Aviseringar
Rensa alla

Är detta en bra grundtanke?


Amboshed:

Man ska inte bara fokusera på "straff, straff och straff" utan mer överlag. Samtidigt så är det skitdåligt, rätt ut sagt att de som är under 15 år, kan komma undan med ungeför vad som helst med inga eller mycket milda påföljder.

Frågan är inte vilket straff de ska få utan varför de egentligen begår brott?

Alienation, frustation över att inte kunna tjäna pengar, avundsjuka på de kamrater som genom brottslighet tagit sig ett snäpp iväg från fattigdom är några av alla möjliga förklaringar. Detta beror i grunden på en hos kapitalet befäst maktordning; klassamhället.

Amboshed:

Men att pumpa pengar till skolorna tror inte jag skulle lösa problemen med eleverna, det är eleverna själva som ska ta till sig det.

Det tror jag. Mer pengar, material och mer pedagogiska, roliga lärare skulle göra susen - elever blir motiverade att komma till skolan av lärare som är riktigt sköna. När man har en låg lärartäthet så försvinner den roliga, mer personliga inriktade relationen mellan elev och lärare. Det behövs ett system där elever syns, får höras samt känna att de verkligen gör något. Det kanske är dags att anställa fler lärare?

Amboshed:

Det ska vara hårdare tag men också precis som du säger, kreativt, kul och någorlunda "fritt" om du förstår mig rätt.

Jag tycker att folk har en övertro på betyg, straff och disciplin. Jag förstår dig med andra ord inte, men respekterar din åsikt.

Amboshed:

Det är föräldrarna som misslyckat.

Ja, men inte på grund av att de är dåliga föräldrar; utan deras socionomiska situation brukar allt för ofta spela in i sammanhanget. Det finns en förklaring till varför barn från medel- och överklassen klarar sig bättre i skolan än barn från underklassen.


   
SvaraCitera

Amboshed:

men man måste komma ihåg att det hjälper inte så mycket att gå på mobbaren. Det är föräldrarna som måste skärpa sig.

Detta hjälper inte heller så värst mycket av egen erfarenhet. [sad]


   
SvaraCitera

Amboshed:

eller?

skolan som samhällelig distans sorterar ut oönskade individer och skapar "goda elever" av resten. det är en ond cirkel, ja, men lösningen ligger inte i hårdare straff.


   
SvaraCitera
SLCD
 SLCD

Amboshed:

Låter det bra?

Nej det låter faktiskt rätt skrämmande.
Hur skulle övervakningen av föräldrarna gå till? Vilka skulle utföra den?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Problemet ar genetiskt. Flera gener har bevisats vara lankade till brott. Dessa individer har alltsa inget att gora i ett samhalle. De ska darfor forvaras pa annan plats tills de dor.


   
SvaraCitera

TS, du trivialiserar problemet. Grundproblemet är inte att barn får låga betyg (detta är ett symptom) utan har sin grund i (bland annat) föräldrarnas socioekonomiska situation.

Det går inte att straffa föräldrar till att bli bra föräldrar.

Diamond:

Det finns heller ingen forskning på att hårdare disciplin och hårdare straff leder till ökad skötsamhet.

Tål att upprepas.


   
SvaraCitera

Håller med Cornucopia:

Cornucopia:

Det går inte att straffa föräldrar till att bli bra föräldrar.

Man borde istället se till att ge mer kärlek åt barnen. Alla mår bra av lite ödmjukhet och omtanke.


   
SvaraCitera

Jag tycker att vi ska jämna ut klassamhället. Ur fattigdom, begränsad frihet och utanförskap mynnar ofta kriminalitet, alkoholmissbruk och annat skit som tar energi från avkomman att plugga.

Det är en tydlig klasskillnad i skolan, där de "duktiga" eleverna har akademikerföräldrar som peppar dem och har möjlighet att ge dem hjälp och behöver inte röra ett finger där hemma. De som har svårt att nå upp till G har kanske föräldrar som har missbruk/bor i en liten lägenhet med en massa högljudda syskon/måste extraknäcka och dessutom ta stort ansvar hemma och därför inte orkar/hinner med sina studier. Deras föräldrar kanske inte har samma kunskaper om teoretiska ämnen eller av olika skäl inte peppar eller förväntar sig av sina barn att "lyckas" i skolan.

Därför är det en klassfråga.


   
SvaraCitera