Aviseringar
Rensa alla

Är det viktigt att din partner är välutbildad?


Ämnesstartare

Motivera gärna varför du svarar som du gör.

Ramlade över frågeställning här om dagen när jag och en kompis diskuterade. Jag svarade ja, eftersom det tyder på att personen är mer belevad och nyfiken, och troligen lever det liv jag vill leva med museibesök och intresse för djupare film. Min kompis hävdade att så länge man tycker om varandra spelar det ingen roll.

Tänkte kolla runt lite hur ni andra ser på saken.


   
Citera

Marielle Hagblad:

Nej. (Du röstade på detta alternativ)

Bildning är så mycket mer än akademisk dylik och den man får på universitet och högskolor. Behöver inga andra bevis på vederbörandes vettighet än mitt eget förstånd.


   
SvaraCitera

Beror ju på hur gamla man är också. Fast jag ser hellre att min partner är streetsmart än boksmart. Därmed inte sagt att jag vill ha en korkad kille, det skulle jag ej klara av.
Skulle nog ha svårt med en dyslektiker också [sad]


   
SvaraCitera

Nachac:

Bildning är så mycket mer än akademisk dylik och den man får på universitet och högskolor. B

mhm


   
SvaraCitera

Marielle Hagblad:

Nej. (Du röstade på detta alternativ)

Nej, men en viss allmänbildning måste personen ha, jag vill ju kunna föra en vettig samtal och diskutera.

Men om hon/han läst på universitet/högskola känns inte viktigt. Föredrar nog en arbetare framför en akademiker som livspartner även om det kan vara upphetsande med smarta män.


   
SvaraCitera

Marielle Hagblad:

Nej. (Du röstade på detta alternativ)

Nachac:

Bildning är så mycket mer än akademisk dylik och den man får på universitet och högskolor.


   
SvaraCitera

isola:

Fast jag ser hellre att min partner är streetsmart än boksmart.

Och så håller jag med om detta.

Sen får min partner inte vara en besserwisser, har varit ihop med en och det var hemskt. Nu är jag dock besserwissern i förhållandet, det är najs. Kan skratta lite hånfullt åt Tobbish när han inte vet vad tabula rasa är och sen förklara och känna mig smart [cool]


   
SvaraCitera

Marielle Hagblad:

Nej. (Du röstade på detta alternativ)

jag väljer inte bort någon jag tycker om för att den inte är tillräckligt utbildad. Däremot går jag inte ritkigt ihop med "dumma" människor, trivs när jag själv får vara lite yr och borta.


   
SvaraCitera

isola:

streetsmart än boksmart.

Pissdistinktion.


   
SvaraCitera

Jag skiter i utbildning och allmänbildning och allt vad bildning heter.


   
SvaraCitera

Marielle Hagblad:

Nej. (Du röstade på detta alternativ)

Det var mitt korrekta, kärleksfulla svar. Jag skulle inte sortera bort tjejer för att de inte är välutbildade. Däremot måste de vara allmänbildade.

Men 'ja' lockar lite också. Jag uppskattar det nog mer om jag hittar en partner med liknande utbildning som jag själv. Tror jag tycker utbildning är ganska viktigt, det berättar lite om personens ambitioner och som du säger en nyfikenhet att lära sig mer, att ta sig framåt. Och sånt uppskattar jag!


   
SvaraCitera

Marielle Hagblad:

Nej. (Du röstade på detta alternativ)

Nintendo:

Nej, men en viss allmänbildning måste personen ha, jag vill ju kunna föra en vettig samtal och diskutera.


   
SvaraCitera

Marielle Hagblad:

Nej. (Du röstade på detta alternativ)

Inte det minsta. Givetvis är det ju alltid trevligt om ens partner tjänar bra med pengar, men det spelar ingen roll. Bara för att man står utan utbildning behöver man inte vara dum.

Marielle Hagblad:

Jag svarade ja, eftersom det tyder på att personen är mer belevad och nyfiken, och troligen lever det liv jag vill leva med museibesök och intresse för djupare film.

Öh, va?


   
SvaraCitera

Marielle Hagblad:

Ja. (Du röstade på detta alternativ)

eller klurig kanske, mer än bildad.


   
SvaraCitera

Marielle Hagblad:

Jag svarade ja, eftersom det tyder på att personen är mer belevad och nyfiken, och troligen lever det liv jag vill leva med museibesök och intresse för djupare film

Så icke välutbildade går inte på museum och uppskattar inte "djup" film? Funneeeh you.


   
SvaraCitera