Aviseringar
Rensa alla

är 18 en bra ålder?


Ämnesstartare

Hando:
18 - Meh sådär. Kul att kunna köpa tobak och öl på krogen. Skönt att kunna ha utvecklingssamtal själv. Men utöver det var det inte så jättespeciellt för mig.

20 var bättre då man slapp förlita sig på langare eller sitta och betala 50 kr ölen på pub. Gav mer friheter än 18 IMO.

också så  kan man väl handla på nätet när man fyller 18??Tumme upp


   
SvaraCitera
Hando

Danneboi:

men i detta fall fyller  jag 18 och inte 20

Jo tack, väl medveten om det efter alla dina trådar om ämnet.

Danneboi:

också så  kan man väl handla på nätet när man fyller 18??Tumme upp

Dock är det lite begränsat med vad/vart man kan handla om man inte har regelbunden inkomst av något slag. Inget Klarna Faktura, inget kreditkort. Vet inte hur det är med andra betalkort, men betalkort från Handelsbanken fungerade på vissa få ställen, kanske fungerar annorlunda med kort från andra banker.
Så just där är det bitterljuvt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hando:

Jo tack, väl medveten om det efter alla dina trådar om ämnet.

Dock är det lite begränsat med vad/vart man kan handla om man inte har regelbunden inkomst av något slag. Inget Klarna Faktura, inget kreditkort. Vet inte hur det är med andra betalkort, men betalkort från Handelsbanken fungerade på vissa få ställen, kanske fungerar annorlunda med kort från andra banker.
Så just där är det bitterljuvt.

det va ju skit jag trodde att jag kunde handla fritt på nätet


   
SvaraCitera

Danneboi:

det va ju skit jag trodde att jag kunde handla fritt på nätet

vet inte hur det är kring direktbetalning via banken oså för köpte inget själv sådär förrän ja va kanske 19 20 nånting


   
SvaraCitera
Hando

Danneboi:

det va ju skit jag trodde att jag kunde handla fritt på nätet

Insåg nu att jag råkade tala halvsanning.
När du fyller 18 får du ju som bekant tillgång till egen internetbank, finns bara pengar på kontot är det inget som hindrar dig egentligen.
Du kan komma ganska långt på vanliga banköverföringar. Inte alla, men många större svenska företag har banköverföring som betalsätt. Det är lite pilligare än Klarna, men det går.
Vill du handla något på Ebay så kan du registrera en PayPal och välja banköverföring som betalsätt. Dock tar det några dagar innan pengar kommer till PayPal från din bank så får ha tålamod.
Dock mycket mycket smidigare att kunna ta faktura eller betala med kreditkort.
Visa/Mastercard ger unlimited shopping access. Cool


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hando:

Insåg nu att jag råkade tala halvsanning.
När du fyller 18 får du ju som bekant tillgång till egen internetbank, finns bara pengar på kontot är det inget som hindrar dig egentligen.
Du kan komma ganska långt på vanliga banköverföringar. Inte alla, men många större svenska företag har banköverföring som betalsätt. Det är lite pilligare än Klarna, men det går.
Vill du handla något på Ebay så kan du registrera en PayPal och välja banköverföring som betalsätt. Dock tar det några dagar innan pengar kommer till PayPal från din bank så får ha tålamod.
Dock mycket mycket smidigare att kunna ta faktura eller betala med kreditkort.
Visa/Mastercard ger unlimited shopping access. Cool

så jag kan betala på internet? jo jag har funderat på att använda paypal när jag fyller 18 aa verkar rätt najs att jag kommer ha en egen internetbankCool


   
SvaraCitera
Hando

Danneboi:

så jag kan betala på internet? jo jag har funderat på att använda paypal när jag fyller 18 aa verkar rätt najs att jag kommer ha en egen internetbankCool

Inte samma frihet som kreditkort eller faktura, men det går bra tills du kan ta något av det.
PayPal är smidigt som fan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hando:

Inte samma frihet som kreditkort eller faktura, men det går bra tills du kan ta något av det.
PayPal är smidigt som fan.

och paypal kan jag använda när jag fyller 18? men när kan jag använda kredit eller faktura?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hando:

Insåg nu att jag råkade tala halvsanning.
När du fyller 18 får du ju som bekant tillgång till egen internetbank, finns bara pengar på kontot är det inget som hindrar dig egentligen.
Du kan komma ganska långt på vanliga banköverföringar. Inte alla, men många större svenska företag har banköverföring som betalsätt. Det är lite pilligare än Klarna, men det går.
Vill du handla något på Ebay så kan du registrera en PayPal och välja banköverföring som betalsätt. Dock tar det några dagar innan pengar kommer till PayPal från din bank så får ha tålamod.
Dock mycket mycket smidigare att kunna ta faktura eller betala med kreditkort.
Visa/Mastercard ger unlimited shopping access. Cool

jag kommer få mastercard


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

asså vad kan jag igentligen köpa på nätet när jag blir 18?


   
SvaraCitera
Hando

Danneboi:

och paypal kan jag använda när jag fyller 18? men när kan jag använda kredit eller faktura?

Om jag minns rätt så är det 18 för PayPal.
För kreditkort eller faktura krävs det väldigt ofta (Om inte alltid?) att du har ett jobb och fast månadsinkomst. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hando:

Om jag minns rätt så är det 18 för PayPal.
För kreditkort eller faktura krävs det väldigt ofta (Om inte alltid?) att du har ett jobb och fast månadsinkomst. 

men kan man handla på näter utan kredit??


   
SvaraCitera
Hando

Danneboi:

men kan man handla på näter utan kredit??

Ja. Betala med banköverföring istället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag snackade med min pappa förut asså han tror att han kan bestämma över mig när jag är 18  det kan han ju inte göra??


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

han undrar vad jag ska föra för mina pengar det kommer nog bli hus i helvete om jag berättar för han att jag ska tatuera mig eller vad säger ni?


   
SvaraCitera