Aviseringar
Rensa alla

Är jag ensam om att inte vara religiös och samtidigt emot abort?


Vet inte men hoppas verkligen på ja.


   
SvaraCitera

acadi:

Jag kan verkligen inte tänka mig att döda ett barn

ITT: folk som gick ut nian utan betyg i biologi.


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

konstig fråga. sannolikt finns det fler som tycker som du här.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Låter rätt soft.

it isss[cool]


   
SvaraCitera

Zodd:

Nja, men det är ju bara efterblivet folk som är emot abort. Säger inte det dig något?

Det är bara folk som inte tänkt efter som är för abort. Om man dödar ungen en vecka innan födseln är det abort, om man dödar ungen en vecka efter födseln är det mord.

Enda godtagbara skälet jag kan se till abort är om graviditeten är en betydande risk för modern.


   
SvaraCitera

S3ON:

Vet inte (Du röstade på detta alternativ)

[tired][zzz][zzz][zzz]


   
SvaraCitera

Frippe96:

Om man dödar ungen en vecka innan födseln är det abort

Nej. Abort är i Sverige tillåten fram till dess att fostret har en möjlighet att överleva på egen hand, som en egen individ, vilket allmänt anses vara fram t o m vecka 22. Det är ganska stor skillnad på "veckan före födsel" och "tiden innan fostret ens är en livsduglig organism."

Om du inte har huvudet upptryckt i röven inser du att en kvinna har exklusiv beslutanderätt över sin egen kropp, och därför naturligtvis inte har någon skyldighet överhuvudtaget att upplåta den i syfte att agera värd åt en annan organism om hon inte känner för det. Enligt samma resonemang är det naturligtvis inte acceptabelt att medvetet bringa den livsformen om livet om den hade haft någon möjlighet att överleva på egen hand.

Det är bara vidskepliga idioter med ett mycket svagt grepp om biologi som tror att ett foster är en människa; nästa gång du leker med dig själv tycker jag du ska be en tyst bön för de miljoner människor du enligt ditt eget resonemang kallblodigt tar livet av i slutet på leken.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlernen:

Om du inte har huvudet upptryckt i röven inser du att en kvinna har exklusiv beslutanderätt över sin egen kropp, och därför naturligtvis inte har någon skyldighet överhuvudtaget att upplåta den i syfte att agera värd åt en annan organism om hon inte känner för det.

Det handlar inte bara om en kvinnas kropp här.. [sad]


   
SvaraCitera

S3ON:

Det handlar inte bara om en kvinnas kropp här..

Fostret sitter ihop med moderns krop via en navelsträng. Fostret är en del av moderns kropp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Frippe96:

Om man dödar ungen en vecka innan födseln är det abort,

Nej, då är det också mord.

What Gentlernen said...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tevepro:

Fostret sitter ihop med moderns krop via en navelsträng. Fostret är en del av moderns kropp.

Fostret är fortfarande en invid. Nuff said. -_-


   
SvaraCitera

Gentlernen:

allmänt anses

En spermie är inte en komplett organism och har inga möjligheter att utvecklas till något om den inte befruktar ett ägg. Därför anser jag inte att det det är något problem att runka och spola ner dem i avloppet.

Ett barn vid 21 veckor ser ut såhär:
&...

Det är enligt mig ett barn med små händer, fötter och rätten till ett liv, men du menar att det bara är biologiskt avfall man kan slänga på tippen.

Kollar man lite bilder inser man snabbt att redan vid vecka 10-12 ser man klart och tydligt att det är en människa och inte bara en cellklump.


   
SvaraCitera

Nej (Du röstade på detta alternativ)
20.5% (8 st)

Det föds för få Européer, i synnerhet skandinaver. Nuff said.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker att aborter är negativa företeelser.

Tycker att de även är en grundläggande rättighet för personer som kan bära barn.

Man kan säga att jag är "emot abort", som i att jag tycker att det är dåligt då det finns vissa risker, och ofta förorsakar psykiskt lidande. Det är dock en många gånger bättre lösning än att människor skall skaffa barn de inte vill ha, eller att kvinnor inte ska ha rätt till sin egen kropp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Fostret är fortfarande en invid.

Nej, inte mer än blommor eller växter.


   
SvaraCitera