Aviseringar
Rensa alla

Är klimatfrågan central för dig?


time
 time
Ämnesstartare

"Två tredjedelar av Sveriges unga uppger att partiets engagemang i klimatfrågan kommer att påverka vilket parti de kommer att rösta på, enligt en ny undersökning från Världsnaturfonden WWF."

klimatsmart.jpg

Mariann Eriksson (marknadschef på Världsnaturfonden) och Kim Jakobsson (VD för Ungdomar.se, weeeeeo!) skrev idag på nyheter24.se om varför politikerna borde prata om klimatfrågan. Statistiken här ovanför gjorde mig nyfiken på om detta är något ni på UM också gör - alltså väljer parti efter klimatfrågan!


   
Citera

Undrar om Kim Jakobsson skriver här, eller läser.


   
SvaraCitera
Exner

Miljöfrågan, ja, men inte uppvärmningen.


   
SvaraCitera
mynona

Jag väljer parti utifrån grundfrågorna välfärd och genuspolitik. Klimatfrågan är viktig, men för mig är den frågan så stor att den blir för abstrakt att engagera sig i. Tar vi inte hand om klimatet översvämmas jorden och vi finns ej mer. Detta är sant, men så betydelsefullt att det inte går att greppa och därför påverkar det mig inte så mycket som det borde


   
SvaraCitera
Kudhos

Nej, tyvärr. Är rätt cynisk när det kommer till politik överhuvudtaget. Miljöfrågan faller under "Mycket snack, lite ingen verkstad". 

Och lite är det väl att jag tror inte heller Sverige borde behöva känna dåligt samvete för sin miljöpåverkan jämfört med länder som Kina, Ryssland, Mexiko. Samt oljeproduktionen i Afrika och mellan östern. SAMT utsläppen från logistiska fartyg, samt flygbolagen i USA och Kina. Och hur många u-länder har inget återvinningssystem utan snarare bara bränner allt i en stor hög. 


   
SvaraCitera

Nej.


   
SvaraCitera

Jag bryr mig om miljön men jag har andra politiska prioriteringar och jag får endå inte rösta.


   
SvaraCitera

time:
"Två tredjedelar av Sveriges unga uppger att partiets engagemang i klimatfrågan kommer att påverka vilket parti de kommer att rösta på, enligt en ny undersökning från Världsnaturfonden WWF."

klimatsmart.jpg

Mariann Eriksson (marknadschef på Världsnaturfonden) och Kim Jakobsson (VD för Ungdomar.se, weeeeeo!) skrev idag på nyheter24.se om varför politikerna borde prata om klimatfrågan. Statistiken här ovanför gjorde mig nyfiken på om detta är något ni på UM också gör - alltså väljer parti efter klimatfrågan!

Är inte 18än men får iaf inte rösta det hör året :/ Men när jag röstar så ska klimatfrågan vara en av de viktiga. Sen ska jag starta ett parti någon gång och då är det en av de viktigaste frågorna 🙂


   
SvaraCitera

Haha nej.


   
SvaraCitera

time:  Nej, jag röstar ändå inte 


   
SvaraCitera

time: Nej, jag har en annan hjärtefråga

Men klart att miljöfrågan är viktig den också. Då främst när det gäller kemikalier bland djur och natur.


   
SvaraCitera

Sheriffen:

Men klart att miljöfrågan är viktig den också. Då främst när det gäller kemikalier bland djur och natur.

som typ marsvin och marsvin far illa till om du inte röstar i min tråd


   
SvaraCitera
GraGo

Frihet och fri marknad prioriteras över miljöfrågor för mig.


   
SvaraCitera

time: Ja (jag har röstat tidigare)


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

time: Ja (jag har röstat tidigare)

Det är inte min absoluta hjärtefråga men den är i topp tre. Jag har inte aktivt behövt söka mig till ett parti just för klimatfrågan då klimatsmarthet ofta gått hand i hand med de partier jag lagt min röst på. 


   
SvaraCitera