Aviseringar
Rensa alla

Är jag gravid? (+abortfrågor)


Ämnesstartare

Jag är dålig på att hålla räkningen på när mensen ska komma för mig, men nu är både jag och min pojkvän säkra på att jag är kring 2 veckor sen. Jag märker inga tecken på att mensen är påväg förutom att jag misstänkte PMS för en vecka sedan men istället förvandlades det till totala hjälplöshetskänslor som förvärrar min depression enormt. Det har hållt i sig i några dagar nu. Kan man redan några veckor efter att ha blivit gravid få så hemska ihållande humörsvägningar (om man ens kan kalla det så i detta fall)? Jag har aldrig hållt större koll på mensen eftersom jag inte haft regelbundet oskyddat sex, utan det är först nu när jag gått in i ett förhållande där vi har en hel del oskyddat sex som jag antagligen kanske lägger märke till hur oregelbunden min mens kan vara, men vem vet, det kanske är ett barn denna gång?

Jag har nu börjat få riktigt mycket flytningar vilket jag trodde berodde på att mensen var påväg, men såna här flytningar har jag aldrig haft. Den är riktigt tjock och knappt flytande om man kan säga så. När jag googlade på det så kom chocken när flera gravida förklarat precis samma sak.

Om jag nu skulle vara gravid så vet jag om att jag är alldeles för ung för att kunna ta hand om ett barn, speciellt när jag inte ens kan ta hand om mig själv.
Jag undrar dessutom om abort. Jag har bara hört av vänner och bekanta att dom genomgått kirurgisk abort, men jag har läst om att det finns medicinsk abort. Är det något speciellt med medicinsk abort som gör att man inte väljer det istället? För berättelserna om kirurgisk abort jag hört av speciellt en vän var en utav dom hemskaste jag hört och tvekar starkt på att jag skulle kunna gå igenom det.


   
Citera

Du får väl ta och checka om du är gravid helt enkelt?, gravtest finns ju fan på ica.


   
SvaraCitera

blir trött på oansvariga människor

boredom:

det kanske är ett barn denna gång?

nu konsulterar vi alla våra spåkulor [rolleyes]


   
SvaraCitera

köp ett test, finns på apotek eller i vanliga affärer [y] eller gå till um, det är nog större chans att man litar mer på det dom kommer fram till


   
SvaraCitera

Gå till UM direkt istället för att wasta tid på såna här skittrådar


   
SvaraCitera

gå till ungdomsmottagnigen och testa dig??


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Graviditetstest är redan planerat, och ni behöver inte upprepa varandra gång på gång, jag är helt kapabel till att läsa men tack ändå.

Men jag skulle uppskatta om jag fick konkreta svar som gjorde mig på något sätt förberedd på vad svaret kanske blir.
Dessutom så vill jag även påminna om abortfrågorna.


   
SvaraCitera

Medicinsk abort gör man i början av graviditeten, kirurgisk abort gör man lite senare. När man gör abort så tar man helt enkelt piller och blöder ut embyrot.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För två år sen var min mens två veckor sen. Köppte ett test, var posetivt. Gick till um och tog ett test till.. posetivt. bm skickade mig till kk för undersökning och sedan bokade vi tid för medicink abort. Det var väldigt skönt att vara vaken och ha sällskap och stöttning och slippa ligga själv på uppvaket...


   
SvaraCitera

har aldrig varit gravid själv, men en kompis till mig gjorde medicinsk abort. hon sa att det gjorde ont och var riktigt hemskt. men, hon var iofs också ganska långt inne i graviditeten.


   
SvaraCitera

vad är det för hemskt med kirurgisk abort? måste vara värre med medicinsk. skillnaden är att du under en medicinsk abort är vaken och får uppleva hur fostret stöts ut ur dig. under en kirurgisk abort är du sövd och känner ingenting.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sexig_matilda:

vad är det för hemskt med kirurgisk abort? måste vara värre med medicinsk. skillnaden är att du under en medicinsk abort är vaken och får uppleva hur fostret stöts ut ur dig. under en kirurgisk abort är du sövd och känner ingenting.

Risken för komplikationer är större vid kirurgisk. SOm errvävnad på livmodern som kan göra det svårare att bli gravid osv..


   
SvaraCitera

ja du är gravid.


   
SvaraCitera

boredom:

För berättelserna om kirurgisk abort jag hört av speciellt en vän var en utav dom hemskaste jag hört och tvekar starkt på att jag skulle kunna gå igenom det.

Har du hört om steget efter kirurgisk abort? Man får en tablett som gör att barnet "somnar in", sen får man (2 dagar senare) föda ut det. Jag genomgick nämligen detta ingrepp när jag var 18 år. Så var glad om du får göra kirurgisk abort istället för att föda ut ditt döda barn. Sen abort (som det ibland kallas) görs efter v.12+6


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kan ju vara mycket möjligt att du är gravid... jag hade precis samma symtom när jag va det...


   
SvaraCitera