Aviseringar
Rensa alla

är ekonomi en vetenskap?


Ämnesstartare

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/226716?programid=412

en program med mycket hög bias kritiserar Adam Smith för att han beskrev att hög efterfrågan leder till att personer lägger mer tid på att får varan. han förklarade med en metafor att det är "en osynlig hand" men bara en med grav autistiska grad kan tolka det som en gud som de gör i den här dokumentären efter att ha läst "the wealth of nations". vilket inte skulle förvåna mig eftersom många savanter verkar ha autism.

dessutom namnger de inte John Maynard Keynes som är 1900-talet mest inflytande nationalekonom som skrev teorier för att dämpa kriser. han skrev teorierna efter kriget som kallas nu för första världskriget vilket hade förödande effekt som massarbetslöshet och hyperinflation samt förstörelse av infrastruktur.

jag tycker att dokumentären är mycket vinklad, ekonomi bygger på empiriska bevis som annan vetenskap. Makro ekonomi är kaynes uppfinning som styre mycket av president Hoover och Roosevelts statliga åtgärder vid den stora depressionen.

de som har läst Adam Smith vet att han kommer från Skottland och föraktar imperium men inte enligt den här dokumentären.

jag rekommenderar ändå att lyssna på dokumentären för att det är intressant att lyssna på savanterna som blir intervjuade. jag är mycket trött och behövde skriva av mig här är frågor vi diskutera , håller du med dokumentären? tycker du ekonomi är en vetenskap?


   
Citera

Nej, det är ett gudssubstitut för att idioter anser att vi behöver en opåverkbar kraft som avgör vem som har rätt att leva bra eller inte


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lífþrasir:
Nej, det är ett gudssubstitut för att idioter anser att vi behöver en opåverkbar kraft som avgör vem som har rätt att leva bra eller inte

majoriteten lever tyvärr i fattigdom varför är det fel att försöka lista ut varför vissa länder som sverige är så rikt? alla verkar vara emot någon form av vetenskap som evolution, global uppvärmning eller ekonomi men alla bygger på empiriskt data. som tur så minskar fattigdomen just nu vilken gläder mig väldigt mycket.


   
SvaraCitera