Aviseringar
Rensa alla

Är min mamma alkoholist?


Ämnesstartare

Min mamma har alltid druckit då och då, men sen ca 2009 har hon druckit 3-5 kvällar i veckan och hon blir full. Tex om jag säger något till henne när hon har druckit så kommer hon inte ihåg det nästa dag och ibland spyr hon efter att hon har druckit. Men en dag så drack hon väldigt mycket och allt blev kaos. Polisen och soc blev inblandade. Dagen efter sa hon till mig att hon aldrig skulle dricka igen. Till soc när vi var på ett möte efter några dagar efter den här händelsen så sa hon till dom att hon inte drack mycket det sa min brorsa också fast han vet egentligen inte för han är knappt hemma och han umgås inte med min mamma när han väl är hemma så han vet inte hur mycket hon dricker. Jag vågade inte säga att hon dricker 3-5 gånger i veckan. Iallafall efter några veckor började hon dricka igen som förut, 3-5 gånger i veckan på samma sätt som förut. Hon går till Systembolaget minst 1-2 gånger i veckan. Är det ett tecken på att hon inte kan hålla sig borta från alkoholen? Hon har ju hållit på så här i minst 6 år vad jag minns. Men min fråga är om hon är alkoholist? För min pappa var det innan han dog. Fast han drack varje dag och inte bara på kvällarna utan på dagen också. Så jag är osäker på om jag kan kalla min mamma alkoholist. Skulle du/ni räkna min mamma som alkoholist?


   
Citera
Ämnesetiketter

Ja, tyvärr.


   
SvaraCitera

Tycker du ska ta ett allvarligt snack med din mamma om att du inte vill att hon ska dricka så som hon gör. 


   
SvaraCitera
leiz
 leiz

Ja, det är hon. Du borde prata med din mamma och med någon annan så hon kan få hjälp, väldigt få som klarar att ta sig ur det ensamma.


   
SvaraCitera

Det verkar lite som så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rogernw:
Tycker du ska ta ett allvarligt snack med din mamma om att du inte vill att hon ska dricka så som hon gör. 

Jag har gjort det men hon lyssnar inte hon blir bara arg och säger att hon inte har ett problem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

leiz:
Ja, det är hon. Du borde prata med din mamma och med någon annan så hon kan få hjälp, väldigt få som klarar att ta sig ur det ensamma.

Har pratat om det med min mamma och en kurator men det hjälpte inte


   
SvaraCitera
leiz
 leiz

Är hon våldsam? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

leiz:
Är hon våldsam? 

Nej men hon blir väldigt annorlunda, klagar mycket på mig och arg men aldrig våldsam.


   
SvaraCitera
leiz
 leiz

Vill du ha hjälp med att hon ska få hjälp? För isåfall tror jag det är socialen som gäller. Eller bris kanske? Men om du varit med henne hos kuratorn borde kuratorn kunna hjälpa dig hur ni ska kunna ta det här vidare, så prata med henne. Har dålig koll på sånt, men socialen kan kanske se till att hon får den hjälp hon behöver, då hon uppenbarligen inte inser sitt problem om hon blir arg på dig när du pratar med henne om det. Hoppas du är okej. Glad är du det?


   
SvaraCitera

Chocolatemustache :

Jag har gjort det men hon lyssnar inte hon blir bara arg och säger att hon inte har ett problem.

Då ska du säga att om hon nu inte har ett problem, så vill du att hon ska sluta omgående, om du inte hade gjort det. 
Annars skulle jag, om jag var du, kontaktat socialen. Detta är inte okej tycker jag iaf. 


   
SvaraCitera

Hon är utan tvekan alkoholist. Det är en allvarlig sjukdom som hon behöver professionell hjälp med. Du kan inte hjälpa henne i detta, men hon kan göra mycket skada för dig, så du behöver se till dina egna behov så att du själv klarar dig bra trots allt jobbigt som det här innebär för dig. 

Har du någon vuxen i din närhet som du kan prata med? Kontakta även Bris eller motsvarande:  http://www.bris.se/?pageID=327  

Hur gammal är du? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rogernw:
Annars skulle jag, om jag var du, kontaktat socialen. 

leiz:För isåfall tror jag det är socialen som gäller. 

Hur tar jag kontakt med socialen då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

allestädesnärvaro

Hur gammal är du? 

14


   
SvaraCitera
leiz
 leiz

Antingen om du tar hjälp via kuratorn eller om du googlar det och socialen för din ort. 


   
SvaraCitera