Aviseringar
Rensa alla

är lite rädd nu


Upprepas beteendet kan samtliga komma att låsas.


   
SvaraCitera

OnT: Jag vet inte riktigt huruvida hon kan anmäla på något sätt eller inte. Om det går tror jag hennes agerande kommer bero på om hon känner att du utgör en risk för samhället. Då borde hon anmäla, både för din egen och andras skulle. För din skull så att du kan få akut hjälp och för andras skull så att de inte råkar illa ut.

Lycka till och jag hoppas att du hålla dig borta från att våldta.


   
SvaraCitera

Kioskmannen: Alltså, han är ju förfan rädd över att våldta någon, det betyder inte att han skulle göra det? Du fattar ju varför han går till sin psykolog? Han mår förmodligen inte bra av nån anledning, kanske lider han av OCD? Idioter...

Det betyder att han anser att det finns en risk. Om hon anmäler det till polis, social eller något annat så kan ju både han och potentiella offer skyddas. 

Omnipotent: Drygt att försöka hindra den potentiella våldtäkten genom att låta hen lufta, prata och finnas där istället för att hen ska skämmas och tystnas ner i ett hörn där  "viljan" och fantasierna frodas och blir ännu större. Men självklart ska NiklasW värna om våldtäkt, tänk med röven om det funkar bättre

Det handlar inte om att tysta ner utan göra rättsväsendet och socialen medveten om att det finns en riskperson som kanske behöver extra hjälp för att inte begå ett fruktansvärt brott. Naturligtvis hoppas man att psykologen anmäler ifall det finns risk för någon att begå ett fruktansvärt brott. Att hoppas att det sker är inget konstigt alls - definitivt inte drygt.


   
SvaraCitera

Chibibbi:

Ja, som du själv sade var din kommentar också olämplig och skapar en tråkig ton mot någon som uppenbarligen frågar efter hjälp i en svår situation. Det är något du får ta med dig till andra gånger.

Det finns inget olämpligt där överhuvudtaget. Att man hoppas att någon som tror sig kunna våldta blir anmäld för det är verkligen inget olämpligt. 


   
SvaraCitera

Chibibbi: 
Ja, som du själv sade var din kommentar också olämplig och skapar en tråkig ton mot någon som uppenbarligen frågar efter hjälp i en svår situation. Det är något du får ta med dig till andra gånger.

Nej, det var ett simpelt utlåtande och min åsikt, förhoppning. Det var inte på något sätt negativt eller otrevligt. Det är i högsta grad upp till den som läser att tolka det fel; ingenting jag kan styra.
Tror helt enkelt att det är vad som är bäst för samtliga inblandade parter, men det kanske är olämpligt enligt dig.


   
SvaraCitera

"Det är något du får ta med dig till nästa gång" 


   
SvaraCitera

"Det är något du får ta med dig till andra gånger"


   
SvaraCitera

vad är det här? har det verkligen kommit till den punkten där ni ger ut "varningar" för att någon kallar någon annan för stolle?

tacka vet jag tiden då klottertrådar välkomnades och man inte behövde gulla med varandra när man var oense. 


   
SvaraCitera

NiklasW:

Det handlar inte om att tysta ner utan göra rättsväsendet och socialen medveten om att det finns en riskperson som kanske behöver extra hjälp för att inte begå ett fruktansvärt brott. Naturligtvis hoppas man att psykologen anmäler ifall det finns risk för någon att begå ett fruktansvärt brott. Att hoppas att det sker är inget konstigt alls - definitivt inte drygt.

Går det inte att få terapi och vård utan att blanda in socialen? är ganska oinsatt, jag tror det bara kommer öka skammen och det är verkligen inte bra, det gör att han drar sig ifrån och inte får hjälp, man kan inte tvinga någon till det och inget brott har begåtts. 

För att svara på frågan som jag inte svarat på så tror jag att psykologer har tystnadsplikt, psykiater har inte det.


   
SvaraCitera

Chibibbi: Ja, som du själv sade var din kommentar också olämplig och skapar en tråkig ton mot någon som uppenbarligen frågar efter hjälp i en svår situation.

Chibibbi: Upprepas beteendet kan samtliga komma att låsas.

Chibibbi: Jag vet inte riktigt huruvida hon kan anmäla på något sätt eller inte. Om det går tror jag hennes agerande kommer bero på om hon känner att du utgör en risk för samhället. Då borde hon anmäla, både för din egen och andras skulle. För din skull så att du kan få akut hjälp och för andras skull så att de inte råkar illa ut. 

=

rotorblad: Förhoppningsvis. 

Ni tycker likadant, hon uttryckte sig bara mer kortfattat. Den där varningen kändes väldigt Nordkorea, och det skriver jag inte för att vara otrevlig, utan för att jag genuint oroar mig för forumets framtid när yttrandefriheten inskränks på det här viset.


   
SvaraCitera

rotorblad:

Nej, det var ett simpelt utlåtande och min åsikt, förhoppning. Det var inte på något sätt negativt eller otrevligt. Det är i högsta grad upp till den som läser att tolka det fel; ingenting jag kan styra.
Tror helt enkelt att det är vad som är bäst för samtliga inblandade parter, men det kanske är olämpligt enligt dig.

NiklasW:

Det finns inget olämpligt där överhuvudtaget. Att man hoppas att någon som tror sig kunna våldta blir anmäld för det är verkligen inget olämpligt. 

Att vara otrevligt är högst olämpligt, jo. Det finns bättre sätt att uttrycka vad rotorblad ville säga. Vill ni fortsätta diskutera kan vi det i PM.


   
SvaraCitera

Omnipotent:

Går det inte att få terapi utan att blanda in socialen? är ganska oinsatt, jag tror det bara kommer öka skammen och det är verkligen inte bra, det gör att han drar sig ifrån och inte får hjälp, man kan inte tvinga någon till det och inget brott har begåtts. 

För att svara på frågan som jag inte svarat på så tror jag att psykologer har tystnadsplikt.

En sak är om han bara känner för det men kan hålla sig borta från det, då finns det ingen anledning. Men är det så att han på allvar är rädd för att han kan göra det, då ska han naturligtvis anmälas. Både för att skyddas från sig själv men framförallt för att skydda ett potentiellt brottsoffer. 


   
SvaraCitera

Chibibbi: Att vara otrevligt är högst olämpligt, jo. Det finns bättre sätt att uttrycka vad rotorblad ville säga. Vill ni fortsätta diskutera kan vi det i PM.

Finns inget otrevligt med att skriva "förhoppningsvis". Visst hade det gått att utveckla och skriva det på ett annat sätt men det är inget måste och definitivt inte något som krävs för att man inte ska få en varning. En allt för låg nivå på modereringen nu, som flera varit inne på tidigare. 


   
SvaraCitera

NiklasW:

En sak är om han bara känner för det men kan hålla sig borta från det, då finns det ingen anledning. Men är det så att han på allvar är rädd för att han kan göra det, då ska han naturligtvis anmälas. Både för att skyddas från sig själv men framförallt för att skydda ett potentiellt brottsoffer. 

Omnipotent: Går det inte att få terapi och vård utan att blanda in socialen? är ganska oinsatt, jag tror det bara kommer öka skammen och det är verkligen inte bra, det gör att han drar sig ifrån och inte får hjälp, man kan inte tvinga någon till det och inget brott har begåtts.


   
SvaraCitera

Omnipotent:

Vet inte. Vet inte om det heller är just socialen man anmäler till som psykolog ifall man är rädd att någon begår ett brott. Finns säkert någon som har hand om det. I vilket fall som helst, vilket ju diskussionen började med, bör man anmäla och göra så att någon annan förutom psykologen blir medveten om den här risken. Till vem eller hur det görs vet jag inte. 


   
SvaraCitera