Aviseringar
Rensa alla

Är man rasist eller vafan?


Du kan var lugn. Folk som är frikostiga med rasistkortet är inga personer vars åsikter är värda att anmärka på.


   
SvaraCitera

Beror på den illegales situation tycker jag. Ett utseende är sedan aldrig en åsikt i sig så det är ju bara trams.


   
SvaraCitera

Geigerzähler: Ja, mer eller mindre. Kanske "främligsfientlig" (hoppas NiklasW läser detta och blir jätteglad p.g.a. att jag använder främligsfientlig, jag arbetar på våran relation!) vilket i princip är samma sak, fast ett finare o

Fel, vet inte hur många gånger jag förklarat detta nu på Ungdomar. Främlingsfientlighet handlar om att man är negativt inställd till andra kulturer och föredrar sin egen kultur. 

Rasism handlar om att man värderar en människa utifrån dess biologiska egenskaper (hudfärg/ras).

Att vilja avvisa en person som är här olagligt har ingenting med varken rasism eller främlingsfientlighet att göra, det handlar om att man vill se till att lagar följs. Vill man däremot utvisa en person som är här lagligt på grund av att denne ex. är muslim, så är man främlingsfientlig.

Vill man utvisa en person som är här lagligt på grund av att personen har svart hudfärg så är man rasist.


   
SvaraCitera

Greken: Främlingsfientlighet handlar om att man är negativt inställd till andra kulturer och föredrar sin egen kultur.

Och det är ju lika fel som rasism.


   
SvaraCitera

Geigerzähler: Och det är ju lika fel som rasism.

Det får stå för dig, jag tycker inte det. Jag vill exempelvis inte leva i en kultur där hedersvåld är vanligt, det gör mig främlingsfientlig - jag tycker min kultur är bättre. Alla människor har fortfarande en chans att skapa sig en framtid i ett land där främlingsfientliga lever, oavsett hudfärgen på invandraren - bara man tar seden dit man kommer.
I ett land med rasister kan du som är av en annan hudfärg än majoritetsbefolkningen aldrig skapa dig en framtid oavsett om du tar seden dit du kommer. I Japan eller Uganda skulle jag som vit exempelvis aldrig kunna skapa mig en framtid, oavsett om jag talade språket, kunde kulturen och så vidare.

I det här fallet så handlade det som sagt inte alls om främlingsfientlighet eller rasism - utan om att en person tyckte att våra lagar borde följas för att bibehålla rättssystemet intakt. Eller när en fattig svensk pistolrånar en bank, skall polisen bara "Äh fan grabbar, han är ju fattig... vad är ett pistolrån egentligen, låt han gå."


   
SvaraCitera

Greken: Jag vill exempelvis inte leva i en kultur där hedersvåld är vanligt

Fast alla muslimer (antar att du syftar på just det) utövar ej hedersvåld, långt ifrån. Jag kommer från en kristen familj (som käkar surströmming och sill, dansar kring midsommarstången o.s.v.), och tro mig, var inte alls kul (på grund av hur min resterande släkt reagerade) när morsan kom ut som homosexuell och gifte sig med en kvinna, det är ju inte heller bra? Förtrycket i alla kulturer går att ändra på, svensk kultur är inte bättre än annan.


   
SvaraCitera

Greken:

Alla människor har fortfarande en chans att skapa sig en framtid i ett land där främlingsfientliga lever, oavsett hudfärgen på invandraren - bara man tar seden dit man kommer.

Så länge man har "rätt" hudfärg, ja. Främlingsfientiga kommer ju aldrig att vara objektiva i sina bedömningar och därför, både medvetet och omedvetet, ge favörer åt infödda.


   
SvaraCitera

Geigerzähler: Fast alla muslimer (antar att du syftar på just det) utövar ej hedersvåld, långt ifrån. Jag kommer från en kristen familj (som käkar surströmming och sill, dansar kring midsommarstången o.s.v.), och tro mig, var inte alls kul när morsan kom ut som homosexuell och gifte sig med en kvinna, det är ju inte heller bra?

Jag syftade inte på någon specifik kultur, utan tog bara hedersvåld som ett exempel på ett negativt fenomen som finns i ett antal kulturer, bland annat inom vissa kulturer i muslimska länder (och i kristna länder, och i andra typer av samhällen).

Muslimsk kultur och kristen kultur som exempel är så omfattande och finns i olika former i många olika länder, man får vara mer specifik när man "diskriminerar" olika kulturer. Jag hade ex. inte haft några problem med turkiska muslimer då dessa kulturellt är mycket liberala, samtidigt vill jag inte leva i samma samhälle som pakistanier då dessa lever i ett helt annat kulturellt muslimskt samhälle där kvinnan är totalt förtryckt och inte ens får gå utanför dörren.


   
SvaraCitera

isola: Så länge man har "rätt" hudfärg, ja. Främlingsfientiga kommer ju aldrig att vara objektiva i sina bedömningar och därför, både medvetet och omedvetet, ge favörer åt infödda.

En främlingsfientlig som lägger vikt i hudfärg är inte främlingsfientlig, han är rasist (tja, och även kanske främlingsfientlig - men inte bara främlingsfientlig).

Det finns många främlingsfientliga som inte lägger vikt i hudfärg. Läser du ex. Flashback så handlar majoriteten av agginläggen mot invandrare om kulturella fenomen, d.v.s. machonormer, förtryck av kvinnor o.s.v. De som talar om att svarta är dummare p.g.a deras hudfärg och sådant är ganska få - och de som gör detta är då rasister.


   
SvaraCitera

Greken: m kulturella fenomen, d.v.s. machonormer, förtryck av kvinnor o.s.v.

fast dessa har ju västvärlden också, så då är man snarare för ett könsrollslöst samhälle.


   
SvaraCitera

isola: fast dessa har ju västvärlden också, så då är man snarare för ett könsrollslöst samhälle.

Västvärlden innefattar en mängd olika kulturer, men överlag så är det mindre sådant, mycket mindre. Tittar vi på den svenska kulturen så är det den mest jämställda i världen (med ett fåtal utmanare i länder som Norge, Nya Zeeland o.s.v.) och att försöka jämställa svensk kulturs kvinnosyn med ex. pakistansk kvinnosyn är larvigt.

Anser man att det faktum att kvinnor här har några/någon procent lägre lön är på samma nivå som att kvinnor inte får gå utanför dörren så bör man prova att sätta på sig glasögonen.


   
SvaraCitera

Greken:

Västvärlden innefattar en mängd olika kulturer, men överlag så är det mindre sådant, mycket mindre. Tittar vi på den svenska kulturen så är det den mest jämställda i världen (med ett fåtal utmanare i länder som Norge, Nya Zeeland o.s.v.) och att försöka jämställa svensk kulturs kvinnosyn med ex. pakistansk kvinnosyn är larvigt.

Anser man att det faktum att kvinnor här har några/någon procent lägre lön är på samma nivå som att kvinnor inte får gå utanför dörren så bör man prova att sätta på sig glasögonen.

http://vardagsrasismen.wordpress.com/2014/04/02/vasterlandsk-hederskultur/
vassego


   
SvaraCitera

Jag tycker det är fascinerande att folk som kallar en rasist inte ger exempel på när man beter sig rasistiskt. 


   
SvaraCitera

isola: http://vardagsrasismen.wordpress.com/2014/04/02/vasterlandsk-hederskultur/
vassego

Är du seriös? Menar du fortfarande att detta är på samma nivå som att aldrig få gå utanför dörren, få syra i ansiktet, bli stenad till döds? Om du ens menar att kvinnor i Sverige lever i samma situation som kvinnor i ex. Pakistan så är du ärligt talat sinnessjuk. Att Sverige är ett toppland i världen när det kommer till jämställdhet kan du inte ändra på med dina länkar, hur mycket du än vill smutskasta svensk kultur.

Dessutom, det där är en blogg. En blogg som främst talar om fenomen i USA. (Ja, USA, speciellt den amerikanska södern, är mer drabbat av ex. hederstänk än Sverige).


   
SvaraCitera

Greken: Läser du ex. Flashback så handlar majoriteten av agginläggen mot invandrare om kulturella fenomen, d.v.s. machonormer, förtryck av kvinnor o.s.v.

Det finns ett utbrett kvinnoförakt på Flashback. Rasisterna där står inte upp emot kvinnoförtryck om det är det du tror.

Greken: De som talar om att svarta är dummare p.g.a deras hudfärg och sådant är ganska få

Nej, men pga "ras". Minst 9 av 10 som kritiserar invandring där är rasister.


   
SvaraCitera