Aviseringar
Rensa alla

Är mina lärare rättvisa?


Ämnesstartare

Vi hade två läxförhör på biologi provet, jag fick 37,5 på det ena av 41 och på det andra 40,5 av 45.
Jag fick ett D i betyg för att ''jag inte är muntlig nog''.
En annan tjej med 37 poäng (på det förhöret jag hade 40,5 på) fick ett B. Hon är då ganska muntlig, men hon stör också lektionen genom att snacka osv. Jag å andra sidan, sitter tyst och svarar på frågor lite då & då.
Är det rätt av henne att ge mig ett D? Även fastt jag förra året hade ett E?

Och, nästa år tänkte jag bli muntligare, får hon då kolla på mitt D och 'höja' till ett C bara för jag hade ett D innan för jag vill verkligen få ett B då.
Borde jag säga till henne? Tycker att detta betyget är sjukt orättvist...


   
Citera
Ämnesstartare

🙁


   
SvaraCitera
Paseo

Ja jag tror det är bättre du snackar med henne i alla fall. Jag är inte kunnig inom betygsättning så det är svårt att svara.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Paseo:

Ja jag tror det är bättre du snackar med henne i alla fall. Jag är inte kunnig inom betygsättning så det är svårt att svara.

Okej, jag måste då göra det efter sommaren :/
För hon sa bara att jag behöver vara mer muntlig.
Men hon kmr säkert ge mig ett C, den jävla kärringen. Jag svär om jag får ett C och tjejen som fick ett B fortfarande har ett B tänker jag skicka papprena till rektorn förhelvete. Pallar inte, det enda jag har B i är matte, det känns som om jag har kämpat förgäves, fick B i historia också, (29 av 32) men endå får jag ett C för jag fick ett D förra året. Pallar seriöst inte.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Någon?


   
SvaraCitera

Så som jag minns systemet från grundskola & gymnasium kunde betyget bara påverkas ETT steg upp/ner beroende på timaktiviteten. Det du beskriver tycker jag låter otroligt orättvist - varför skriva bra på prov/förhör om betygsättningen ändå är godtycklig?

Tycker du ska prata med läraren, och med rektorn om det inte hjälper att prata med läraren.


   
SvaraCitera

Låter otroligt orättvist.. berätta för läraren det du just skrivit här. Be läraren att förklara. Att läraren utgår så mycket från det muntliga tycker jag personligen är fel.Kunskapen man har tycker inte jag ska bedömas på din personlighet, om du är utåtriktad eller mycket blyg. Det skriftliga måste ju ändå ha en mycket stor inverkan?

menmen..
prata med läraren och se vad hon/han säger...[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack så mycket! När jag berättade det för min pappa blev han väldigt arg och tänkte tom. ringa läraren.

Nästa termin ska jag fan snacka med henne, man blir ju jävligt besviken om man kämat så hårt & endå fått ett skitbetyg?

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Men kan hon, nu när jag ska börja nian, kolla på mitt förra betyg och bara ge mig ett C bara för jag hade ett D i förra betyget? Känner verkligen att jag tjänar minst ett B.


   
SvaraCitera
Åtta

Det är omöjligt för oss att veta huruvida din lärare agerat orättvist eller ej. Om du inte visat att du har de kunskaper som krävs för högre betyg så är det givetvis fullständigt rimligt att du får ett lägre betyg. Om du tycker att du uppfyller de krav som ställs (de finns på skolverkets hemsida) så bör du prata med din lärare och fråga vilka krav det är du inte uppfyllt.

annoyed:

Så som jag minns systemet från grundskola & gymnasium kunde betyget bara påverkas ETT steg upp/ner beroende på timaktiviteten.

Det där stämmer inte ö.h.t. Betyg ska baseras helt på huruvida eleven visar att hen uppnår betygskriterierna.


   
SvaraCitera
Sonya

vissa lärare bedömmer efter muntligheten väldigt mycket, vilket inte alls är rättvist. Så var det på min gamla skola.
För vissa pratar ju rakt ut, lärarna verkar inte bry sig om eleven pratar med kompisar på lektionerna eller så, bara de pratar så är tydligen allt bra [n][tard]


   
SvaraCitera

Prov är bara ett verktyg för att underlätta lärarens uppskattning gällande elevernas kunskapsnivå. Om en elev aldrig visar vad den kan bortsett från prov så kan det vara väldigt svårt att veta exakt hur eleven står i förhållande till kriterierna. Proven omfattar ju sällan allt som eleven förväntas kunna, så allt som hjälper läraren att bedöma dig ger dig i en perfekt värld ett mer rättvist betyg.

Så prata med din lärare, det är inte alltid lätt att betygsätta och elevernas input kan vara bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men min kompis fick bara två poäng mer än mig på båda betygen och hon snackar aldrig, endå fick hon ett b.


   
SvaraCitera

lillsen10:

Men min kompis fick bara två poäng mer än mig på båda betygen och hon snackar aldrig, endå fick hon ett b.

Som sagt, det är svårt att säga hur din lärare resonerade utan att tala med denne. Kanske har din lärare en god anledning, eller kanske läraren helt enkelt inte vet vad du kan.

Prata med din lärare om saken så kommer du nog få reda på anledningen.


   
SvaraCitera