Aviseringar
Rensa alla

Är jag för smal?


Lazarus:
Jag brukar få kommentarer av min morsa att jag håller på att bli undernärd och bla bla bla men jag vill gå ner några kilon till. På bilden så vägde jag 77,8kg och det var den 21 Maj, idag vägde jag 75,7kg.

[BILD]

Jag vill gå ner till ca 70 kg men det måste inte vara exakt 70 men däromkring.
Jag är 188cm lång och jag är nöjd med mitt bmi det är bara det att jag vill förminska min mage lite grand.

Du är inte för smal nu men går du ner 7kg till så skulle jag säga att då blir du extremt smal. Tänk på att 7kilo nästan är 10% av din kroppsvikt. Det är ingen stor idé att bry sig för mycket om att man har lite mage. Alltså jag har väldigt mycket mer mage än vad du har så jag tycker inte att du ska tycka att det är något problem att det sticker ut lite. Fortsätt att träna som du gör men gå inte ner mer i vikt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Trevlig-Snubbe:

Du är inte för smal nu men går du ner 7kg till så skulle jag säga att då blir du extremt smal. Tänk på att 7kilo nästan är 10% av din kroppsvikt. Det är ingen stor idé att bry sig för mycket om att man har lite mage. Alltså jag har väldigt mycket mer mage än vad du har så jag tycker inte att du ska tycka att det är något problem att det sticker ut lite. Fortsätt att träna som du gör men gå inte ner mer i vikt.

Ok. Jag vägde mig igår morse och då vägde jag 74,4.


   
SvaraCitera

Lazarus:

Ok. Jag vägde mig igår morse och då vägde jag 74,4.

Det räcker så, mer ska du nog inte gå ner i vikt. Du är så smal så det räcker.


   
SvaraCitera

20 år, 188 cm lång och 76 kg som du vägde 1 juli (eller 78 kg som du vägde 21 maj)  är helt ok enl mig.  Tumme upp


   
SvaraCitera

Jag tror att du fastnat i att du ska gå ner i vikt. Din mage sticker inte ens ut. Om du räknar kalorier så tror jag du har fastnat i en ätstörning. Det är ingen annan som ser det din kropp som stor, det är bara du som tänker på det. Tycker inte du ska gå ner mer men kanske söka hjälp om du känner att du aldrig blir nöjd. Kanske missuppfattade allt men detta är min känsla.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tjej_02:
Jag tror att du fastnat i att du ska gå ner i vikt. Din mage sticker inte ens ut. Om du räknar kalorier så tror jag du har fastnat i en ätstörning. Det är ingen annan som ser det din kropp som stor, det är bara du som tänker på det. Tycker inte du ska gå ner mer men kanske söka hjälp om du känner att du aldrig blir nöjd. Kanske missuppfattade allt men detta är min känsla.

Jag åkte till mina morföräldrar idag för första gången på några månader (pga Corona) och där fick jag kommentarer om att jag har blivit smal, inte nödvändigtvis illa menade kommentarer men de sa att jag ser smal ut hursomhelst.

Jag har varit överviktig under större delen av mitt liv och jag har hållit på med min viktnedgång i 18 månader nu. Det enda jag vet är att vara överviktig och jag vet inte hur det ska kännas när man är "smal" och det bidrar till att jag inte känner mig nöjd. Jag har också dåligt självförtroende och jag känner mig oattraktiv men vid det här laget så har det nog mer att göra med mitt dåliga självförtroende än min kropp.

Jag vet att jag har gått ner i vikt, jag har sett det och jag har bevis på det, jag tog nämligen lite bilder i början på min resa. Här är första bilden t.ex, där vägde jag 100,4kg och det var 4 Februari 2019.

Samtidigt som jag vet att jag har gått ner ganska mycket (jag vägde 115kg när jag var som tyngst) så är jag nojig om att jag ska gå upp i vikt om jag slutar att försöka gå ner i vikt, men jag kan ju bara fortsätta räkna kalorier och hålla mig inom min kalorigräns på ca 1800kcal om dagen.


   
SvaraCitera

Lazarus:

Jag åkte till mina morföräldrar idag för första gången på några månader (pga Corona) och där fick jag kommentarer om att jag har blivit smal, inte nödvändigtvis illa menade kommentarer men de sa att jag ser smal ut hursomhelst.

Jag har varit överviktig under större delen av mitt liv och jag har hållit på med min viktnedgång i 18 månader nu. Det enda jag vet är att vara överviktig och jag vet inte hur det ska kännas när man är "smal" och det bidrar till att jag inte känner mig nöjd. Jag har också dåligt självförtroende och jag känner mig oattraktiv men vid det här laget så har det nog mer att göra med mitt dåliga självförtroende än min kropp.

Jag vet att jag har gått ner i vikt, jag har sett det och jag har bevis på det, jag tog nämligen lite bilder i början på min resa. Här är första bilden t.ex, där vägde jag 100,4kg och det var 4 Februari 2019.

Samtidigt som jag vet att jag har gått ner ganska mycket (jag vägde 115kg när jag var som tyngst) så är jag nojig om att jag ska gå upp i vikt om jag slutar att försöka gå ner i vikt, men jag kan ju bara fortsätta räkna kalorier och hålla mig inom min kalorigräns på ca 1800kcal om dagen.

Med ett intag av enbart 1800 kalorier så konsumerar du lika mycket som du skulle behöva om du låg i koma.

Du borde åtminstone ligga på 2100 om dagen. Och 1300 är rentav skadligt.

Du såg förresten inte ens överviktig ut vid 100kg. Jag får känslan av att du kanske lider av någon form av ätstörning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stanislavdenstore:

Med ett intag av enbart 1800 kalorier så konsumerar du lika mycket som du skulle behöva om du låg i koma.

Du borde åtminstone ligga på 2100 om dagen. Och 1300 är rentav skadligt.

Mitt BMR är ca 1800. Vad får du 2100 ifrån?


   
SvaraCitera

Lazarus:

Mitt BMR är ca 1800. Vad får du 2100 ifrån?

Vet du vad BMR innebär? Det är mängden du skulle bränna på en dag av att bara ligga i sängen, andandes och inget mer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stanislavdenstore:

Vet du vad BMR innebär? Det är mängden du skulle bränna på en dag av att bara ligga i sängen, andandes och inget mer.

Ja precis. BMR är Basal Metabolic Rate.


   
SvaraCitera

Lazarus:

Ja precis. BMR är Basal Metabolic Rate.

Min poäng är alltså att du behöver äta mer. För du spenderar inte hela dagarna liggandes i sängen. Du indikerar till och med att du tränar flera gånger i veckan.

Du behöver inte gå ned mer i vikt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stanislavdenstore:

Min poäng är alltså att du behöver äta mer. För du spenderar inte hela dagarna liggandes i sängen. Du indikerar till och med att du tränar flera gånger i veckan.

Du behöver inte gå ned mer i vikt.

Jag trodde att jag kunde höja mitt kaloriintag till 1800 när jag var färdig men så kanske det inte är då. Grejen är att jag vill ha en siffra som är konsekvent och som inte fluktuerar baserat på hur jag rör mig, därför tror jag att 1800 är rimligt men sen om jag nu skulle förbränna ytterligare 2-300 kalorier genom min träning, promenader eller bara av ren allmän rörelse i vardagen så är det ju inte orimligt att säga att jag behöver äta mer än 1800 kalorier.

Jag får helt enkelt prova mig fram då. Skulle det visa sig att jag fortfarande går ner i vikt på 1800 kalorier så får jag ju bara öka mitt intag liksom.


   
SvaraCitera

Lazarus:

Jag åkte till mina morföräldrar idag för första gången på några månader (pga Corona) och där fick jag kommentarer om att jag har blivit smal, inte nödvändigtvis illa menade kommentarer men de sa att jag ser smal ut hursomhelst.

Jag har varit överviktig under större delen av mitt liv och jag har hållit på med min viktnedgång i 18 månader nu. Det enda jag vet är att vara överviktig och jag vet inte hur det ska kännas när man är "smal" och det bidrar till att jag inte känner mig nöjd. Jag har också dåligt självförtroende och jag känner mig oattraktiv men vid det här laget så har det nog mer att göra med mitt dåliga självförtroende än min kropp.

Jag vet att jag har gått ner i vikt, jag har sett det och jag har bevis på det, jag tog nämligen lite bilder i början på min resa. Här är första bilden t.ex, där vägde jag 100,4kg och det var 4 Februari 2019.

Samtidigt som jag vet att jag har gått ner ganska mycket (jag vägde 115kg när jag var som tyngst) så är jag nojig om att jag ska gå upp i vikt om jag slutar att försöka gå ner i vikt, men jag kan ju bara fortsätta räkna kalorier och hålla mig inom min kalorigräns på ca 1800kcal om dagen.

Det låter som ätstörningar. Tycker du borde söka hjälp över det, det låter som att det tagit över ditt liv mer eller mindre. Hörde en tjej som hade anorexia som berättade om exakt de tankarna du har. Att hon fortsatte gå ner för att hon var rädd för att gå upp i vikt. Du kan skriva till tex umo eller bris om du inte vill gå och prata med någon irl. Det finns också videos på youtube du kan kolla för att relatera till andra. Men vissa videos kan vara mer triggande så var försiktig. Som du säger kan det vara självförtroendet som är lågt och som tas ut över kroppen för att hitta något du kan förändra. Något som hjälpt mig när jag känt mig ful är att hitta någon som är lik en men som man ändån tycker är snygg. 


   
SvaraCitera
Ic3
 Ic3

Om du vill se Sexig/fit ut så kan du ta o göra detta gymschemat: 
https://scoobysworkshop.com/workout-plans-summary/
(tips är och ta Beginner)


   
SvaraCitera
Ic3
 Ic3

Ic3:
Om du vill se Sexig/fit ut så kan du ta o göra detta gymschemat: 
https://scoobysworkshop.com/workout-plans-summary/
(tips är och ta Beginner) Annars ser det bra ut. Fortsätt och pumpa och lyft skrot tills du blir den vikt du vill. men tänk på att äta bra ex) massa kyckling och grönsaker.


   
SvaraCitera