Aviseringar
Rensa alla

Är en torkad ärta "liv" ?


Men det beror ju på var den befinner sig om den lever eller inte...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

HEMLIGHETSFUL:

Men det beror ju på var den befinner sig om den lever eller inte...

Om den bara ligger på ett bord. Jag vet ju att den kan utveckla liv om den läggs i jorden och tillförs vatten m.m, men kan den klassas som liv om den bara ligger på ett bord och bara ser död ut?


   
SvaraCitera

Bacarah:

Om den bara ligger på ett bord. Jag vet ju att den kan utveckla liv om den läggs i jorden och tillförs vatten m.m, men kan den klassas som liv om den bara ligger på ett bord och bara ser död ut?

Hmm...den kommer se likadan ut om ett år va?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

HEMLIGHETSFUL:

Hmm...den kommer se likadan ut om ett år va?

Jag antar det [confused] Men borde man inte kunna utföra ett experiment för att ta reda på om det kan klassas som liv? Men då skulle det säkert bli att man tillförde till exempel vatten så att den isåfall skulle komma till liv. Det bevisar väl inte att den verkligen levde från början utan bara hade förmågan till att utvecklas till liv? Eller? [n]


   
SvaraCitera

Bacarah:

Det bevisar väl inte att den verkligen levde från början utan bara hade förmågan till att utvecklas till liv? Eller?

Men alltså, måste svaret vara liv eller icke liv?


   
SvaraCitera

Bacarah:

Men potentiellt liv är också liv?

Nej. Mjöl är inte en sockerkaka bara för att man under de rätta omständigheterna och med rätt tillsatser och tid kan få det till en sockerkaka.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

HEMLIGHETSFUL:

Men alltså, måste svaret vara liv eller icke liv?

Finns det ett mellanting? [confused]


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Nej. Mjöl är inte en sockerkaka bara för att man under de rätta omständigheterna och med rätt tillsatser och tid kan få det till en sockerkaka.

Alltså är en torkad ärta inte heller liv?


   
SvaraCitera

Bacarah:

Alltså är en torkad ärta inte heller liv?

Inte enligt mig, nej. Eller rättare sagt, den är inte LEVANDE.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Inte enligt mig, nej. Eller rättare sagt, den är inte LEVANDE.

Det händer alltså ingenting innuti ärtan när den bara ligger på ett bord?
Den andas inte heller? Är den lika levande som en sten ända tills den utsätts för det som kan göra att den blir liv?


   
SvaraCitera

Bacarah:

Finns det ett mellanting?

Dött liv eller potentiellt liv borde man kunna säga. Jag menar, den är ju inte som en sten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

HEMLIGHETSFUL:

Dött liv eller potentiellt liv borde man kunna säga. Jag menar, den är ju inte som en sten.

Ja, sant.


   
SvaraCitera

Eftersom den inte omsätter energi är det nog inte liv. Betyder dock inte att den inte kan bli det. Tar man massor med kol-, syre- och väteatomer så har de också potential att bli liv men det är de inte än.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stinky_alex:

Eftersom den inte omsätter energi är det nog inte liv. Betyder dock inte att den inte kan bli det. Tar man massor med kol-, syre- och väteatomer så har de också potential att bli liv men det är de inte än.

Men kan ärtan ligga på bordet hur länge som helst och den kommer ändå kunna ha förmågan att utveckla liv? Oavsett hur lång tid det dröjer innan den får det den behöver för utveckling av liv.


   
SvaraCitera