Aviseringar
Rensa alla

Är människan ond eller god?


Ämnesstartare

Hej!
Jag skriver en uppgift om människan föds är ond eller god. Jag skulle uppskatta om ni hade lite åsikter om vad ni själva tycker.


   
Citera

Det är helt beroende på uppfostran i princip och miljön. Självmordsbombare föds troligtvis inte till att bli terrorister utan det är Islam som förvandlar dom till extremister. HONK HONK


   
SvaraCitera

Värden som onsdka och godhet är konstruerade av människan. Moraliska värderingar existerar naturligt men är subjektiva bilder baserade på våra egna uppfattningar. Det är däremot en bestämt indelning i onsdka och godhet som inte finns, eftersom att dessa värderingar är relativa och olika i olika situationer och mellan olika människor och djur.

För att ge ett exempel så skulle många under Nazitysklands tid beskriva den pågående förintelsen som en godhetens sak, medan vi idag använder den för att exemplifiera ondska. 

Dessa värderingar beror alltså helt på omständigheterna och en persons inre tankar och åsikter. Moralen existerar med överlag liknande meningar, men klara och raka indelningar i ondska och godhet finns inte utan är skapelser av vårab vilja att dela in saker. 

Det är iallafall min åsikt, förlåt att jag inte var något hjälpsam med din skoluppgift D:


   
SvaraCitera

varken eller


   
SvaraCitera

Hybrid


   
SvaraCitera

Människan är en syndare och har varit det sen i skapelsens. Vårt kött är är syndaren och gör jordliga och oGudaktiga saker. Anden där emot är helig, den vill tjäna Gud. Hos vissa är den stark och hos vissa är den svag.  För att komma till Himmelen/Paradiset måste man tro sina synder förlåtna i Jesu Namn och Blod.


   
SvaraCitera
Listus

Du frågar om människan föds ond det tror jag inte.

Säger som Nelson Mandela:

”No one is born hating another person because of the colour of his skin, or his background, or his religion. People must learn to hate, and if they can learn to hate, they can be taught to love, for love comes more naturally to the human heart than its opposite”.


   
SvaraCitera

Kan bara komma på ett barn som föddes ond och det var Damien i filmen The Omen som var Djävulen pånyttfödd. Men det var ju å andra sidan bara en skådespelarroll. Mycket glad

12136779_1300x1733.jpg


   
SvaraCitera

Människan föds som rasistisk, på grund av tribalistiska tankesätt som fortfarande sitter kvar i hjärnan. Om du tycker det är "ont" är helt upp till du Skål


   
SvaraCitera

Människan är otroligt ond.
Bara titta på allt vi gör mot världen och varandra.
Visst de finns självklart undantag, men fortfarande... 


   
SvaraCitera

Inte ond men jag är busig


   
SvaraCitera