv valt...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

et är ju rätt stor skilja mellan att känna ovilja mellan att plugga i solan och att läsa böcker man själv valt...

Du måste fortfarande aktivt vilja, och finna det du läser motiverande. Endast när man läst något så vet man om det faktisk föll än i smaken, viljan att läsa är central.


   
SvaraCitera

OF 5:

Du måste fortfarande aktivt vilja, och finna det du läser motiverande. Endast när man läst något så vet man om det faktisk föll än i smaken, viljan att läsa är central.

Ja, så är det ju oberoende av vad man pratar om, men det jag skrev är att det är större sannolikhet att man är villig att läsa någonting man själv valt framför att man är villig att lära sig saker man blivit tvingad till.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

Ja, men matten är ju dessvärre ÄNNU sämre än svenskundervisningen. [n]

Jo, men skriften byggs ju inte på på samma sätt som matten eller används i varenda ämne, så därför kan man nog kräva att man har större kunskaper i språk och när man tex slutar högstadiet än i matte.

S3ON:

Nej.

varför?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

varför?

Talar av egen erfarenhet, jag anser att jag har god fantasi & jag har endast läst 2st böcker i mitt liv.. 1 under mellanstadiet och en under högstadiet..

God läsförståelse anser jag även att jag har, är nog alla internetforum som har varit till min hjälp kan jag tänka mig.. [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

jag anser att jag har god fantasi & jag har endast läst 2st böcker i mitt liv.. 1 under mellanstadiet och en under högstadiet..

Du måste väl ha läst när du var yngre. Läste inte dina föräldrar med dig eller köpte böcker åt dig?


   
SvaraCitera

isola:

Jo, men skriften byggs ju inte på på samma sätt som matten eller används i varenda ämne, så därför kan man nog kräva att man har större kunskaper i språk och när man tex slutar högstadiet än i matte.

Ja självklart, men att den ena undervisningen är dålig betyder ju inte att en annan kan vara sämre fast kraven är lägre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Du måste väl ha läst när du var yngre. Läste inte dina föräldrar med dig eller köpte böcker åt dig?

Såna där barnböcker läste de för mig och syrran innan vi skulle sova varje kväll.. [rolleyes]

Har fått en del böcker i present på födelsedagar av övrig släkt genom åren, har ej läst någon av dem though.. [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag läser ju här :/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker det är väldigt viktigt att läsa böcker - att läsa över huvudtaget!
Läste en hel del under hela låg- och mellanstadiet, kan helt sanningserligt säga att det har hjälp mig en hel del. Tack vare att jag läste mycket blev jag väldigt allmänbildad och bra på att skriva; inte bara berättelser utan över huvudtaget!
Alla positiva effekter märkte jag i högstadiet i de flesta ämnena. Jag förstod fler ord än de allra flesta, kunde stava bättre och kunde skrivreglerna bättre.
Fick även bättre betyg än vad jag tyckte att jag förtjänade i andra ämnen. [cute]
Så..nu har jag skrytit färdigt [wink]


   
SvaraCitera