Aviseringar
Rensa alla

Är kristen och hittar inga bevis för den islamska himlen och helvetet


time
 time

Att folk går ut och säger att de har upplevt himlen/helvetet känns verkligen INTE som bevis. Eller kort sagt; det ÄR inte bevis, säger en som inte ens är ateist. [no-no]


   
SvaraCitera

Mumble:

Du gjorde precis en tråd om din religion, du skriker efter uppmärksamhet, du är allt lik honom. [wink]

att ställa en fråga och att skrika efter uppmärksamhet är två extremt skilda saker [rolleyes]


   
SvaraCitera

LightInDarkness:

att ställa en fråga och att skrika efter uppmärksamhet är två extremt skilda saker [rolleyes]

Jag ser att du inte använder glasögon, men det kanske skulle behövas? Jag hoppas du faktist kan läsa, för jag tror det, det vore sorgligt annars, för han ställer inte bara en fråga.


   
SvaraCitera

Mumble:

Jag ser att du inte använder glasögon, men det kanske skulle behövas? Jag hoppas du faktist kan läsa, för jag tror det, det vore sorgligt annars, för han ställer inte bara en fråga.

där har du fel, jag använder glasögon [wink]

eh vad är det han gör mer då? söker uppmärksamhet? [rolleyes]


   
SvaraCitera

LightInDarkness:

söker uppmärksamhet? [rolleyes]

Uppenbarligen.


   
SvaraCitera

Mumble:

Uppenbarligen.

på vilket sätt då?


   
SvaraCitera

sååå du tvivlar på andra religioner för dom inte lagt upp något på youtube som du anser vara viktigt? [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

är det inte bara ett kristet koncept ? tror muslimer drar till paradiset liksom judarna ..


   
SvaraCitera

marcus1987:

Min viktiga fråga som jag vill diskutera är: Varför är det endast kristna som varit på besök till himlen och helvetet och inte människor från andra religioner som t.ex. islam? Inom islam tror man ju på att himlen och helvetet existerar

De kanske tror att när man väl kommit dit är man fast?

marcus1987:

eftersom det finns bevis för efterlivet,

Random folk som tror de vart i himlen säger ingenting.
Min före detta trodde att demoner var ute efter henne och ett ännu äldre ex såg drakar för jämnan, betyder det att det var demoner och drakar där?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

, betyder det att det var demoner och drakar där?

Som kristen tror jag ju att demoner existerar men givetvis ser jag möjligeheten att det kan vara t.ex. en psykisk störning. Men jag måste nog få se en sådan person före jag kan säga något om det.

Stringburka:

Random folk

Det var inte alltid random folk heller. En av personerna var en kännd pastor som heter Don Piper http://www.donpiperministries.com/about_don_piper.asp och han har skrivit boken 90 Minutes in Heaven efter att han varit till himlen.

Guzen Von Kuruzen:

är det inte bara ett kristet koncept ? tror muslimer drar till paradiset liksom judarna ..

Himlen och paradiset är så gott som samma inom kristendomen, judendomen och islam. Likaså finns helvetet inom båda religionerna.

elpedroo:

sååå du tvivlar på andra religioner för dom inte lagt upp något på youtube som du anser vara viktigt?

Det här med livet efter döden anser jag vara extremt viktigt. Alltså om nån muslim varit till himlen eller helvetet så kan man väl nog förvänta sig att de skulle skriva en bok eller berätta vidare storyn på något sätt.

Mumble:

Du gjorde precis en tråd om din religion, du skriker efter uppmärksamhet, du är allt lik honom.

Skulle jag vilja ha uppmärksamhet finns det nog bättre sätt att få det. Uppmärksamheten drar jag nog till Youtube videon och hemska tankar om hellvetet och underbara himlen, alltså jag tar bort fokus från mig själv. Skulle jag vilja ha uppmärksamhet skulle jag kunna t.ex. göra ett youtube klipp om mig själv och mitt liv.


   
SvaraCitera

Hur vet du att du inte kommer till det judiska paradiset eller muslimska paradiset då? De flesta religioner har ju liknande krav på dess anhängare så de kanske följer typ judendomen och kommer till kristna himlen eller kristna som kommer till judiska himlen.


   
SvaraCitera

marcus1987:

det borde finnas minst en muslim i hela världen som varit till himlen eller helvet, om nu islam skulle vara sann

Har du hört om domedagen. Gud låter oss leva hur vi vill tills domedagen. Då får vi det vi har förtjänat och det kommer att vara för evigt inte för en dag eller två. Utan för evigt utan nån död. Det står ju klart i Koranen att ingen har sett Himlen som Gud skapat ej heller helvetet.

De rättfärdiga kommer till paradiset (djennah) och de av dem som hunnit bli könsmogna under sin jordiska levnad
kommer att ha en ålder av trettiotre år för evigt. De som dog som barn kommer att vara paradisets älskade barn.
Familjer kommer att kunna förenas igen och leva i en evig lycka och tillfredsställelse.

De orättfärdiga hamnar i helvetet (djehannam) och i evigt straff.
Varje synd har sitt uttänkta straff och straffen är påtagligt fysiska.
Det finns också en grupp som får vistas en tid i helvetet för att sona sina synder och som sedan får tillträde till paradiset.
De är alla de som syndat men som inte ägnat sig åt avgudadyrkan (shirk) eller otro.

Var människan hamnar, i paradiset eller i helvetet, beror inte ytterst på hennes handlingar
utan på avsikten bakom handlingarna. Inom islam finns ingen tanke på någon arvsynd,
utan varje människa har förmågan att handla rätt, dvs. leva i islam.


   
SvaraCitera

marcus1987:

men givetvis ser jag möjligeheten att det kan vara t.ex. en psykisk störning. Men jag måste nog få se en sådan person före jag kan säga något om det.

Och varför skulle det inte kunna vara en psykisk störning med de här "se himlen/helvetet"-grejerna?
Och kom inte och säg att det är för att himlen och helvetet finns, det är en cirkelbevisning. Du försökte ju själv använda deras syner som bevis för att himlen/helvetet finns.

marcus1987:

En av personerna var en kännd pastor som heter Don Piper http://www.donpiperministries.com/about_don_piper.asp och han har skrivit boken 90 Minutes in Heaven efter att han varit till himlen.

Random folk. Det var inte som att femton tusen bevittnade himmelsfärden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mjao:

Hur vet du att du inte kommer till det judiska paradiset eller muslimska paradiset då? De flesta religioner har ju liknande krav på dess anhängare så de kanske följer typ judendomen och kommer till kristna himlen eller kristna som kommer till judiska himlen.

Judiska och kristna paradiset är samma plats, enligt mig åtminstone eftersom jag tror kristendomen är en fortsättning på judendomen. Vi kristna tror ju på hela bibeln, både gamla och nya testamentet och judarna har ju gamla testamentet. Muslimska paradiset beskrivs ganska lika som som det kristna paradiset och det finns många likheter mellan bibeln och koranen också. Även om islamska himlen skulle i princip vara samma som den kristna, så finns det stora avgörande skillnader i hur man kommer till himlen enligt de olika religionerna. Liknande krav betyder inte att flera vägar leder till himlen, enligt mig. Jag tror det finns exakt ett paradis och exakt ett sätt att komma dit. Alltså tror jag inte att jag kan följa t.ex. den islamska läran och komma till den kristna himlen.

bambon:

Det står ju klart i Koranen att ingen har sett Himlen som Gud skapat ej heller helvetet.

Skulle vara bra om du gav mig stället i koranen där jag kan läsa det. Sedan vet jag inte om bibeln går emot detta heller men någon som vet något kan gärna ge bibelställe också. Men vad koranen säger tror jag ju inte på eftersom jag är kristen.

Stringburka:

Och varför skulle det inte kunna vara en psykisk störning med de här "se himlen/helvetet"-grejerna?

Om jag skulle känna någon person som sagt åt mig att de upplevt något övernaturligt så skulle det nog påverka om personen annars är frisk eller varit kännt at personen har t.ex. psykiska störningar. Inte ser jag dessa övernaturliga upplevelser som 100 % bevis, det finna alltid rum för tvivel och andra förklaringar. Men varför då inga muslimer med liknande psykiska störningar? Psykiska störningar borde väl uppträda slumpmässigt bland människor. Således tror jag inte psykiska störningar kan förklara dessa upplevelser. Ett annat argument jag har: risken för att inte tro att helvetet finns kan göra att man kommer dit, så man borde sätta sin tro på Jesus.


   
SvaraCitera

marcus1987:

Om jag skulle känna någon person som sagt åt mig att de upplevt något övernaturligt så skulle det nog påverka om personen annars är frisk eller varit kännt at personen har t.ex. psykiska störningar.

Normalt sett så ses det som psykiska störningar ATT se "övernaturliga" saker. Undantaget är religion. Lite skumt, eller hur? Ser du en brinnande buske är du psykiskt sjuk - om den inte pratar med dig och säger att det är Guds röst. Då blir det genast mycket friskare.

-.-

marcus1987:

Men varför då inga muslimer med liknande psykiska störningar?

Klart det finns. De kanske bara inte förenar det med sin religion eller ser det som en del i den.

marcus1987:

risken för att inte tro att helvetet finns kan göra att man kommer dit, så man borde sätta sin tro på Jesus.

Det finns en risk att du hamnar i helvetet just för att du tror på det också; Tänk om den guden som finns egentligen hatar alla kristna och skickar kristna till helvetet, medan andra hamnar i himlen?

Risken finns, det gör den inte sannolik. Risken finns också att gröna stenar skyddar dig från att få en blixt i huvudet, inte gör det att du bär med dig gröna stenar för jämnan.


   
SvaraCitera