Aviseringar
Rensa alla

Är jag skyldig mamma 30.000?


Ämnesstartare

Hej! Du har kanske sett min tidigare tråd. Detta är typ en fortsättning.

Pengarna kom in på min mammas konto. Jag skrev följande till henne: "Eftersom du utan min tillåtelse ändrade till ditt kontonummer för utbetalning av min aktivitetsersättning förväntar jag att du överför pengarna till mig. Efter det får vi komma överens om hur vi gör.", varpå hon svarade "Gym 450 kr per månad
Telefon 500 kr per månad
Medicin 1700 kr
Frånvaro från jobbet pga läkarbesök ca 2000
Mat och hushållskostnader som el vatten ca 3000 kr per månad
Resa till Italien 2000
Mat Danmark 2000
Leg 500
Bilskola 2000

Totalt: 30000

Detta är du skyldig mig.", låter det rimligt?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Är övertygad om att hon säger att det är mer pengar än vad det är. Kollade t.ex. upp telefonräkningen som ligger på 400, inte 500. Resan till Italien var en resa min familj åkte på och jag stannade hemma med hunden.


   
SvaraCitera

Det blir ju typ 15000? 


   
SvaraCitera

Nej


   
SvaraCitera
Listus

Spelar ingen roll, då skulle hon sagt att detta är saker du får betala sedan. Hon ändrar vinkeln för att försöka få dig att ge med sig.

Det är dina pengar, jag skulle ha ringt någon så du kan få hjälp av de som betalar ut eller vem som ansvarar för pengarna i denna fråga 🙂


   
SvaraCitera

Om du är myndig är pengarna dina, om du inte är myndig har din förmyndare enligt lag skyldighet att lämna uppgifter om tillämpning av pengarna. (110 kap. 13 § SFB)

Tyvärr har du inte rätt till dessa pengar om du inte är myndig, det betyder däremot är det inte säkert att din mamma har rätt till dem heller, jämför barnbidrag/studiebidrag.

Ring försäkringskassan och fråga.


   
SvaraCitera

NEJ ding mamma är snål och girig


   
SvaraCitera