Aviseringar
Rensa alla

är människor mer värda än andra arter?


Ämnesstartare

Razor: du värderar dig själv högre än solrosor. Enkel logik.

nej det gör jag inte. jag äter och sover pga att jag är rädd. rädd för att dö och allt vad det innebär. 

Razor: Du skulle kunna beskriva om du själv förstod det.

Om jag hade ordförrådet för det. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON: nej det gör jag inte. jag äter och sover pga att jag är rädd. rädd för att dö och allt vad det innebär.

Du värderar liv, ditt liv, därför är du rädd för döden. Tror du på allvar att du värderar solrosor lika mycket som dig själv? Varför är du då inte rädd för deras död utan bara din egen?

S3ON: Om jag hade ordförrådet för det.

Behövs inte, du har ett tillräckligt ordförråd. Problemet är att du inte förstår vad du menar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor: Du värderar liv, ditt liv, därför är du rädd för döden.

nej 

bara för att jag inte vill lida är jag inte mer värd. Jag tycker precis likadant om solrosor, de skall inte behöva lida. 

Livet är ett helvete 

Razor: Behövs inte, du har ett tillräckligt ordförråd. Problemet är att du inte förstår vad du menar.

formulering då, kan inte formulera mig. Jag förstår precis vad du menar, vi är inte på samma spår. 

Razor: Varför är du då inte rädd för deras död utan bara din egen?

mår otroligt dåligt över växters lidande, vad kan jag göra åt det? har du någon aning om hur många lidande grässtrån det finns i världen? bara här lokalt, miljontals? jag kan inte hindra människor från att trampa på dem pga jag äger inte den marken. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Ja, självfallet kan den friska växten mer. Men den är inte värd mer för det. 

 
Inte länge. Ett par/3 dygn? 

Nej, hur påverkar det värdet? 

Om vi snackar en marknad så är det väl klart att saker har olika världen, men i andra situationer än så, nej. Porschen är inte mer värd än fiaten då, trots att Porschen är snabbare och har lyxigare interiör.

Vad har det med saken att göra? 

har ej lika mkt värde för alla


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

finmatta:

har ej lika mkt värde för alla

klart det har, alla individer har samma värde oavsett art. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

klart det har, alla individer har samma värde oavsett art. 

vrf gör du trden da?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

finmatta:

vrf gör du trden da?

för att se vad för glaskula ni andra lever i


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

för att se vad för glaskula ni andra lever i

lever ej i en glaskula

alla handlingar har ett värde men vissa betyder mer & fyller fler funktioner. acceptera bara det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

finmatta: alla handlingar har ett värde men vissa betyder mer & fyller fler funktioner. acceptera bara det

håller med, men alla individer har samma värde oavsett. du är inte VÄRD mer än ett rådjur bara för att du begår goda handlingar medan den äter gräs, däremot är du en godare individ. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

håller med, men alla individer har samma värde oavsett. du är inte VÄRD mer än ett rådjur bara för att du begår goda handlingar medan den äter gräs, däremot är du en godare individ. 

Ja, det förstår jag (& håller med) alla har rätt till livet osv. & allas liv betyder ngt.

men växt & människa... jag vet ej. skulle du offra en människa för att rädda livet på en maskros som lever i ngn månad? värdet av våra liv är ika mkt men vi är inte lika viktiga, det jag menat
& aa, vxter är viktiga för att vi ska leva (syre) men du fattar 


   
SvaraCitera
Lod
 Lod

Vi är båda en del av det stora hela i slutändan. Värderingen sitter hos värderaren för övrigt...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lod: värderaren

vad betyder det?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tänk er att det fanns "något" som ej tillhörde nåt levande, om det var upp till denne att försöka värdera, hade den värderat som er då? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

finmatta: men växt & människa... jag vet ej. skulle du offra en människa för att rädda livet på en maskros som lever i ngn månad?

Nej, men det beror snarare på samhällets förväntningar och normer än något värde. jag hade självklart blivit ledsen över att maskrosens liv inte gick att rädda. Maskrosen kanske har en annan tidsuppfattning än oss och upplever att 1 månad är ganska länge! 

finmatta: men du fattar

 ja, samhället har brainwashat dig 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON: ja, samhället har brainwashat dig 🙁

TröttGalen

S3ON: . Maskrosen kanske har en annan tidsuppfattning än oss och upplever att 1 månad för oss är ganska länge!

det är en växt som inte fattar något


   
SvaraCitera