Aviseringar
Rensa alla

Är du klimataktivist?


Smilen
Ämnesstartare

Jobbar för att rädda klimatet och tar du klimathotet på allvar och dens effekt, med höjd havsnivå, insmältning på Arktis och Antarktis? 

Jag tror inte det kommer gå mot det bättre med fler översvämningar. Kommer det tillräckligt mycket regn så blir det översvämning och det kan gå ganska så snabbt.

Hur påverkar du klimatet?


   
Citera

tror att klimatet ändras hela tiden men vi påskyndar det vad vi än gör kommer klimatet ändras och glaciärerna kommer smälta och havsnivån ökar 


   
SvaraCitera

När temperaturen ökar smälter isar, det blir mer vattenavdunstning och därmed mer vatten i atmosfären, vilket leder till kraftigare stormar, orkaner och översvämning på vissa platser och längre perioder av torka på andra. Dry lightning är också en effekt av högre temperatur. Det regnar när det åskar, men regnet hinner dunsta till följd av hög temperatur innan det når marken. Det kommer bara att bli värre.


   
SvaraCitera

Att vi går mot en temperaturhöjning på jorden bekymrar mig inte nämnvärt mycket eftersom vi på sikt går mot en ny istid där hela Skandinavien och norra Europa kommer att läggas under ett flera kilometer tjockt istäcke som kommer att krossa allt i sin väg dvs allt i natur och skog, fastigheter, industrier och kärnkraftsverk och utrota i princip allt levande. När nästa istid kommer råder lite olika uppfattningar om men ingen behöver vara orolig då det varken kommer att drabba oss, våra barn eller barnbarn.

Så temperaturhöjning, översvämningar och orkaner är inget jag oroas nämnvärt mycket över. Däremot oroar det däremot mig betydligt mycket mer att vi skitar ner vår planet - både mark och hav. Kommer det att gå så pass långt att jorden dvs odlingsbar mark är så förgiftad att vi inte längre kan äta det som växer på marken så tar vi ju död på oss själva!!!

Minst lika allvarligt är att vi även förorenar våra hav.

Varje år dumpas 150 000-500 000 ton makroplast vilket motsvarar tiotusentals sopbilar och 70 000-130 000 ton mikroplast (mindre än 5 millimeter) i Europas hav. Det mesta hamnar i Medelhavet. EU med 28 länder samt Norge och Schweiz är näst störst i världen på plasttillverkning efter Kina.

– År 2050 kan det finnas mer plast än fisk i haven om vi inte drar i bromsen nu. Vi uppmanar alla att trycka på beslutsfattarna för att minska mängden plast och skydda havsmiljön. Både som konsumenter på hemmaplan och som turister kan vi göra ett bra val genom att skippa engångsartiklar av plast, säger Inger Näslund, havsexpert på WWF.

Källa: Världsnaturfonden WWF - Medelhavet drunknar i plast


   
SvaraCitera

stoner:
Att vi går mot en temperaturhöjning på jorden bekymrar mig inte nämnvärt mycket eftersom vi på sikt går mot en ny istid där hela Skandinavien och norra Europa kommer att läggas under ett flera kilometer tjockt istäcke som kommer att krossa allt i sin väg dvs allt i natur och skog, fastigheter, industrier och kärnkraftsverk och utrota i princip allt levande. När nästa istid kommer råder lite olika uppfattningar om men ingen behöver vara orolig då det varken kommer att drabba oss, våra barn eller barnbarn.

Så temperaturhöjning, översvämningar och orkaner är inget jag oroas nämnvärt mycket över. Däremot oroar det däremot mig betydligt mycket mer att vi skitar ner vår planet - både mark och hav. Kommer det att gå så pass långt att jorden dvs odlingsbar mark är så förgiftad att vi inte längre kan äta det som växer på marken så tar vi ju död på oss själva!!!

Minst lika allvarligt är att vi även förorenar våra hav.

Varje år dumpas 150 000-500 000 ton makroplast vilket motsvarar tiotusentals sopbilar och 70 000-130 000 ton mikroplast (mindre än 5 millimeter) i Europas hav. Det mesta hamnar i Medelhavet. EU med 28 länder samt Norge och Schweiz är näst störst i världen på plasttillverkning efter Kina.

– År 2050 kan det finnas mer plast än fisk i haven om vi inte drar i bromsen nu. Vi uppmanar alla att trycka på beslutsfattarna för att minska mängden plast och skydda havsmiljön. Både som konsumenter på hemmaplan och som turister kan vi göra ett bra val genom att skippa engångsartiklar av plast, säger Inger Näslund, havsexpert på WWF.

Källa: Världsnaturfonden WWF - Medelhavet drunknar i plast

Jag tror du har fel angående en kommande istid eftersom den globala uppvärmningen orsakas av mänsklig verksamhet, och du nämner plast, medan global uppvärmning beror på utsläpp av farliga  ämnen. Som du själv säger vi inte kan bortse från. Istider orsakas av en naturlig process. 


   
SvaraCitera

Dindoonuffin:

Jag tror du har fel angående en kommande istid eftersom den globala uppvärmningen orsakas av mänsklig verksamhet, och du nämner plast, medan global uppvärmning beror på utsläpp av farliga  ämnen. Som du själv säger vi inte kan bortse från. Istider orsakas av en naturlig process. 

Istider har ju vår planet alltid fått stå ut med. Enl forskarna i vart fall. Eller snarare... jorden har varit betydligt mer istäckt än vad den varit beboelig. Siffror har ju publicerats att utav den tid jorden existerat har jorden varit beboelig mellan 15 - 20 % och varit istäckt och mer eller mindre obeboelig, för människan i vart fall, under dryga 75 % av den tiden jorden har existerat.

Forskare har ju ganska exakt kunna förutspå när nästa istid kommer men nu kommit med nya rön att den kan komma betydligt tidigare då jordens temperaturhöjning kan påverka golfströmmen som gör att golfströmmen ändrar riktning och vi får ett betydligt kallare klimat, i Norden  och norra Europa i vart fall, än vad som tidigare förutspåtts.

Men detta är ju som sagt var bara forskarnas teorier. Vad som kommer att hända och NÄR det kommer att hända behöver vi ju egentligen inte ligga sömnlösa om nätterna och grubbla över. Då är ju vår förorening av mark och världshav betydligt allvarligare. Ledsen ... Tumme ned ... Arg


   
SvaraCitera
Smilen
Ämnesstartare

stoner:
Att vi går mot en temperaturhöjning på jorden bekymrar mig inte nämnvärt mycket eftersom vi på sikt går mot en ny istid där hela Skandinavien och norra Europa kommer att läggas under ett flera kilometer tjockt istäcke som kommer att krossa allt i sin väg dvs allt i natur och skog, fastigheter, industrier och kärnkraftsverk och utrota i princip allt levande. När nästa istid kommer råder lite olika uppfattningar om men ingen behöver vara orolig då det varken kommer att drabba oss, våra barn eller barnbarn.

Så temperaturhöjning, översvämningar och orkaner är inget jag oroas nämnvärt mycket över. Däremot oroar det däremot mig betydligt mycket mer att vi skitar ner vår planet - både mark och hav. Kommer det att gå så pass långt att jorden dvs odlingsbar mark är så förgiftad att vi inte längre kan äta det som växer på marken så tar vi ju död på oss själva!!!

Minst lika allvarligt är att vi även förorenar våra hav.

Varje år dumpas 150 000-500 000 ton makroplast vilket motsvarar tiotusentals sopbilar och 70 000-130 000 ton mikroplast (mindre än 5 millimeter) i Europas hav. Det mesta hamnar i Medelhavet. EU med 28 länder samt Norge och Schweiz är näst störst i världen på plasttillverkning efter Kina.

– År 2050 kan det finnas mer plast än fisk i haven om vi inte drar i bromsen nu. Vi uppmanar alla att trycka på beslutsfattarna för att minska mängden plast och skydda havsmiljön. Både som konsumenter på hemmaplan och som turister kan vi göra ett bra val genom att skippa engångsartiklar av plast, säger Inger Näslund, havsexpert på WWF.

Källa: Världsnaturfonden WWF - Medelhavet drunknar i plast

Det med att vi släpper ut plast ishavet låter som mycket stor del till miljöförstöringen. Otroligt att de har hunnits skräpat ner såpass mycket som det har gjort.

Som du säger är att vi påskyndar detta att hända.


   
SvaraCitera

Klimataktivist... Hur blir man det? Har inte Greta tagit det jobbet? Nej, men seriöst, klart man är aktivist på hemmaplan. Bara tygpåsar och torrdass på landet.


   
SvaraCitera

Smilen:

Det med att vi släpper ut plast ishavet låter som mycket stor del till miljöförstöringen. Otroligt att de har hunnits skräpat ner såpass mycket som det har gjort.

Som du säger är att vi påskyndar detta att hända.

Greta Thunberg i all ära, hon borde fått Nobels Fredspris (eller vad det var för pris många trodde hon SKULLE fått).   Hjärta  Det enda jag är kritisk till och som hon borde rikta in sig lite mer på är att vi håller på att förgifta vår planet. Hon riktar alldeles för mycket in sig på att vi håller på att överkonsumera våra fossila bränslen. 

Visst, vi överkonsumerar alla fossila bränslen, det är ju inget snack om det. Men även om vi IDAG slutar globalt att konsumera fossila bränslen så kommer ändå jordens temperatur att öka och vattennivån i världshaven att stiga. Även om inte människan hade existerat på jorden så hade ändå temperaturen stigit och havsnivåerna ökat. Det är liksom jordens normala cykler. Vissa tider är stora delar av jorden täckt av ett flera kilometer tjockt istäcke och vissa tider smälter isen och tempen stiger och kulminerar med att tom isen vid polerna smälter. Och nu är vi på väg mot ett sådan tidsålder, att tempen stiger på jorden. Även isen vid polerna kommer att smälta och havsnivåerna kommer att stiga åtskilliga 10-talet meter. Oavsett om jorden är bebodd av människor eller inte.

Många oroar sig för att isbjörnen kommer att dö ut om isen vid polerna smälter, vilket är helt fel. Isbjörnen är ca 500K år gammal och isbjörnen har fått uppleva att dels stora delar av både norra och södra halvklotet är täckt av inlandsis LIKSOM att ALL IS HAR VARIT SMÄLT vid varmare perioder. Då blir det betydligt tuffare för människan om dagens uppåt 8 miljarder människor måste bosätta sig runt ekvatorn, där det garanterat kommer att vara isfritt vid nästa inlandsis.

Men alla kan sova tryggt om nätterna då nästa istid inte kommer de närmaste 50K åren oavsett hur mycket fossila bränslen vi konsumerar.

MEN - vår förorening av mark och vatten ÄR ALLVARLIGARE! VI HÅLLER PÅ ATT FÖRGIFTA OSS SJÄLVA!  Arg


   
SvaraCitera

Smilen:
Jobbar för att rädda klimatet och tar du klimathotet på allvar och dens effekt, med höjd havsnivå, insmältning på Arktis och Antarktis? 

Jag tror inte det kommer gå mot det bättre med fler översvämningar. Kommer det tillräckligt mycket regn så blir det översvämning och det kan gå ganska så snabbt.

Hur påverkar du klimatet?

Är knappast någon klimataktivist. Däremot återvinner jag förpackningar för miljön skull. JAg vill gärna vara miljömedveten och göra vad jag kan för en bättre miljö. Dumt att köpa jeans som är en direkt miljöfara t.ex.


   
SvaraCitera

Man har hittat mikroplaster i placentan (moderkakan) hos gravida kvinnor, dvs ofödda foster. Partiklarna antas komma från bland annat smink som kvinnorna har svält. Tidigare har man slagit fast att barn som dricker ur plastflaska får i sig en miljon mikroplaster om dagen. 

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0160412020322297


   
SvaraCitera

Dindoonuffin:
Man har hittat mikroplaster i placentan (moderkakan) hos gravida kvinnor, dvs ofödda foster. Partiklarna antas komma från bland annat smink som kvinnorna har svält. Tidigare har man slagit fast att barn som dricker ur plastflaska får i sig en miljon mikroplaster om dagen. 

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0160412020322297

Men nä,  vi behöver inte ersätta alla plastflaskor med glasflaskor, för bag in box har 90% lägre klimatavtryck. Hur förtäljer inte reklamen, men om vi ändå dricker oss sjuka, varför inte göra det med stil... 


   
SvaraCitera