Aviseringar
Rensa alla

Är du en förståsigpåare?


Ämnesstartare

förståsigpå`are [-sej- el. -sig-] subst. ~n äv. förståsigpåarn, plur. ~, best. plur. förståsigpåarna
Ordled: för-stå-sig-på-ar-en
· person som är väl insatt i ngt och gärna låter andra få veta detta {®expert, konnässör, kännare} <ofta iron. el. nedsätt.>: förståsigpåarmin
Hist.: sedan 1798

Är du en förståsigpåare och i så fall, inom vilken område? Jag skulle kunna föregå med gott exempel och vara först ut med att besvara frågan, men... nä, orkar inte.


   
Citera
Ämnesstartare

Jag tror och hoppas itne! Det låter inte så trevligt!


   
SvaraCitera
smisk

Ja 🙁 när det gäller ganska många saker, tyvärr. men mest fotografering och musikteori. då kan jag bli som en jävla idiotboss som bara tar över allt och låtsas vara bäst :s


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fast räknas det när man faktiskt vet bäst och så hamnar man i situationer där man faktiskt kan visa att man vet bäst och så gör man det? 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Fast räknas det när man faktiskt vet bäst och så hamnar man i situationer där man faktiskt kan visa att man vet bäst och så gör man det? 🙁

Nä, jag tycker inte det räknas. Men jag är ingen förståsigpåare på förståsigpåare, så det jag skriver kanske är nåt att hänga i granen.


   
SvaraCitera

Självklart![bigcheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja. älskar pompösa armviftarharanger.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja. I allra största grad.


   
SvaraCitera

Ja, inom en massa överlappande ämnen, antar jag :c

framtidstron är död:

Fast räknas det

Lämna myrorna i fred:

Nä, jag tycker inte det räknas.

Tänker att det har att göra med i vilket syfte man delar med sig av kunskapen till andra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej o jag brukar vantrivas i sällskap med förståsigpåare


   
SvaraCitera

Lämna myrorna i fred:

Är du en förståsigpåare och i så fall, inom vilken område?

Tror jag är väldigt mycket så vad gäller hiphop. Är rätt snabb att berätta för folk om de gillar dålig hiphop och även i detalj precis varför den är dålig. [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, inom det mesta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har alltid tänkt mig en förståsigpåare som någon som faktiskt tror sig förstå sig på något oavsett om h*n gör det eller inte. Annars förloras ju den negativa klangen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vill vara en fast utan skrytet om det. Känns som om jag är tvärtom, fniss.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Miceparade:

Tänker att det har att göra med i vilket syfte man delar med sig av kunskapen till andra.

Ja, sant!

jag tänker mig också att en förståsigpåare inte förstår så mycket som denne tror. I allmänhet, när man läser om grejer och utökar sina kunskaper, så kommer man oftast till en viss punkt där man förstår hur lite man vet om ämnet, fast man vet en massa. Man förstår att det finns flera förhållningssätt till den kunskap man redan har och man börjar få en förståelse för att det finns oändligt mycket mer. Man får då inte lika lätt att tvärsäkert uttala sig om saker osv.
En förståsigpåare har inte kommit till det stadiet. De tror att de kan allt, när de inte gör det. Om man kan saker utan att överskatta sina egna kunskaper så blir man ju ingen förståsigpåare.


   
SvaraCitera