Aviseringar
Rensa alla

Är min hund understimulerad?


framtidstron lever:

jag fattar ingenting alltså

av mitt inlägg? Flåt isf, blev bara irriterad på att hon betedde sig drygt och bitchigt och klagade massa när du skrivit lång och konstruktiv kommentar och gett svar på det hon ville veta, typ. Tror inte ens hon läste [blush]


   
SvaraCitera

Nintendo:

av mitt inlägg?

neeej av vad som just hände med honungen
förstod vad du ville säga!

Nintendo:

Tror inte ens hon läste

Nej, hon kanske råkade bläddra förbi den [tard] öh


   
SvaraCitera

framtidstron lever:

Det är inte ett sunt beteende och det bör avbrytas, inte upphetsas ytterligare (vilket många människor gör)

aaa för att de tror att de är lek

framtidstron lever:

Hon var inte understimulerad och gjorde det inte spontant, men hon var hyperaktiv och blev lätt för upphetsad.

mkay... bäst att avbryta då. men tycker inte ts ska känna sig som "djurmisshandlare" därför. (hennes inlägg tyder på att det låter som världens undergång)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Min hund har också gjort det någon gång... Har aldrig riktigt reflekterat över det, nu känner man ju sig som värsta djurplågaren.....[sad]


   
SvaraCitera

Lounge fact:

men tycker inte ts ska känna sig som "djurmisshandlare" därför. (hennes inlägg tyder på att det låter som världens undergång)

Nää, det tycker inte jag heller, jag tycker det framkom ganska tydligt.
Fast jag tycker hon ska sluta vara en bitch.

elanue:

Har aldrig riktigt reflekterat över det, nu känner man ju sig som värsta djurplågaren.....

Det ska du verkligen inte göra om din hund "gjort det någon gång", det är ju ganska vanligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron lever:

Tycker du inte mitt långa inlägg till dig var en konstruktiv kommentar där jag dessutom säger att vi knappast kan avgöra om din hund är understimulerad åt dig?

Jag menade inte att vara bitchig. jag såg bara kommentaren över utan bara den kommentaren du skrev till Lounge Fact. Därav min lite spetsiga kommentar. Mitt misstag, och jag ber om ursäkt. Däremot tycker jag att du överreagerar lite istället för att gå till botten med det hela. Hmm... Men ja, det du säger är absoulut vettigt.


   
SvaraCitera

Bordercollies BEHÖVER valla, har du inte möjlighet att låta din hund valla så ska du inte ha kvar den, det är så sjukt jävla själviskt...


   
SvaraCitera

Och ja, det är ett tecken på GROV understimulering, ett tydligt steriotypsikt beteende, din hund mår inte bra.


   
SvaraCitera

Honey:

Däremot tycker jag att du överreagerar lite istället för att gå till botten med det hela.

Det håller jag inte med om.
Du frågar om din hund är understimulerad men blir hur bitchig som helst när jag säger att svansjagning inte är ett sunt beteende. Oavsett om jag skrivit det andra inlägget eller inte så stämmer det ju. Varför frågar du om du inte vill ta till dig av detta?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron lever:

Det håller jag inte med om.

Det är inte det jag menade när jag sa att jag tyckte att du överreagerade. Ditt första inlägg var konstruktivt och jag uppskattar det. Men jag såg det först inte utan bara det andra, och då blev jag bara lite frustrerad för att du inte otiverade. Det var mitt misstag, ja. Men det var efter det jag tyckte att du överreagerade. Du behöver inte bli så fruktansvärt arg heller? :S Chilla.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Bordercollies BEHÖVER valla, har du inte möjlighet att låta din hund valla så ska du inte ha kvar den, det är så sjukt jävla själviskt...

Fast ser ma ndet så BEHÖVER ju nästan alla hundar göra det de är avlade för. Då måste ju alla chäfrar hålla på med någon bruksport och alla taxar jaga, t.ex. Då finns det ju knappt några hundar kvar till oss vanliga dödliga. Jag studerar på hundgymnasium i Stockholm och i min klass finns ytterligare en border colle. Hon håller inte heller på med vallning, och det gör inte mi hunds föräldrar eller syskon heller. Jag håller på med agility flera dagar i veckan utöver promenaderna. Hundar måste nödvändigttvis inte hålla på med just det som de är avlade för.


   
SvaraCitera

Honey:

Fast ser ma ndet så BEHÖVER ju nästan alla hundar göra det de är avlade för.

Ja, det tycker jag definitivt.

Honey:

Då finns det ju knappt några hundar kvar till oss vanliga dödliga.

Hallååå, rasgrupp 9!??!? Ska man inte göra något med hunden så är det en sådan man ska ha.

Honey:

ag studerar på hundgymnasium i Stockholm

Har också gått hundgymnasium. [zzz]

Honey:

. Hundar måste nödvändigttvis inte hålla på med just det som de är avlade för.

Jo, det är vad alla experter säger. Men du kanske vet bättre än folk som är proffesorer i etologi?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Honey:

Honey F
tor 21 apr 2011 22:15

Min hund jagar sin svans. Detta händer inte ofta alls - kanske 2 gånger i veckan, 5 min per gång. Men det händer ändå. Jag tycker själv att jag har god hand med hundar, men jag har en stor svaghet.

Din hund kan vara rastlös, eller så kan den göra det för att den känner sig stressad/upphetsad. 5 min tycker jag låter alldeles för mycket, men du ska absolut inte oroa dig för mycket för denna sak, men försök att lista ut vad det verkar va som gör att din hund börjar jaga svansen, om din hund tex har varit ute på promenad och är lite taggad när du kommer in och den då när ni kommit in börjar jaga svansen kan det bero på att den är bara vill leka/är full med energi/taggad eller hur man ska förklara, tänk på hur den är innan den börjar att jaga svansen.

hoppas att det ordnar sig! [smile]


   
SvaraCitera

Som någon skrev, BC´s är till för att valla. Får dom inte det bör man träna annat med den, agility lydnad eller kanske bruks? Dom behöver viserligen mycket motion men det dom behöver mest är hjärngympa. Eftersom du verkar ha ordning på mortiondelen är det nog dags att börja med den andra delen innan hunden blir hemsk att ha hemma. Anmäl till någon hundkurs på någon klubb inärheten? 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Bordercollies BEHÖVER valla,

Äntligen någon vettig. Promenader är ingen som helt speciell aktivering för en BC samma sak att den får göra lite "sökövningar inomhus". När hon väl förstått vad det går ut på så finns det ju inte abnormt mycket att utveckla det med inomhus = noll aktivering.
Skaffar du en BC får du ta hunden för var den är (dvs. rent utpräglad). Skaffa en annan ras och omplacera din BC om vallning inte är av intresse för dig.

Är det föresten en reggad eller oreggad BC (tippar på oreggad men ändå)?


   
SvaraCitera