Aviseringar
Rensa alla

Är du/har du varit aktiv i någon förening?


Ämnesstartare

Unga är allt mindre aktiva i föreningar och de som börjar tidigt slutar också tidigt. Möjligheterna till en god fritid behöver stärkas till exempel för unga hbtq-personer, unga nyanlända, unga med funktionsnedsättning och unga i socioekonomiskt utsatta bostadsområden. Detta visar Fokus 14, en rapport om ungas fritid av Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor.

Mer ur rapporten:

  • Spelorganisationen Sverok och andra så kallade hobbyorganisationer tillhör de få snabbväxarna inom ungas föreningsliv
  • Landets kommuner svarar i en enkät att unga hbtq-personer möter den minst utvecklade fritidsverksamheten – färre än en tiondel av kommunerna har mål för dessa ungas fritid. Endast en sjättedel anser att det lokala fritidsutbudet svarar mot efterfrågan.
  • Det är mer än dubbelt så vanligt bland unga med funktionsnedsättning att avstå från fritidsverksamheter av rädsla för att bli dåligt bemötta jämfört med övriga unga.

Vad tror ni om den här utvecklingen? Vad säger det om vår samtid? Behöver unga vara aktiva i föreningslivet? Och glöm självklart inte svara på pollfrågan: Är du/har du varit aktiv i någon förening?


   
Citera
Ämnesstartare

nä 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vill gå med i något politiskt ungdomsförbund men alla verkar så jävla ghetto


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Var med i Friluftsfrämjandet och otaliga idrottsföreningar när jag var yngre. Dock inte aktiv i någon nu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zymba: Ja

Fast jag vet inte om jag ska kalla det för just "föreningar" utan snarare "klubbar". I mitt fall bilklubb, MC-klubb och en musikförening.


   
SvaraCitera

var med i ung vänster tills det blev splittrade grupper pga personliga åsikter inom gruppen
då kändes det inte roligt längre


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Är bara engagerad so scout numera.. och knappt det.
Slutat vara aktiv i flera föreningar just för att de är föreningar, och rövhattar är lika välkomna som de som vill göra något bra av verksamheten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har varit engagerad i politiska ungdomsförbund samt suttit som sekreterare/fotograf/webbansvarig för mitt programs studentförening. Party Var skoj! Trivdes bra med det och lärde mig mycket.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej, finns ingen förening som passar mig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Var med i UNF när jag var yngre


   
SvaraCitera

Zymba:

Flera stycken


   
SvaraCitera

Zymba: Nej


   
SvaraCitera

SDU.


   
SvaraCitera

Zymba: Ja9

Var med under tre å i en ideell kulturförening som arrangerade musikevenemang och dylikt.

Anledningen varför aktiviteten har minskat i föreningslivet är främst att det har blivit mycket svårare att kombinera jobb/studerande med ideellt arbete/hobby.


   
SvaraCitera

Nej, va lite rädd för folk som va med i föreningar.


   
SvaraCitera