Aviseringar
Rensa alla

Är homosexualitet naturligt?


Ämnesstartare

Måns Zelmerlöw blev uppmärksammad i media i mars 2014 efter att han i ett TV-program sa att homosexualitet inte är naturligt utan en avvikelse. Efter att det började storma i medierna tog han tillbaka sitt uttalande men har ändå fortsatt få frågor om hans uttalanden, inte minst i samband med hans medverkan i Eurovision Song Contest, som han ju bekant vann. 

I Irland har man samtidigt nyligen genom en folkomröstning röstat ja för att homosexuella ska få gifta sig, vilket förövrigt är den första folkomröstningen i världen om frågan. Också extra speciellt då homosexualitet var olagligt i Irland fram till 1993.

1415796739-homosexuell.jpg

Diskussion:
Är homosexualitet naturligt? Är homosexualitet i själva verket en avvikelse? 
Är att tycka att homosexualitet är en avvikelse homofobi?
Ska homosexuella få gifta sig? Varför? Varför inte? 


   
Citera
Ämnesstartare

vet inte, bryr mig inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det förekommer i naturen så ja, givetvis


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW: Är homosexualitet naturligt?

Ja. Onaturliga grejer existerar inte och det är i allra högsta grad inte syntetiskt (whut?)

NiklasW: Är homosexualitet i själva verket en avvikelse?

Avvikelse från vad?

NiklasW: Är att tycka att homosexualitet är en avvikelse homofobi?

Nej, det skulle jag inte säga. Illa valt ord utifrån rådande diskurs och relativt okunnigt, men inte fobiskt.

NiklasW: Ska homosexuella få gifta sig? Varför? Varför inte?

Ja. För att det inte finns någon anledning till motsatsen.


   
SvaraCitera

Ja, självklart. Något som däremot inte är lika naturligt är att inte tillåta det och att försöka förbjuda homoäktenskap. 


   
SvaraCitera
mynona

NiklasW: Ja

Homosexualitet är naturligt, ja. För att tro att homosexualitet är onaturligt, måste man utgå från att sex är till enbart för avel. Det kan man göra, och det gör många, men det gör inte jag. Sex används inte bara för avel, avel är bara en möjlig konsekvens av heterosexualitet. Sexualiteten kan användas på många sätt av djuren, och den används på många olika sätt även av människan. Avel är bara en av många resultat och funktioner. 

NiklasW: Är att tycka att homosexualitet är en avvikelse homofobi?

Det behöver det inte vara. Jag känner folk som anser att det är onaturligt utan att tycka att det som är onaturligt är fel. Men det är vanligt att homofober rättfärdigar sin homofobi med att säga att det är onaturligt, och därför är det en naturlig instinktiv slutsats att dra när man hör folk säga att det är onaturligt. 

NiklasW: Ska homosexuella få gifta sig?

Ja, varför skulle de inte få det? Gifter sig gör man numera för kärleks skull, och homosexuella kan också älska varandra. 

NiklasW: Varför?

Därför att nu för tiden gifter man sig för att symbolisera sin kärlek och inte för att reglera barnavel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Homosexualitet finns i väldigt många arter. Om homosexualitet är en avvikelse så är heterosexualitet det med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja, det är fullt naturligt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det är naturligt och det är en avvikelse, nej det är inte homofobi att konstatera statistiska och analytiska faktum, ja homosexuella bör ha samma möjligheter som alla andra att gifta sig. personligen förstår jag inte varför man som homosexuell vill följa en tradition som exkluderar en men det är en annan sak.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alltså, den här diskursen är så vedervärdigt intetsägande. Man använder "normalt", "naturligt" respektive "avvikande" och "onormalt" för att motivera ståndpunkter när man bara kan konstatera, väldigt enkelt:

Homosexualitet är mindre vanligt än heterosexualitet.
Heterosexuellt samlag krävs för att utan syntetiska verktyg reproducera sig.

Finns absolut ingen anledning att blanda in några moralistiska tendenser, och hur fel något är står inte i direkt korrelation till hur vanligt det är.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

thl*kt N.:
det är naturligt och det är en avvikelse, nej det är inte homofobi att konstatera statistiska och analytiska faktum, ja homosexuella bör ha samma möjligheter som alla andra att gifta sig. personligen förstår jag inte varför man som homosexuell vill följa en tradition som exkluderar en men det är en annan sak.

Förklara gärna mer om varför det är en avvikelse 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SvenskWithAttitude:

Förklara gärna mer om varför det är en avvikelse 🙂

jag förstår inte frågan. om det finns 10 röda kulor och 1 vit så avviker den vita från normen bland kulorna. avvikelse är inget dåligt, det är bara ett konstaterande.


   
SvaraCitera

Homosexualitet är en naturlig avvikelse.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ruttenfisk:
Homosexualitet är en naturlig avvikelse.


   
SvaraCitera

homosexualitet förekommer hos flera arter i djurriket, är det också avvikande och onaturligt? om något borde det vara ännu mer avvikande eftersom de djuren bara har sex för fortplantning (till skillnad från människan som har det för njutning också, där man snarare borde förvänta sig stor variation i preferenser för sexpartners).

jag förstår inte vad det skulle vara en avvikelse från eftersom människor inte bara har sex för fortplantning...


   
SvaraCitera