Aviseringar
Rensa alla

Är ofrivillig värnplikt under hotbild ok?


nrg89
Ämnesstartare

Låt oss säga, för argumentets skull, att det finns ett land som har för avsikt att invadera Sverige och att inga länder finner våran stabilitet särskilt intressant (jag är medveten om att det här är väldigt orealistiska omständigheter i dagens politiska klimat). Låt oss säga att de sedan gör det och den försvarsmakt vi har idag inte räcker till. Låt oss också säga att det invaderande landet tänker införa värderingar du (ja, just du) tycker är förödande för ett land. Skulle det då, under dessa omständigheter, vara ok för Sverige att införa ofrivillig värnplikt?

(Lägg märke till att jag inte sagt någonting om ålder, kön, handikapp, inkomst, utbildning eller någonting annat som anger vilka som är passande för tjänstgöring, ni får själva utveckla vilka kriterier en person måste uppnå för att få tjänstgöra om ni nu svarar att det är ok.)


   
Citera

nrg89:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

Det tycker jag nog.

Finns det inte redan en åldersgräns vid 16 år? [confused]


   
SvaraCitera

nrg89:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

Men du skulle ha skrivit "obligatorisk" ist


   
SvaraCitera
nrg89
Ämnesstartare

isola:

Men du skulle ha skrivit "obligatorisk" ist

Ja, det borde jag egentligen, det hade varit mindre politiskt laddat. Tack!


   
SvaraCitera

nrg89:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

Nej, det är inte ok.


   
SvaraCitera

nrg89:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

Hade inte ens varit ofrivillig!


   
SvaraCitera

nrg89:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

Under inga omständigheter skall någon tvingas bli en mördare eller offra sitt liv mot sin vilja.


   
SvaraCitera

nrg89:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

Absolut inte.


   
SvaraCitera

Viljans Triumf:

Under inga omständigheter skall någon tvingas bli en mördare eller offra sitt liv mot sin vilja.

Kunde inte ha sagt det bättre själv.


   
SvaraCitera

nrg89:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

Såklart.[zzz]

Viljans Triumf:

Under inga omständigheter skall någon tvingas bli en mördare eller offra sitt liv mot sin vilja.

QFT.


   
SvaraCitera

nrg89:

Nej (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
nrg89
Ämnesstartare

nrg89:

Jag är kluven (Du röstade på detta alternativ)

Å ena sidan tycker jag också att man inte borde tjänstgöra och döda folk bara för att man bor i ett land, å andra sidan kan jag inte sluta dra paralleller mellan det och att betala skatt.

I ett land där invånarna är skatteskyldiga skall alla ge en tredjedel utav sin inkomst till de som inte kan producera lika mycket, bara för att man delar samma land som dem och de behöver din hjälp. Om du inte är så pass snäll att du vill ge till personer som behöver pengarna mer än du blir du åtalad för skattebrott, och jag tycker det är helt ok. Du skall vara tvungen att betala för förmåner som du använder, och för de som inte har råd, vara sig du vill eller inte.c

Men vad är det för skillnad när vi pratar om att personer som kan tjänstgöra försvarar medborgare som inte kan försvara sig själva, oavsett om de vill eller inte? Borde du inte vara skyldig att slåss för ett land och slåss för personer som inte kan försvara sig själva om du ändå är skyldig att betala för dem?

Men, kluven som sagt. Att betala svider i plånboken lite grann, men att ta människoliv är allvarliga saker.


   
SvaraCitera

nrg89:

Jag är kluven (Du röstade på detta alternativ)

Alltså inte undantagslöst, om Sverige blev invaderat så skulle jag iofs förmodligen vill slåss ändå då vi är ett av de bättre länderna i världen fortfarande trots allt och definitivt bättre än dem länder som skulle kunna tänkas anfalla oss.

Dock känns det fuckat att den alltid så moraliserande staten helt plötsligt ska kunna straffa en och låsa in en osv om man inte vill lära sig döda i knugen och Reinfeldts namn.


   
SvaraCitera

Viljans Triumf:

Under inga omständigheter skall någon tvingas bli en mördare eller offra sitt liv mot sin vilja.

Det här låter ju jättebra i sig. Fred. frihet och kärlek till alla.

Men frihet och kärlek hjälper inte så mycket när en diktaturs soldater knackar på dörren redo att mörda din pappa och våldta din syster. Då vill man gärna ha ett organiserat försvar till hands. Men den situationen är så extremt osannolik att...

nrg89:

Jag är kluven (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera

nrg89:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

Skulle inte känna mig speciellt motiverad att försvara ett land som tvingar mig att bära vapen.

Alltid bättre att de som är motiverade får göra värnplikt.


   
SvaraCitera