Aviseringar
Rensa alla

Är min hund understimulerad?


Ämnesstartare

Min hund jagar sin svans. Detta händer inte ofta alls - kanske 2 gånger i veckan, 5 min per gång. Men det händer ändå. Jag tycker själv att jag har god hand med hundar, men jag har en stor svaghet. Jag oroar mig för mycket. Jag är alltid orolig för att jag inte gör tillräckligt för min hund, att jag t.ex inte leker med henne tillräckligt eller går ut med henne tillräckligt långt eller så. Min fråga är nu - är min oro i det här fallet befogad? Jag tycker inte att min hund borde vara understimulerad. Hon är visserligen border collie - en väldigt krävande ras - men jag går ut med henne 2-3 timmar per dag, och då brukar jag försöka leka med henne så mycket som möjligt. Utöver det tillkommer olika innomhuslekar såsom sökövningar etc. Tror ni ändå att hennes "svans-jagande" beror på understimulering? Det verkar inte vara något maniskt beteende. Hon verkar bara tycka att det är en rolig lek, men jag vet inte...


   
Citera
Ämnesetiketter

Honey:

Min hund jagar sin svans.

har för mig att det är tecken på det. minns kanske fel dock
har aldrig haft d problem1


   
SvaraCitera

haha vet många hundar jag mött som jagat sina svansar? det är antagligen bara något de tycker är kul... sluta nojja över att du ej är en bra ägare, jag tycker du låter exemplarisk... de som nojjar över att vara dåliga ägare är oftast de bästa


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

jag tycker du låter exemplarisk

Du anar inte hur skönt det är att höra! Tack.


   
SvaraCitera

Honey:

Du anar inte hur skönt det är att höra! Tack.

Du är en FIN människa som verkligen är mån om din hunds hälsa


   
SvaraCitera

Du känner din hund bättre än vad vi gör, så du kan nog svara på den frågan bäst själv.

Men jag skulle inte låta henne jaga svansen. Avbryt henne så det inte blir ett inlärt beteende.

Sedan måste man ju egentligen skilja på understimulering och underaktivering, eller vad man nu ska välja att kalla det när hunden bara har lite extra energi att göra av med, även om jag också lätt använder orden som synonymer.
Understimulering betyder ju snarare att hunden utsatts för långvarig underaktivering och utvecklat stressbeteenden. Du skulle märka om din hund var direkt understimulerad.

Men de dagar hon svansjagar och har sig, kanske hon är lite underaktiverad och börjar underhålla sig själv för att få ut den extra energin? Du säger ju att det inte känns som mani, utan bara som en lek.
Då äre bara att avbryta, kanske erbjuda ett ben istället och kanske gå en extra promenad den dagen. Du har ju trots allt en väldigt aktiv ras, och jag upplever att min hund kräver olika mycket olika dagar. Så är det ju för oss människor också.
Ibland kanske inte din dagliga promenad räcker, ibland gör den det. Du får känna av läget och lita på dina instinkter, alltså först och främst: Titta på din hund och se vad du ser, snarare än fundera över vad hon borde vara och inte.


   
SvaraCitera

Lounge fact:

haha vet många hundar jag mött som jagat sina svansar? det är antagligen bara något de tycker är kul...

Att jaga svans är inte ett sunt beteende.


   
SvaraCitera

framtidstron lever:

Att jaga svans är inte ett sunt beteende.

okej, trodde det var en sorts lek hos hundar. vad är det som bestämt säger att detta tyder på understimulans?


   
SvaraCitera

Lounge fact:

vad är det som bestämt säger att detta tyder på understimulans?

För att understimulerade hundar utvecklar sådana beteenden, precis som andra understimulerade djur kan börja ägna sig åt gallerbitning och annat "irrationellt" beteende.
Det är inte ett sunt beteende och det bör avbrytas, inte upphetsas ytterligare (vilket många människor gör)

Men, för det så är ju inte alla svansjagande hundar understimulerade alla gånger. Vår förra hund kunde börja jaga svans när hon blev för upphetsad. Hon var inte understimulerad och gjorde det inte spontant, men hon var hyperaktiv och blev lätt för upphetsad. Svansjagningen var då snarare någon slags överslagshandling när hon inte riktigt förstod vad som förväntades av henne och det var mycket ohälsosam upphetsning omkring henne.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron lever:

Att jaga svans är inte ett sunt beteende.

Hur menar du med osunt? Menar du att det är fysiskt osunt för min hund? Isåfall tror jag inte det är någon fara i mitt fall eftersom hon gör det så sällan. Men om du menar att min hund jagar svansen på grund av ångest/understimulering/annan negativ energi måste jag påminna dig om att du inte känner min hund och därför inte kan avgöra det. Jag ber inte om en diagnos här, för det kan ingen av er ge mig. Jag ber om tänkbara förklaringar och tips. Kommentera konstruktivt istället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron lever:

precis som andra understimulerade djur kan börja ägna sig åt gallerbitning och annat "irrationellt" beteende.

Fick svar på frågan vad du menar med osunt nu. Men jag tycker fortfarande inte att du kan diagnostisera mitt fall. Är apporteringsövningar ett rationellt beteende? Att ta en pinne, springa tillbaka till matte, och få den kastad igen? Måste hundens lekar vara rationella?


   
SvaraCitera

Honey:

Kommentera konstruktivt istället.

Tycker du inte mitt långa inlägg till dig var en konstruktiv kommentar där jag dessutom säger att vi knappast kan avgöra om din hund är understimulerad åt dig?

Jag har inte försökt diagnostisera din hund.

Sedan skriver jag en kommentar till en annan person att svansjagning inte är ett sunt beteende, vilket det inte är, och det är det enda du svarar på?
Jävla dryg tjej du är. Slipp då.


   
SvaraCitera

[tard]


   
SvaraCitera

Honey:

måste jag påminna dig om att du inte känner min hund och därför inte kan avgöra det.

DET VAR JU EXAKT DET HON SKREV? [crazy][crazy][crazy][crazy][crazy]

framtidstron lever:

Du känner din hund bättre än vad vi gör, så du kan nog svara på den frågan bäst själv.

framtidstron lever:

Du känner din hund bättre än vad vi gör, så du kan nog svara på den frågan bäst själv.

framtidstron lever:

Du känner din hund bättre än vad vi gör, så du kan nog svara på den frågan bäst själv.

framtidstron lever:

Du känner din hund bättre än vad vi gör, så du kan nog svara på den frågan bäst själv.

framtidstron lever:

Du känner din hund bättre än vad vi gör, så du kan nog svara på den frågan bäst själv.

framtidstron lever:

Du känner din hund bättre än vad vi gör, så du kan nog svara på den frågan bäst själv.


   
SvaraCitera

jag fattar ingenting alltså


   
SvaraCitera