Aviseringar
Rensa alla

Är jag egoistisk nu?


Ämnesstartare

Har en gammal liten tantmus här hemma (skulle tippa på att hon är 1,5-2år gammal), hon är relativt pigg om än fruktansvärt rosslig på nätterna, det låter som att det är väldigt jobbigt för henne att andas då för hon nyser och nyser, i hennes andningsljud hör man ett tydligt pipande (hör det när hon är i ett annat rum med en stängd dörr emellan) men det är som sagt bara på nätterna då hon är mest aktiv.

Jag har medicinerat henne i 3 eller 4 omgångar med baytril och stronghold samt matat på henne ordentligt. Inget hjälper mer än kortvarigt.

Vad ska jag göra? Baytril är utan tvekan den starkaste medicinen mot rossel och stronghold tar all ohyra (de kan rossla om de har ohyra för de blir mer känsliga) men det går inte att få henne frisk.

Är jag egoistisk som håller henne vid liv bara för att jag tycker om henne så mycket? Hon är så snäll och nyfiken, troligtvis den mest tama musen vi har i dagsläget. [sad] Vill ju att hon ska må bra, hon förtjänar det. Kan inte riktigt avgöra om hon gör det... Tycker inte att det låter som det på hennes luftvägar.


   
Citera
Ämnesstartare

Hon är väldigt mager också. Men gamla tanter brukar ju bli det, hon ser inte stel ut för fem öre i alla fall för hon hänger med i hennes döttrars tempo utan problem (förutom nysningar/rossel..).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skulle kolla med vet


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Vad ska jag göra?

Mest effektivt och som leder snabbast till döden är nog att krossa na med en hammare, alternativt hugga ett par gånger med en yxa.

Kan förstå om det är jobbigt, hade inte klarat det själv. [sad]

Dra med den till veterinären om det känns jobbigt så får hon en godnatt-spruta! [wink]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

är väl inte så egoistiskt

min vovve är döende men vi kämpar vidare


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tycker inte om att förlänga något lidande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Skulle kolla med vet

Geigerzähler:

Jag har medicinerat henne i 3 eller 4 omgångar med baytril och stronghold

Var tror du att jag får medicinen ifrån? Har lagt typ 4000kr på att hon ska bli bra... Veterinären tyckte att jag skulle sluta efter första försöket. Det är inte riktigt samma att ta en katt och en mus till veterinären, veterinärer kan INGENTING om möss (och då går jag till expertkliniken för exotiska djur, dyraste djursjukhuset i hela landet) så man får i princip säga själv vad man vill ha och hur de skall behandlas. Har dock märkt att min veterinär har börjat bli bättre på möss efter som att jag är där jämt och ständigt. Men han är ej rätt person att bedöma om hon skall avlivas eller inte, just för att kunskapsnivån är 0.

S3ON:

Mest effektivt och som leder snabbast till döden är nog att krossa na med en hammare, alternativt hugga ett par gånger med en yxa.

Eller så använder man någon vettigare avlivningsmetod som är bra mycket humanare... Avlivar möss på jobbet då vi säljer dem som foder, vet hur man gör det smärtfritt och utan att de hinner märka. Avlivning av möss hos veterinär är brutal, stressande för djuret, ohuman och jag skulle ej klara av att göra någonting sådant mot henne.

OF 5:

tycker inte om att förlänga något lidande.

Nä, inte jag heller. Brukar avliva de som ej slutar rossla efter två behandlingar, men vill att denna tjejen ska klara sig. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hon har en liiiten tumör vid munnen också, den verkar hon dock inte störas av ö.h.t. Den är stor som ett födelsemärke i dagsläget och verkar stanna i den storleken, blir den större så avlivas hon direkt.


   
SvaraCitera

Avlida.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Avlida dirr, hon lider utav bara fan ju! [cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Mest effektivt och som leder snabbast till döden är nog att krossa na med en hammare, alternativt hugga ett par gånger med en yxa.

S3ON:

Dra med den till veterinären om det känns jobbigt så får hon en godnatt-spruta! [wink]

nu är du konstig igen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Artie:

nu är du konstig igen.

Försökte vara lite ironisk, det lyckas jag aldrig med. [sad] skall fortsättningsvis vara seriös och tråkig, lovar! [wink] Det blir nog bäst om jag stannar i forumlekarna!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Brukar avliva de som ej slutar rossla efter två behandlingar

Om du tycker om denna mus borde det speciellt gälla henne.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Det blir nog bäst om jag stannar i forumlekarna!

ja


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vet inte vad du ska göra geig, svår situation 🙁


   
SvaraCitera