Aviseringar
Rensa alla

Är du religiös?


Ämnesstartare

tror på någon form utav gud eller liknade men inte inbakad i någon religion så...  Svårt att förklara. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har inte spekulerat över det.

Fast det är inte redigt sant heller egentligen. Det hela är så komplicerat... Kanske nästa gång.


   
SvaraCitera

Axelinaaas:
tror på någon form utav gud eller liknade men inte inbakad i någon religion så...  Svårt att förklara. 

Exakt samma situationRullar ögonen


   
SvaraCitera

sanguinem: Jag har spekulerat över det men inte kommit fram till en slutsats


   
SvaraCitera
mynona

imafckprick:

Blev nyfiken, då detta ämne är spännande att läsa.

Får man fråga vad din tes är?

Visst får du fråga! Men som jag skrev så brukar jag inte tala om det  ("inte tala om det" = beskriva tesen). Jag ser det som en privatsak, det blir extra mycket så just för att det inte är någon religion utan något jag själv känt mig fram till, och det är också i enlighet med den att alla gör detsamma och inte påverkas av andra. Jag har enstaka gånger talat om det med vänner, men det brukar då inte vara någon direkt diskussion utan mer av ett dela-med-mig-av-inre-tankar-samtal. Svarade i tråden för att lägga fram det alternativet- det står inte alltid mellan ateism och religion. Ja det är spännande, det är ett favoritämne att fundera kring. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Captain Jack Sparrow:

Exakt samma situationRullar ögonen

yey är inte ensam! x) 


   
SvaraCitera
Ice
 Ice

Nej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Visst får du fråga! Men som jag skrev så brukar jag inte tala om det  ("inte tala om det" = beskriva tesen). Jag ser det som en privatsak, det blir extra mycket så just för att det inte är någon religion utan något jag själv känt mig fram till, och det är också i enlighet med den att alla gör detsamma och inte påverkas av andra. Jag har enstaka gånger talat om det med vänner, men det brukar då inte vara någon direkt diskussion utan mer av ett dela-med-mig-av-inre-tankar-samtal. Svarade i tråden för att lägga fram det alternativet- det står inte alltid mellan ateism och religion. Ja det är spännande, det är ett favoritämne att fundera kring. 

Noterat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tror inte på några högre makter överhuvudtaget. Det bör man inte göra utan substantiell bevisning, för annars kan man helt enkelt inte veta om det existerar. Och varför tro på något om det inte går att visa att det är sant? Då lurar man bara sig själv och andra. Däremot är jag öppen för en högre makt om det kan visas att en sådan finns. Men tills dess är jag åtminstone agnostiker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sanguinem: JA!!

är muslim Glad


   
SvaraCitera

Militant ateist.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej men skulle inte kalla mig muslim, realist och rationalist därför så blir jag per automatik muslim


   
SvaraCitera

Nej. Har aldrig tyckt att religioner känns särskilt övertygande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sanguinem: Nej.

Tror inte på Gud men ser inte religion som något som kategoriskt måste vara fruktansvärt och efterblivet, utan kan förstå det. Ateism är för mycket av en ideologi tycker jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sanguinem:
Är du religiös? Varför/varför inte? 

ja, är satanist så jag e religiös 


   
SvaraCitera