Aviseringar
Rensa alla

Är jag inte kristen bara för att jag inte håller med allt som står i Bibeln?


Ämnesstartare

I ett år nu har jag försökt få svar på alla de frågor som fått mig att tvivla på min tro. Men jag kan aldrig se till att ge mig själv tillräckligt mycket tvivel för att inse att religion är skit. Jag menar hur mycket har det inte sabbat genom tiderna. Religion har inte bara dödad miljontals människor, den har också felriktat och förbjudit människor att vara olika. Eller förlåt, religion har utnyttjas för att sedan kunna kunna manipulera människan. Även om det står mycket i bibeln som rättfärdigar det som människan har utfärdat i Guds namn.
Men allt kanske bara har blivit feltolkat. Jag är inte en sån där insmord kristen som tror att allt som står i biblen är sant. Tvärtom jag blir oftast bemött som en icke kristen då min kritik och mina argument får mig att verka ateist. Men nej, jag tror på Gud men inte på Kristendom. Jag tror på Guds religion och det är inte Kristendomen eller någon annan religion.


   
Citera

Bibeln är inte skriven av gud, kristendomen är inte skapad av gud.

Att du verkar ateistisk är inget negativt.

Att tro på något är inte positivt.

Fortsätt på samma spår, och låt ingen hjärntvätta dig. Läs böcker om jesus. Läs böcker skrivna av Dawkins. Läs koranen, läs om österländsk religion. Skapa din egna värderingar och lyssna inte på vad andra vill får dig att tro.


   
SvaraCitera

Mawns:

Fortsätt på samma spår, och låt ingen hjärntvätta dig. Läs böcker om jesus. Läs böcker skrivna av Dawkins. Läs koranen, läs om österländsk religion. Skapa din egna värderingar och lyssna inte på vad andra vill får dig att tro.

Håller med Mawns här [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Skapa din egna värderingar och lyssna inte på vad andra vill får dig att tro.

Är på god väg, har redan köpt koranen och har en väldig tur som har en pojkvän som ifrågasätter allt jag säger så att jag kan tänka igenom och verkligen se om det jag säger är någt jag håller med om. Men jag tror att samhörigheten och mäniskans sätt att blunda för det som inte faller oss i smaken har fått en att ta det jag vill. Har haft mycket långa samtal med mig präst om det här att man inte måste tro på allt för att kalla sig kristen. Jag anser väl att om man är kristen så måste man tro på allt. Men jag är även lite smått rädd för att jag ska bli den där insmorda kristna människa som jag suckar åt.


   
SvaraCitera

Mingel:

Men jag är även lite smått rädd för att jag ska bli den där insmorda kristna människa som jag suckar åt.

Med tanke på att din pojkvän verkar vara en som ifrågasätter allt (om man ska ta dig på orden) så lär han ju jämt och ständigt få dig att tänka om och på så sätt hjälpa dig att finna det du verkligen tror på, istället för att välja det som är bekvämast.

Men jag säger som Mawns: skit i vad andra säger åt dig att tro, till och med din pojkvän (om han nu råkar vara en sån där idiot som tror att han kan kontrollera andras tro och väderingar), och försök hämta intryck från andra religioner och filosofier och bilda dig på så sätt egna åsikter och värderingar.


   
SvaraCitera

Mingel:

Jag anser väl att om man är kristen så måste man tro på allt.

Exakt. Vad är annars meningen med att vara kristen? Själva grejen är ju att alla ska tro på det som är sant, och att alla ska tro på samma sak eftersom att det är sant, men om präster säger åt folk att tro på vad de vill så kan jag, i stort sett, välja att tro på att jesus blev korsfäst, men tycka att resten av bibeln bara är en fantasyberättelse. Jag skulle ändå få kalla mig kristen, enligt prästens logik.

Du är en bra religiös människa. Det behövs fler som du.


   
SvaraCitera
smisk

Mawns:

Du är en bra religiös människa. Det behövs fler som du.

+1


   
SvaraCitera

Mawns:

Jag skulle ändå få kalla mig kristen, enligt prästens logik.

Nja, beror på. Såvitt jag vet är den allmänna definitionen av en kristen människa en människa som följer Jesus lära. Det krävs väl egentligen inte så mycket mer har jag för mig. Det är bland annat därför det existerar kristen ateism (= folk som lever efter Jesus utan att tro på en omnipotent skapare).


   
SvaraCitera

Det är rent hälsosamt att ifrågasätta och välja att inte tro på en del saker som står i bibeln.


   
SvaraCitera

Mingel:

Jag menar hur mycket har det inte sabbat genom tiderna. Religion har inte bara dödad miljontals människor, den har också felriktat och förbjudit människor att vara olika.

Bullshit! Som att människan inte skulle gjort så i vilket fall!

Jag gillar den kristna moralen fast jag inte tror på gud, till exempel, du skall icke döda, du skall icke vara otrogen osv, älska din nästa osv...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mingel:

Men allt kanske bara har blivit feltolkat.

Kan man lugnt säga.
Det finns bara en auktoritet som kan tolka Bibeln rätt, Katolska Kyrkan, då hon grundades av Gud själv, Jesus Kristus.
Man kan säga att Bibeln är instruktionsboken och Katolska Kyrkan är supportcentret/servicestället.

För att se Katolska Kyrkans tolkning av bibeln kan man gå in på http://www.katekesen.se/


   
SvaraCitera

Mingel:

I ett år nu har jag försökt få svar på alla de frågor som fått mig att tvivla på min tro.

Välkommen till en kristens vardag [y]

Mingel:

inse att religion är skit

kristendomen är ingen religion utan det är en relation mellan Gud (Fadern) och dig (barnet).

Mingel:

förbjudit människor att vara olika

eh skojar du? vilket samfund har du varit med i egentligen? [shake]

Mingel:

Jag är inte en sån där insmord kristen som tror att allt som står i biblen är sant

även en "insmord" kristen tror inte på allt, för man funderar en hel del över en del av bibelorden, varför det står som det står och varför Gud har gjort vissa saker och gör vissa saker.


   
SvaraCitera

Buddah:

Håller med Mawns här [blush]

Kan inte ta dig seriöst pg.a din avatar. [sad] Först gör du en grimas, sen säger du seriösa saker? [chocked]

OnT: Vanligt bland kristna att dumpa typ allt bibeln säger men ändå hävda att de tror på gud, oavsett om de förminskat honom till en kraft eller dylikt. Huruvida det är okej eller inte är ju upp till dig, den stora frågan är ju om du tror på en högre makt eller inte. Fortsätt leta runt, formas inte av kristendomen, var öppen för andra religioner också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

LightInDarkness:

Välkommen till en kristens vardag [y]

Håller med det också.. [cool]

Att tro innebär ju faktiskt inte att veta.
Tvivlar gör vi nog alla lite då och då, men ändå så tror vi och sätter vår tilltro till Gud och det som Han har uppenbarat för oss.
Den moral och etik som kristendomen förespråkar är egentligen inte särskilt konstig, utan är enbart konstig då samhället de senaste 50 åren ungefär har distanserat sig från den naturliga ordningen.


   
SvaraCitera

LightInDarkness:

Välkommen till en kristens vardag [y]

Men inte en ateists. ^.^


   
SvaraCitera