Aviseringar
Rensa alla

Är Guds existens relevant?


ennie:

va gör du då

Ute och roar, arbetar och studerar Bibeln som jag är övertygad om är Guds ord till oss

Hovnarren:

Vad tror du det är jag förespråkar?

Inte en aning?

Hovnarren:

För dig är Gud alltings centrum,

Nä det är min fru.

Hovnarren:

allting händer enligt hans plan

Då har du inte lyssnat:
"Tid och oförutsedd händelse drabbar dem alla" heter det i Predikaren 9:11. Detta innebär att en hel del saker och ting inträffar utan att vi kan göra något åt det.
Vi är på fel plats vid fel tidpunkt.
Predikaren 8:9
”Allt detta har jag sett när jag inriktade mitt hjärta på varje gärning som har utförts under solen, i en tid då människa har makt över människa till hennes skada.”

Men om vi är försiktiga och förtänksamma i våra handlingar så hindrar detta oss från många olyckor. "Vadhelst en människa sår, detta ska hon också skörda" står det i Galaterna 6:7 vilket bekräftar det förhållandet att våra handlingar ofrånkomligt får konsekvenser, somliga av dem mycket bittra.

Hovnarren:

För mig är det enda människan har att luta sig mot just andra människor.

Lycka till i ditt skyddade liv, en dag kanske du vakanr för att det finns inte en människa man kan lita på till 100%

Hovnarren:

Jag hyser en enorm tilltro till människan och ett enormt förakt för Gud och ödet.

Ja ja, det enda öde som finns är det vi själv skapar och förakt överhuvudtaget ska man akta sig för, det tär på självkänslan.


   
SvaraCitera

: [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Erik112:

Finns Gud, då har vi en framtid.

så du tror på gud för att du är rädd att inte ha någon framtid?

Hovnarren:

Det bästa vi kan göra är att se till att när vi väl ligger på dödsbädden vara nöjda med det vi åstadkom i livet. Det sämsta vi kan göra är det du gör: att gå runt och vara en dödspredikare och inte ta vara på och värdera livet till fullo.

Håller med dig![bigsmile]

Erik112:

Lycka till i ditt skyddade liv, en dag kanske du vakanr för att det finns inte en människa man kan lita på till 100%

Åjo, jag har två underbara bröder som jag litar på till 100% Att ingen människa går att lita på till hundra procent är ett hemskt sätt att tänka på och jag tycker synd om de som tänker så. Du har väl en fru? Liter du inte ens på ehnne?


   
SvaraCitera

GoaT:

så du tror på gud för att du är rädd att inte ha någon framtid?

Nej jag tror på Gud av kunskap och logik.
Romarna 1:20
” Ända sedan tidens början har människorna kunnat se jorden och himlen och allt som Gud har skapat, och de har känt till hans existens och väldiga, eviga makt. Därför finns det ingen ursäkt!”

Psalm 104:24
"Hur många är inte dina verk, O [JHVH] Gud! Med vishet har du gjort dem alla.
Jorden är full av vad du har frambringat."

GoaT:

Att ingen människa går att lita på till hundra procent är ett hemskt sätt att tänka på och jag tycker synd om de som tänker så. Du har väl en fru? Liter du inte ens på ehnne?

Beror på vad du menar med att lita på.
Jag går inte runt och misstror, men jag har sett människor gå långa omvägar för att slippa hjälpa till!
Jag har sett två st bli ovänner om 1 Krona och 50 öre så att de inte pratade med varandr på över ett år.


   
SvaraCitera

Erik112:

Nej jag tror på Gud av kunskap och logik.

Ursäkta men, nej! Det gör du inte. Isåfall vet du inte vad kunskap och logik är.


   
SvaraCitera

Hovnarren:

Ursäkta men, nej! Det gör du inte. Isåfall vet du inte vad kunskap och logik är.

Logik = att ur ingenting kan inte komma ur någonting utan orsak.

Kunskap = Vet du överhuvudtaget vad Bibeln Guds ord säger, har du den kunskapen?

Så nå släpper vi det här du och jag, blir bara öseriöst från din sida, så The end.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Erik112:

men jag har sett människor gå långa omvägar för att slippa hjälpa till!

Jag har oxå sett människor gå långa omvägar. Det är JV som vill slippa att möta avhoppare som dom är så rädda för.

Erik112:

Jag har sett två st bli ovänner om 1 Krona och 50 öre så att de inte pratade med varandr på över ett år.

Ett år är väl ingenting. Människor som ändrar uppfattning om sin tro som JV pratar andra JV inte längre med under resten av livet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Erik112:

Beror på vad du menar med att lita på.

Mer intressant är vad DU menar med "att lita på". Det var du som skrev
"en dag kanske du vaknar för att det finns inte en människa man kan lita på till 100%".
Ska jag vara ärlig så trodde jag att man borde kunna lita på sin partner som man gifter sig med. Är övertygad om att din fru skulle säga samma sak.

Erik112:

Nej jag tror på Gud av kunskap och logik.

Logik? Att en Judisk Zombie som blev korsfäst för 2000 år sedan och som dessutom var sin egen far, kan ge dig evigt liv högt uppe i det blå om du följer en saga och symboliskt äter hans kött och blod varje söndag? Allt för att en revbens-kvinna blev övertygad av en talande orm i tidernas begynnelse att äta ett magiskt äpple. Ok? logiskt.
Om allt nu måste komma från något, vad kommer gud ifrån? Säkerligen har han inte skapat sig själv?

Kunskap? Du tror på en text som skrevs för ett par tusen år sedan, då de visaste människorna på jorden trodde att jorden var platt? En tid då de grekiska gudarna var större än den kristna? Allt du vet är vad någon har berättat för dig, som den personen i sin tur har fått berättat för sig osv osv....

Kan inte se någon kunskap eller logik.När jag läser bibeln (och koranen för den delen) så får jag inte "kunskap". Jag läste en massa dravel och en underhållande saga.


   
SvaraCitera

GoaT:

Mer intressant är vad DU menar med "att lita på"

Känna sig utan tvivel säker.....

GoaT:

Kan inte se någon kunskap eller logik.

Ok det är ju din sak.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Erik112:

Ok det är ju din sak.

... vilket slående argument.


   
SvaraCitera

Erik112:

Logik = att ur ingenting kan inte komma ur någonting utan orsak.

Antar att det är Big Bang du menar. Pinsamt att du inte vet vad Big Bang förklarar och var gränsen går för det vi inte kan (åtminstone för tillfället) veta om hur ett universum uppstår.

Erik112:

Vet du överhuvudtaget vad Bibeln Guds ord säger, har du den kunskapen?

Jag kan lite om bibeln. Svårt att missa liksom. Har du över huvud taget någon kunskap om och insikt i de vetenskapliga teorier du så torftigt och felaktigt förkastar?


   
SvaraCitera

Hovnarren:

Jag kan lite om bibeln.

Du kanske likt ett puzzel, lagt ramen , men bilden har du inte sett än, så det är ett mysrum vad bilden kommer att bli.


   
SvaraCitera

Erik112:

Du kanske likt ett puzzel, lagt ramen , men bilden har du inte sett än, så det är ett mysrum vad bilden kommer att bli.

Tur att jag gillar mysrum då! [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Erik112:

Känna sig utan tvivel säker.....

Så du litar inte 100% på NÅGON? Inte ens din fru? Måste kännas jobbigt [ops]

Erik112:

Ok det är ju din sak.

Men seriöst. I början av tråden skrev jag att hur vida Gud existerar eller inte är oviktigt att diskutera, och nu har vi den diskussionen ändå. Ska vi bara säga att du tror på honom och ser honom som självklar, medan jag tycker tvärtom? [tard]

We agree to disagree?


   
SvaraCitera

GoaT:

Så du litar inte 100% på NÅGON? Inte ens din fru? Måste kännas jobbigt

Lita och tillit är inte samma sak. klart att jag litar på min hustru, men även hon har försagt sig ibland, men du förstår nog inte vad jag mena, man kan inte ens lita på sig själv, jag har också gjort och sagt sådan som jag inte trodde mig om.

GoaT:

Ska vi bara säga att du tror på honom och ser honom som självklar, medan jag tycker tvärtom?

Är väl dina problem, tror du inte på Honom kan du inte vänta dig något mer liv än högst 70 - 80 år.
Du fattar väl att det finns krav eller dö för evigt, bara att välja.


   
SvaraCitera