Aviseringar
Rensa alla

Är detta bra?


Ämnesstartare

Hej! 
Jag håller på att skriva en debattartikel i skolan och det jag undrar om ni tycker att den verkar bra just nu? Jag är inte klar med den än på ett tag men är det en bra början? 

Låt Juri och hennes familj stanna!

I dagens läge så är det väldigt få familjer/barn som får stanna här i Sverige om dom kommer ifrån ett annat land. Jag har en kompis och hennes familj kommer snart få åka tillbaks till deras hemland. Men jag tycker att det är fel!
Barn och vuxna som kommer hit till Sverige för dom tror att dom kommer att få det bra här och kan skaffa jobb osv men sen visar det sig att dom inte får stanna och det är så orättvist. Jag förstår dom flesta som kommer hit att dom flesta kommer hit för någon anledning jag tror inte att dom kommer hit och söker asyl bara för att det är kul.

Migrationsverket idag skickar hem väldig många flyktingar pga av att dom inte får plats med alla. Men varför fick vi då ett 30 tal flyktingar hit till grytan då?
Men vissa av dom som har någonstans att bo och hade skaffat jobb dom får inte stanna kvar här längre utan dom blir tillbaka skickad till sitt hemland. Jag tycker att det är fel och jag vet att många mer tycker att det är fel.
För min kompis Juri och hennes familj Dom har bott här i Sverige över 2 år, Juri och hennes stora syster och hennes storebror ha fått väldigt många kompisar här och Juri har gått i skolan här.

Dom bor i ett hus här och pappan i familjen hade fått ett jobb och det ända som blev en liten miss var att chefen hade skickat in arbetstillståndet samma dag som det skulle vara inne till Migrationsverket.
Juris pappa och bror är dödshotade i deras hemland så om dom åker tillbaks till deras hemland så kommer dom att bli mördad och risken finns ju alltid att Juri och hennes storasyster och hennes mamma också blir mördad.. Men sånt verkar det inte som att Migrationsverket tar på allvar. Vi som känner familjen känner en väldigt stor oro över allt det. Juris bror han har blivit adopterad för att det inte skulle hända något med han men Migrationsverket verkar inte bry sig om dom vuxna.
Juris storasyster tänkte också adopteras bort men hon fick inte göra det även om hon är över 18 år.

Dom flesta som jag vet kommer hit för olika anledningar som tex från läder där det är krig och svält och sånt andra kommer hit för att få till sin ekonomi och sen finns det säkert några som kommer hit till Sverige bara för att dom har hört att det är bra här och sånt. Det är fel! Allt är inte bra här i Sverige det finns så otroligt många brister här i Sverige!

Jag är inte rasist jag tycker bara att Migrationsverket är ett stort helvete!!! 
SKriv och säg vad ni tycker om så långt jag har kommit om det är bra eller dåligt eller lite sådär.


   
Citera

Bra skrivet! Du för fram dina argument och vad du tycker Glad För att göra det tydligare och för att övertyga mer kan du föra fram argumenten FÖR att de ska bli utvisade och bemöta dem. Då blir det ännu tydligare hur självklart det är att de ska få stanna här Tumme upp


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hwathusi:
Bra skrivet! Du för fram dina argument och vad du tycker Glad För att göra det tydligare och för att övertyga mer kan du föra fram argumenten FÖR att de ska bli utvisade och bemöta dem. Då blir det ännu tydligare hur självklart det är att de ska få stanna här Tumme upp

Okej tack så mycket! =)


   
SvaraCitera

Hwathusi:
Bra skrivet! Du för fram dina argument och vad du tycker Glad För att göra det tydligare och för att övertyga mer kan du föra fram argumenten FÖR att de ska bli utvisade och bemöta dem. Då blir det ännu tydligare hur självklart det är att de ska få stanna här Tumme upp

Håller med, bra skrivet Tumme upp


   
SvaraCitera

Finns tillräckligt många arbetslösa, så nej någon invandring behövs verkligen inte !


   
SvaraCitera