Aviseringar
Rensa alla

Är nian svårare än gymnasiet?


Ämnesstartare

Hej, jag går i nian och snart slutar jag. Det går väldigt bra för mig i skolan och i ämnerna franska, bild, träslöjd och hemspråk har mina lärare sagt att jag kan få A. Jag har A i Hemkunskap från förra året. 
Men det som jag undrar är om det är svårare att få höga betyg i gymnasietbän i nian, alltså jag undrar hur svårt gymnasiet är?


   
Citera

Beror på vad du läser och hur mycket du pluggar. Om du har som vana att plugga så är det ungefär same same


   
SvaraCitera
sies
 sies

Beroende på vad för linje du väljer, men normalt så brukar man inte ha trä/syslöjd, hemspråk eller hemkunskap. Det är kanske inte helt säkert att du har franska heller, om du inte väljer till det. 


   
SvaraCitera
opega

Så länge du inte väljer ett lalligt program så kommer det vara svårare, ja.


   
SvaraCitera

opega:
Så länge du inte väljer ett lalligt program så kommer det vara svårare, ja.

Och vilka program går att klassa som "lalliga" då?


   
SvaraCitera

Jag tyckte det, framförallt eftersom jag i gymnasiet faktiskt hade möjlighet att välja program/inriktning/kurser, så jag hade möjlighet att välja de ämnen som jag var bra på och tyckte om. I nian var man ju tvungen att läsa allt.
Dessutom har man färre ämnen parallellt i gymnasiet, så man behöver inte ha riktigt lika många bollar i luften.

Sen gäller såklart att allting blir på en lite mer avancerad nivå på gymnasiet, det ställs högre krav. Vissa ämnen kan ju också skilja väldigt mycket mellan grundskola och gymnasium (t.ex. fysik) så att det blir svårt att jämföra, och andra ämnen kanske inte ens finns på grundskolan.


   
SvaraCitera

Trodde faktiskt inte att det skulle vara så svårt, men det krävs ändå sjukt mycket (beroende på vilken linje självklart). Kör du all in är det garanterat att du får höga betyg. 

Enligt mig är fysiken är dock svår som fan må jag säga. Anywho, ämnena är svåra men inte omöjliga att lyckas bra med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

CitronSaft:
Trodde faktiskt inte att det skulle vara så svårt, men det krävs ändå sjukt mycket (beroende på vilken linje självklart). Kör du all in är det garanterat att du får höga betyg. 

Enligt mig är fysiken är dock svår som fan må jag säga. Anywho, ämnena är svåra men inte omöjliga att lyckas bra med.

Jag har valt Ekonomi btw, så jag kommer inte ha fysik kursen, utan jag kommer ha naturkunsap 1 eller vad man kallar det!


   
SvaraCitera