Aviseringar
Rensa alla

Är nationalism rasistisk?


Ämnesstartare

Det står en fritt att definiera rasism som man vill, gärna med motivering, men är det inte ett inherent koncept i nationsbegreppet att skilja på "folk" och "folk"?


   
Citera
Ämnesstartare

t                               


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac: Ja

tror nog det, på gränsen till iaf. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Alltså, nej?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Volvo4life: Alltså, nej?

Givande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:  Nej (Du röstade på detta)

Nationalism är i mina ögon att hylla det egna landet och dess kultur och traditioner etc. Det gör dock inte per automatik att man ogillar eller har något emot andra seder och bruk. Det behöver inte vara antingen eller, precis som att vatten inte bara är varmt och kallt, utan också kan vara mittemellan. Jag ser inte heller hur gillande för den egna nationens civilisation skulle utesluta exempelvis gillande av andra nationer och deras civilisationer.

Jag tror därför att nationalism inte behöver vara rasistiskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi: Nationalism är i mina ögon att hylla det egna landet och dess kultur och traditioner etc.

Landet, ja, Man kan vara patriotisk om ens geografiska område, kultur och miljö, utan att sätta upp ett staket runt det där utbölingar behandlas annorlunda med andra rättigheter och skyldigheter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nej, inte nödvändigtvis.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac: Landet, ja, Man kan vara patriotisk om ens geografiska område, kultur och miljö, utan att sätta upp ett staket runt det där utbölingar behandlas annorlunda med andra rättigheter och skyldigheter.

Jo. Det känns som det jag försökte få fram, men du kanske bara menade att fylla på med egna tankar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi: Jo. Det känns som det jag försökte få fram, men du kanske bara menade att fylla på med egna tankar?

Det var menat som en invändning. Är det ens en nationsstat utan gränser?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac: Det var menat som en invändning. Är det ens en nationsstat utan gränser?

Osäker på hur du menar, faktiskt. Skulle du kunna utveckla, är du snäll?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Belys gärna var våra olika uttalanden skar sig, så att jag vet vad du kritiserade.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi: Osäker på hur du menar, faktiskt. Skulle du kunna utveckla, är du snäll?

En nationsstat är ett geografiskt område där man har bestämt att det bor ett visst typ av folk. Eller som Arne Anka säger: "Länder är administrativa ytor." Denna avgränsning innebär nationsgränser, vilket innebär att man skiljer nationens invånare från andra människor, utifrån härkomst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi: Nationalism är i mina ögon att hylla det egna landet och dess kultur och traditioner etc. Det gör dock inte per automatik att man ogillar eller har något emot andra seder och bruk. Det behöver inte vara antingen eller, precis som att vatten inte bara är varmt och kallt, utan också kan vara mittemellan. Jag ser inte heller hur gillande för den egna nationens civilisation skulle utesluta exempelvis gillande av andra nationer och deras civilisationer.

Jag tror därför att nationalism inte behöver vara rasistiskt.

+100Tumme upp


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

noop


   
SvaraCitera