Aviseringar
Rensa alla

Är mest troligast gravid.


marjut
Ämnesstartare

Jag har börjat tro att jag är gravid, och tyvärr är det något jag är ganska säker på. Tänkte köpa ett graviditetstest i veckan för att bli säker. Men grejen är den att jag för ca. en månad sedan la i en hormonspiral ungefär veckan efter att jag haft min mens. 2 dagar innan jag la i spiralen ungefär hade jag sex med mitt ex som då var min pojkvän. Jag fick frågan av barnmorskan om jag haft oskyddat samlag efter att min mens tagit slut och jag svarade nej, då jag annars inte skulle få sätta in spiralen. Jag hade redan fått vänta i ca. 3 månader på att få en tid hos ungdomsmottagningen och jag hade verkligen inte lust att vänta ännu längre. Jag vet inte vad jag ska säga till dem om jag är gravid, de kommer ju självklart undra hur jag kan ha blivit gravid och jag vågar inte säga att jag ljugit om att jag inte haft sex innan.. Sedan är jag väldigt orolig för hur det ska bli med abort om det skulle vara så att jag är gravid. Jag har fyllt femton år för tre månader sedan ungefär och min mamma är ovetandes om att jag har lagt in hormonspiral och skulle hon få reda på att jag haft sex med min expojkvän skulle det bli ett jäkla liv då hon verkligen hatar honom och han är 7 år äldre. Mår otroligt psykiskt dåligt just nu och har många gånger varit nära på att avsluta mitt liv. Väldigt mycket har hänt bara den senaste månaden och jag ska bland annat gå igenom en rättegång och jag riskerar att straffas på grund av en sak jag inte gjort med mening men som är straffbart. Därför undrar jag om min mamma verkligen måste få veta om ifall jag är gravid? Jag är verkligen jätte orolig att hon måste få veta det.. Och snälla skriv inte att det alltid är bäst att prata med sin mamma om det, för i mitt fall är det verkligen inte det. Alla föräldrar är tyvärr inte lika förstående.. Som sagt har jag fått ta väldigt många smällar senaste månaden och jag klarar inte av en smäll till. Att gå igenom en abort är nog men om min mamma får reda på det så klarar jag inte mer, orkar verkligen inte gå igenom det. Förmodligen skulle hon inte låta mig göra abort dessutom.
Så behöver min mamma vara med och besluta om jag ska få göra abort och måste hon ens få veta om det över huvud taget?

Tacksam för svar, har ingen jag känner att vända mig till så därför valde jag att fråga här.


   
Citera
Ämnesetiketter

Det rekommenderas att de ska få veta men finns det fara för ditt liv eller liknande så tjatar de ju inte (då brukar väl iof andra insatser behöva sättas in) men de flesta föräldrar är mer förstående än du tror och vill stötta sin dotter när hon går igenom någonting jobbigt. Du ska absolut inte sitta hemma och bara vänta utan gå till en drop in-tid på närmsta ungdomsmott eller helt enkelt gå dit och berätta hur det ligger till. De kommer inte att låta dig vänta i flera månader då. Ett graviditetstest tar fem minuter och är något de gör varenda dag.


   
SvaraCitera
marjut
Ämnesstartare

vonKissekatt:
Det rekommenderas att de ska få veta men finns det fara för ditt liv eller liknande så tjatar de ju inte (då brukar väl iof andra insatser behöva sättas in) men de flesta föräldrar är mer förstående än du tror och vill stötta sin dotter när hon går igenom någonting jobbigt. Du ska absolut inte sitta hemma och bara vänta utan gå till en drop in-tid på närmsta ungdomsmott eller helt enkelt gå dit och berätta hur det ligger till. De kommer inte att låta dig vänta i flera månader då. Ett graviditetstest tar fem minuter och är något de gör varenda dag.

Jo de flesta föräldrar men inte mina och jag förstår dem, den killen jag var tillsammans är verkligen ingen bra kille visade det sig.. Får de veta om att jag haft sex med mitt ex och dessutom blivit gravid så kommer dem att anmäla honom (det har de sagt att dem kommer göra) för sex med minderårig   (är ju femton nu men var tillsammans med honom när jag var 14.) Självklart kommer polisen inte gå vidare med anmälan då både jag och mitt ex kommer neka men jag vill verkligen inte att mina föräldrar anmäler honom då jag redan får så mycket skit av mitt ex och hans vänner. Gjorde slut med honom och han försöker redan göra allt för att förstöra mitt liv och anmäler mina föräldrar honom blir det bara värre för min del.. Vill bara veta om min mamma måste få reda på en eventuell abort. Jo jag ska nog faktiskt gå till ungdomsmottagningen och göra ett graviditetstest så slipper jag lägga ut pengar på det själv. 🙂


   
SvaraCitera

marjut:

Jo de flesta föräldrar men inte mina och jag förstår dem, den killen jag var tillsammans är verkligen ingen bra kille visade det sig.. Får de veta om att jag haft sex med mitt ex och dessutom blivit gravid så kommer dem att anmäla honom (det har de sagt att dem kommer göra) för sex med minderårig   (är ju femton nu men var tillsammans med honom när jag var 14.) Självklart kommer polisen inte gå vidare med anmälan då både jag och mitt ex kommer neka men jag vill verkligen inte att mina föräldrar anmäler honom då jag redan får så mycket skit av mitt ex och hans vänner. Gjorde slut med honom och han försöker redan göra allt för att förstöra mitt liv och anmäler mina föräldrar honom blir det bara värre för min del.. Vill bara veta om min mamma måste få reda på en eventuell abort. Jo jag ska nog faktiskt gå till ungdomsmottagningen och göra ett graviditetstest så slipper jag lägga ut pengar på det själv. 🙂

Pengar för graviditetstest är ju verkligen ditt minsta problem ja. Om en så pass gammal kille (eller en kille/tjej övht) hotar dig så måste du ju be om hjälp. Tänk nu.


   
SvaraCitera

Hej!
Vi är tre gymnasieungdomar som ska skriva en samhällsvetenskaplig rapport om abort i Sa1a2. Era svar kommer sammanställas och sen ska vi diskutera hur ungdomar förhåller sig kring frågan. Klicka på länken nedan och svara på 9 frågor om abort för att hjälpa oss med rapporten. Svaren är självklart helt anonyma!


   
SvaraCitera