Aviseringar
Rensa alla

Är du ateist/troende?


Ämnesstartare

Yeah, nu vill jag ju veta.

(spelar ingen roll vilken religion du tillhör, islam, kristendom what you want, då kryssar du i troende.. [smile])


   
Citera
Ämnesstartare

mittimellanbarn:

Troende (Du röstade på detta alternativ)

Fast det blir ju egentligen fel det med.


   
SvaraCitera

mittimellanbarn:

Ingen aning (Du röstade på detta alternativ)

Är inte direkt troende, men hade jag vart tvungen att ha en religion hade jag valt Buddhistmen, utan tvekan! [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mittimellanbarn:

Ateist (Du röstade på detta alternativ)

försökte leta efter en annan poll som skapats tidigare med fler alternativ men hittade inte på den korta tiden jag sökte.
för din poll är rätt så lame då den inte var mer utförlig då det finns t.ex agnostiker också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Agnostiker[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mittimellanbarn:

Ateist (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera

lellepuff:

Är inte direkt troende, men hade jag vart tvungen att ha en religion hade jag valt Buddhistmen

Buddhismen är ingen religion [no-no]


   
SvaraCitera

FreeWay89:

Buddhismen är ingen religion

Inte? Vad ska man kalla det då.. livsstil?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FreeWay89:

Buddhismen är ingen religion [no-no]

Levnadssätt osv, men den räknas väl ändå in som religion?


   
SvaraCitera

lellepuff:

Inte? Vad ska man kalla det då.. livsstil?

Tula:

Levnadssätt osv, men den räknas väl ändå in som religion?

Ja det är ju snarare en filosofi eftersom de inte tillber någon Gud.
Som ni själva säger, mer ett sätt att leva än att utöva en religion.


   
SvaraCitera

Crypto:

för din poll är rätt så lame då den inte var mer utförlig då det finns t.ex agnostiker också.

Agnosticism är en form utav ateism.

"A good deal of people consider themselves to be 'agnostics'. By this they mean to identify themselves as doubters on the question of a 'god's' existence. They usually hold to this position of doubt because reason compels them to doubt the existence of any 'god', yet they resist calling themselves atheists because they also want to hold to their disbelief tentatively. Their expressed reason for this is clear: while their reason leads them to doubt the claims of theism, reason also demands that they keep an open mind on the question of 'god'. If you are one such person then it might interest you to know that your doubt actually makes you an atheist, not an agnostic. Why is this so? Because the word 'theism' simply implies a belief in a god. Therefore, if you find yourself identifying yourself primarily as a doubter of the existence of a 'god', then you are an a-theist... someone who does not hold to a belief in a 'god', someone who does not accept the claims of theists. That's all the term means - a position of non acceptance, a position of non belief."

[smile]


   
SvaraCitera

mittimellanbarn:

Ateist (Du röstade på detta alternativ)

Ganska så solklart:) Hade många roliga debatter och samtal med några av muslimerna och de kristna på gymnasiet[bigsmile]

Jag behöver ingen teddybjörn...


   
SvaraCitera
smisk

mittimellanbarn:

Ateist (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mittimellanbarn:

Yeah, nu vill jag ju veta.

Inget utav dom. Jag är agnostiker

Min motivering till varför jag är agnostiker:

Dom flesta i Sverige som jag bemöter är oftast kristna eller ateister. Samtidigt som dom har konformerat sig. Delvis bara för att dom skulle få något mer betydelsefullt av sina föräldrar som till exempel deras livs första moped.

Religion är bara något som jag anser är påhittat för att få makt. - Det är ett faktum.

Religiösa grupperingar försöker håva in pengar från andra. Den som inte har insett de är nog rätt så ''körd''. Men förlåt mig gud/fru i himlen om jag misstar mig.

Jag tror på vetenskapliga teorier som för mig är mer bevistat. Eftersom att Bibeln är motbevisad på ett flertal punkter redan förstår jag inte hur folk kan ens skriva att den är trolig.


   
SvaraCitera

FreeWay89:

Buddhismen är ingen religion

Inte per definition eftersom buddhister inte tror på någon Gud... men kan fortfarande klassas som religion imo eftersom det i slutändan är en livsstil/filosofi som förespråkar absurda övernaturliga idéer utan att backa upp det med bevis 😛

Buddhism är btw skit.

mittimellanbarn:

Ateist (Du röstade på detta alternativ)

...för att jag föredrar att leva i verkligheten.


   
SvaraCitera