Aviseringar
Rensa alla

Är klackar och piskor sexualiserande?


Ämnesstartare

Mt55mN4.jpg

Super-Smash-Bros-Wii-U-Zero-Suit-Samus-S

Det har blivit ett jävla liv (i vissa feministkretsar) över att Samus (hon i blått) nu slåss i högklackade sk "jet boots" and använder en pistol som även fungerar som piska (se bilden ovan).

För er som inte vet då så är Samus en fantasifigur i ett fantasispel, men en del verkar tycka att det inte spelar någon roll - att höga klackar och "kinky" piskor sexualiserar henne och att det är fel per automatik.

Vad tycker UM i denna fråga? Är det ett problem eller är det en ny "Nogger Black" där en del hakar upp sig på vad som helst?

EDIT: Just det ja, ska tillägga att hennes gula klackar fungerar som ett par raketklackar, det är därför de ser lite mysko ut. Det är inga vanliga klackar alltså.


   
Citera
Ämnesstartare

hur orkar du


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lol vhfaj, var det du som var patrick? Jag menar... han försvinner vilket gör att du kommer tillbaka?Mycket glad

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mpt:hv:
hur orkar du

Storchen84:
lol vhfaj, var det du som var patrick? Jag menar... han försvinner vilket gör att du kommer tillbaka?Mycket glad

Hjärta

Jag har faktiskt ingen aning vad ni pratar om.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rbb:

Jag har faktiskt ingen aning vad ni pratar om.

right


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hur orkar du förbise att det man kritiserar inte är att en påhittad karaktär objektifieras utan vilka slags porträtt av kvinnor respektive män som efterfrågas av marknaden, symptomatiskt för sexism.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mpt:hv:
hur orkar du förbise att det man kritiserar inte är att en påhittad karaktär objektifieras utan vilka slags porträtt av kvinnor respektive män som efterfrågas av marknaden, symptomatiskt för sexism.

Men beror inte det på att fler män än kvinnor spelar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

inom vissa genrer och format ja. menar du att detta faktum legitimerar någonting? det vore fortfarande bättre om den sexism som spelutbudet speglar försvann.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mpt:hv:
inom vissa genrer och format ja. menar du att detta faktum legitimerar någonting? det vore fortfarande bättre om den sexism som spelutbudet speglar försvann.

Men vänta nu. Tråden handlade om sexualisering, inte om sexism. Det är två helt olika saker.

Att sexualisera en figur är absolut inte samma sak som sexism.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sexualisering är ett uttryck för sexism om det i huvudsak begränss till endera könet. det är också detta som är problematiseras av feministiska kulturkritiker. sexualisering som sådan kan såklart vara kontextuellt relevant i ett narrativ, men när den fördelas skevt utan att det kan motiveras av dokumentärt journalistiskt syfte exemplifierar den slentrianmässig sexism och är därför värd att belysa. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hahaha, kunde du inte använt lite svårare överklassord om du bara försökte? Mycket glad Men jag förstår vad du säger.

Det kan inte helt enkelt vara så att de riktar sig främst mot en viss målgrupp då? För om man resonerar som dig så är ju alla sexnoveller för kvinnor extremt sexistiska mot män. Till exempel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har sett dig skapa trådar som denna på Flashback också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Zodd:
Har sett dig skapa trådar som denna på Flashback också.

Jag är inte ens medlem på FB. Rätt kul hur många förutfattade meningar folk har bara för att de tror sig se samband.

Skjut först och fråga sedan-attityden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

omfattningen är inte jämförbar, och sex är irrelevant för majoriteten av spel medan det är centralt för sexnoveller. dock kan förekomsten av dessa också problematiseras.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mpt:hv:
omfattningen är inte jämförbar, och sex är irrelevant för majoriteten av spel medan det är centralt för sexnoveller. dock kan förekomsten av dessa också problematiseras.

Hur kan du säga att sex är irrelevant när alla vet att sex säljer? Där tycker jag du tappade tråden helt faktiskt.


   
SvaraCitera