Aviseringar
Rensa alla

Är jag en hen?


Ämnesstartare

Min 10-årige lillebror sprang in till mig och sprayade ned all luft med herrparfym, och sedan sa han att "nu är du en HEN". 

Vad menade han med detta? Någon som ligger och ruvar på en intressant tolkning?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

tycker du ser väldigt kvinnlig ut på bilderna du postat...du är ingen hen...god jul..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

10 år.. Han menade ´la att det blir en mer "herrig" stämning i ditt rum då atmosfären modifierats med parfymen. Tänkte ´la: Hon+Han=Hen..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Albanien_Mats:
tycker du ser väldigt kvinnlig ut på bilderna du postat...du är ingen hen...god jul..

tack och god jul på dig med kära alban


Xuzkie:
10 år.. Han menade ´la att det blir en mer "herrig" stämning i ditt rum då atmosfären modifierats med parfymen. Tänkte ´la: Hon+Han=Hen..

Låter ganska rimligt faktiskt. Han är söt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Svar ja. Din lillebrors resonemang är dock felaktigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mig veterligen finns det inget som heter HEN! Bara något som vissa grupper har fantiserat ihop.  Mycket glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stortrollet: Mig veterligen finns det inget som heter HEN! Bara något som vissa grupper har fantiserat ihop.

Mig veterligen är det vad som är definitionen av ett begrepp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

absentthinking: Vad menade han med detta? Någon som ligger och ruvar på en intressant tolkning?

Vad tycker du själv? Är du det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Maki:

Vad tycker du själv? Är du det?

Både ja och nej. Eftersom att ordet hen står för både hon och han eller ingenting av det är det ju ganska logiskt att jag skulle vara en hen. Dock talar jag om mig själv som en kvinna och en hon.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Mig veterligen är det vad som är definitionen av ett begrepp.

Att det kan vara en definition är ju fullt klart men frågan är väl snarare om det är ett begrepp. Mig veterligen föds det bara pojkar och flickor dvs han- och honkön. Könet i sig kan ju inte förändras med åren på en människa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stortrollet: Att det kan vara en definition är ju fullt klart men frågan är väl snarare om det är ett begrepp. Mig veterligen föds det bara pojkar och flickor dvs han- och honkön. Könet i sig kan ju inte förändras med åren på en människa.

Goddag yxskaft?

stortrollet: något som vissa grupper har fantiserat ihop.

Detta är definitionen av ett begrepp.

Utöver detta är "hen" ett könsneutralt pronomen, i likhet med "du" och "jag". Finns ingen anledning till att kön ska inkluderas bara för att det är tredje person singularis. Främst fyller begreppet "hen" samma funktion som "vederbörande", nämligen att omnämna någon könsneutralt när kön inte är relevant och/eller när personen ifråga inte identifierar sig i den falska dikotomin som är man och kvinna. Detta kan bero på antingen genusmässig dissonans,  eftersom stora delar av vad som konstituerar en "man" och en "kvinna" är föga biologisk, eller en fysiologisk ambivalens. Begreppet finns, används och fyller en funktion. Man kan bojkotta det, man kan gnissla tänder och knyta näven i fickan, men att förneka dess existens fungerar inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Känner mer att det känns som att din bror missförstått grejen med hen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FruLiten:
Känner mer att det känns som att din bror missförstått grejen med hen.

barn missförstår inte, de utvecklar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mpt:hv:

barn missförstår inte, de utvecklar

barn är dumma i huvudet 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FruLiten:

barn är dumma i huvudet 

nej 🙁 sluta


   
SvaraCitera