Aviseringar
Rensa alla

är intelligens ärftligt?


Ämnesstartare

?                              


   
Citera

Nej Det Är en Social Konstruktion


   
SvaraCitera

såvitt jag vet, och jag borde veta det mesta som är etablerat som allmänt accepterad kunskap på området, så är man hyfsat säker på att det finns en ärftlig komponent till hög iq. men, den komponenten är förmodligen så pass liten att du utan vidare kan kompensera för den genom att typ, ändra dina frukostvanor till något mer optimalt.


   
SvaraCitera

så jag röstade nej, för nej är mer rätt än ja.


   
SvaraCitera

df rqp:
Nej Det Är en Social Konstruktion

df rqp:
Nej Det Är en Social Konstruktion

df rqp:
Nej Det Är en Social Konstruktion

df rqp:
Nej Det Är en Social Konstruktion


   
SvaraCitera

Biker Balkong: nej (motivera)

jag e dum

mina parents e smarta 

haha skoja, jag är smartare


   
SvaraCitera

ja, till viss del. adopterade barn har ofta iq likvärdig sina biologiska föräldrars.


   
SvaraCitera

tror som schism till viss del. sen är säkert miljön väldigt viktig också, och ofta lever man i samma miljö som sina föräldrar...


   
SvaraCitera

självklart lol. Det är dock inte säkert att man blir lika smart/dum som sina föräldrar men det är 100% deras förtjänst hur man blir nonetheless


   
SvaraCitera

Vissa har bättre förutsättningar är andra redan som foster tror jag.


   
SvaraCitera

Intelligens är ett dåligt begrepp mot bakgrund av att det inte ger upphov till en nyanserad illustration.


   
SvaraCitera

min far o mor är inte särkilt smarta. jag är det dock. så ur min synvinkel så är det inte det.


   
SvaraCitera

Delvis.


   
SvaraCitera
mynona

Nej. Att intelligens kan vara medfött är en sak, att den skulle vara ärvd känns däremot naivt i mina ögon. (Och nej, det är inte en paradox) Jag har svårt att tro på att några personliga psykiska egenskaper skulle vara ärvda från personer i släkten. Det är eugenik och jag betraktar det som ett ansträngt sätt att få allting förklarat även i de fall man ännu inte har en förklaring. Tror man på eugenik och vill se sina egna egenskaper i sina släktingar, kommer man att göra det, men med samma inställningar kan man se sig själv i varenda människa lika mycket som man kan tro på beskrivningarna i horoskop. Så löjligt primitivt. 

Vissa människo är förvisso födda smarta. Andra kan träna upp intellektet. Med undantag av personer som faktiskt har ett funktionshinder tror jag inte på att någon man kallar dum är outvecklingsbar, intelligens är en fråga om träning och utveckling, därmed är det också i den meningen en "social konstruktion". 


   
SvaraCitera
mynona

Vissa människo är förvisso födda smarta. Andra kan träna upp intellektet. Med undantag av personer som faktiskt har ett funktionshinder tror jag inte på att någon man kallar dum är outvecklingsbar, intelligens är en fråga om träning och utveckling, därmed är det också i den meningen en "social konstruktion". 


   
SvaraCitera