Aviseringar
Rensa alla

Är det verkligen ytligt att gå på utseendet?


Ämnesstartare

amsi:

det är inte samma sak som

Ser inte skillnaden... men bra att du håller med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Nä det är insida

NEJ! Arg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kulturmarxisten:

Ser inte skillnaden... men bra att du håller med.

håller inte med, du har fel


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

I betydelsen ytlig som i ytrelaterat är ju utseende bokstavligen ytligt, som Isola så djupsinnigt påpekade. Gällande ytlighet som motsats till djup är det ytligt att bedöma endimensionellt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej, det ligger i mänsklig natur. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:
I betydelsen ytlig som i ytrelaterat är ju utseende bokstavligen ytligt, som Isola så djupsinnigt påpekade. Gällande ytlighet som motsats till djup är det ytligt att bedöma endimensionellt.

Ahh det har du rätt i, så att bedöma utseendet på något behöver inte vara ytligt, om man inte bedömmer endimensionellt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:
Nej, det ligger i mänsklig natur. 

Förstår inte...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

amsi:

håller inte med, du har fel

DU har fel hjärtat! Gråter


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kulturmarxisten:

DU har fel hjärtat! Gråter

hjärtat...


   
SvaraCitera

Man kanske kan se mycket om en person via dennes uttryck osv. Men om man är ytlig så går man ju bara efter utseendet. Om man gillar personens karaktär och personens insida så är det ju inte ytlighet man pratar om.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jenkannn:
Man kanske kan se mycket om en person via dennes uttryck osv. Men om man är ytlig så går man ju bara efter utseendet. Om man gillar personens karaktär och personens insida så är det ju inte ytlighet man pratar om.

Fast jag menar att den typen av endimensionella ytligheten inte finns. En kille kan vara snygg och ointressant beroende på hur hans kroppsspråk och ansikte är. Det säger lika mycket om en persons karaktär som något annat. 


   
SvaraCitera
Bakric

kulturmarxisten: Fast jag menar att den typen av endimensionella ytligheten inte finns. En kille kan vara snygg och ointressant beroende på hur hans kroppsspråk och ansikte är. Det säger lika mycket om en persons karaktär som något annat.

Men är inte även bedömandet av hur "intressant" någon är utefter deras kroppsspråk och ansiktsuttryck även det väldigt ytligt?
Fast iofs, vad som är intressant är ju trots allt en personlig preferens.... Med ytliga faktorer som bedömningsgrund Oskyldig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bakric:
Men är inte även bedömandet av hur "intressant" någon är utefter deras kroppsspråk och ansiktsuttryck även det väldigt ytligt?
Fast iofs, vad som är intressant är ju trots allt en personlig preferens.... Med ytliga faktorer som bedömningsgrund Oskyldig

Lika ytligt (läs endimensionellt) som allt annat. Insidan är bara mumbo jumpo, för andra subjekt så existerar ingen insida, det är en väldigt privat upplevelse. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kulturmarxisten: Fast jag menar att den typen av endimensionella ytligheten inte finns. En kille kan vara snygg och ointressant beroende på hur hans kroppsspråk och ansikte är. Det säger lika mycket om en persons karaktär som något annat.

Det finns enligt mig ingen objektivt bra karaktär och då är haloeffekten relevant. Hur vi bedömer en persons utseende förändrar vår generella perception av densamme positivt resp. negativt.


   
SvaraCitera
Bakric

kulturmarxisten:

Lika ytligt (läs endimensionellt) som allt annat. Insidan är bara mumbo jumpo, för andra subjekt så existerar ingen insida, det är en väldigt privat upplevelse. 

Fetmarkerat förstår jag inte riktigt.
Endimensionellt som i att utseendet skulle utgöra en hierarkisk ordning?


   
SvaraCitera