Aviseringar
Rensa alla

Är mer bekväm i killkläder


isola: nä nu är det du som antar att det måste finnas könsroller

isola: det enda som ska få kallas kvinnligt/manligt är alltså fysiska attribut

Fast, testosteron och östrogen har sina inverkningar på beteendet. Om du då säger att manligt = testosteron säger du samtidigt att en man (som ju har testosteron) ska bete sig manligt.


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Kön definieras företrädesvis utifrån följande utgångspunkter:

- Juridiskt kön
- Biologiskt kön, kan delas in i:
   - Kromosomalt kön
   - Hormonellt kön
   - Anatomiskt kön
-Könsidentitet

Könsroll/könsuttryck är enbart förlegat att försöka ta ställning till... om en förstås inte lever i övertygelsen att ett plagg kan ha ett kön.

vadgäller hormon så är testo och östro långt från de ända avgörande


   
SvaraCitera

Razor:

Fast, testosteron och östrogen har sina inverkningar på beteendet. Om du då säger att manligt = testosteron säger du samtidigt att en man (som ju har testosteron) ska bete sig manligt.

det har verkligen inte en sådan stor inverkan som folk verkar tro, isf skulle män med samma nivå av testosteron bete sig på ett homogent vis. vi är inte i huvudsak styrda av våra könshormoner och är som den utvecklade art vi är kapabla att samexistera på ett vis som inte skadar andra. vi måste sträva efter ett samhälle där alla får klä sig som de vill och ingen ska känna att ett visst beteende hör ett helt kön till.


   
SvaraCitera

NEMI: - Biologiskt kön, kan delas in i: - Kromosomalt kön - Hormonellt kön - Anatomiskt kön

Är inte kromosomalt kön och hormonellt kön lika? Kan ett visst kromosomalt kön skapa hormoner för ett motsatt kön?


   
SvaraCitera

isola: det har verkligen inte en sådan stor inverkan som folk verkar tro, isf skulle män med samma nivå av testosteron bete sig på ett homogent vis. vi är inte i huvudsak styrda av våra könshormoner och är som den utvecklade art vi är kapabla att samexistera på ett vis som inte skadar andra. vi måste sträva efter ett samhälle där alla får klä sig som de vill och ingen ska känna att ett visst beteende hör ett helt kön till.

Men då är det direkt felaktigt att göra ett likhetstecken mellan manligt och testosteron.


   
SvaraCitera

Razor:

Men då är det direkt felaktigt att göra ett likhetstecken mellan manligt och testosteron.

vrf?

Razor:

Är inte kromosomalt kön och hormonellt kön lika? Kan ett visst kromosomalt kön skapa hormoner för ett motsatt kön?

här halkar vi ju in på vad för könsroll man identifierar sig med


   
SvaraCitera

isola: vrf?

För då säger du ju att den manliga könsrollen är direkt knuten till testosteron. Hur exakt ska man ta bort en könsroll om den är knuten till ens biologiska kön?


   
SvaraCitera

Razor:

För då säger du ju att den manliga könsrollen är direkt knuten till testosteron. Hur exakt ska man ta bort en könsroll om den är knuten till ens biologiska kön?

nej jag har inte sagt något om någon könsroll övht. våra könshormoner påverkar oss inte på ett sådant sätt att det går att säga att det utgör ett homogent beteende.


   
SvaraCitera

isola: nej jag har inte sagt något om någon könsroll övht. våra könshormoner påverkar oss inte på ett sådant sätt att det går att säga att det utgör ett homogent beteende.

Du skrev att manligt = mestadels testosteron. Hur ska jag tolka detta?


   
SvaraCitera

Razor:

Du skrev att manligt = mestadels testosteron. Hur ska jag tolka detta?

Sluta tänk i könsroller. Det enda vi ska använda orden manligt/kvinnligt till är att beskriva vilket könshormon man har mest av. Det är ett jäkla otyg att de hängt med från en mycket mindre jämställd tid än nu och förstör i vår moderna tid.


   
SvaraCitera

isola: Sluta tänk i könsroller. Det enda vi ska använda orden manligt/kvinnligt till är att beskriva vilket könshormon man har mest av. Det är ett jäkla otyg att de hängt med från en mycket mindre jämställd tid än nu och förstör i vår moderna tid.

Du ger mig inga argument precis. Jag frågade uttryckligen varför du likställde manlighet med testosteron om du sen även tycker att manlighet inte är lika med testosteron. Jag ser inte logiken, jag ser bara motsägelser.


   
SvaraCitera

Razor:

Du ger mig inga argument precis. Jag frågade uttryckligen varför du likställde manlighet med testosteron om du sen även tycker att manlighet inte är lika med testosteron. Jag ser inte logiken, jag ser bara motsägelser.

Föreställ dig att manlig/kvinnlig beskriver någons kön och inte beteende.


   
SvaraCitera

isola: Föreställ dig att manlig/kvinnlig beskriver någons kön och inte beteende.

Jag kan föreställa mig det, men jag tror inte helt på det.


   
SvaraCitera

Razor:

Jag kan föreställa mig det, men jag tror inte helt på det.

vrf


   
SvaraCitera

isola: vrf

Våra beteenden styrs både av biologi och uppfostran, för vissa mer av biologi, för andra mer av uppfostran beroende på vilket som inverkar mest kraftfullt på psyket. Att t ex tro att en man med mycket testosteron skulle vara feminin bara denna haft en annan uppväxt & kultur är inte trovärdigt.


   
SvaraCitera