Aviseringar
Rensa alla

Är ofrivillig värnplikt under hotbild ok?


Anklever:

Men frihet och kärlek hjälper inte så mycket när en diktaturs soldater knackar på dörren redo att mörda din pappa och våldta din syster. Då vill man gärna ha ett organiserat försvar till hands.

Varför? Ju större försvar desto fler potentiella förluster.
Och frihet är bra mycket mer effektivt än mord.


   
SvaraCitera

nrg89:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

Håller med Viljans Triumf. Det är dessutom troligt att det kommer rätt många frivilliga springande. Vill man inte försvara landet ska man slippa.

nrg89:

å andra sidan kan jag inte sluta dra paralleller mellan det och att betala skatt.

Jag tycker den är enklare. Jag tycker inte man ska behöva betala för saker man inte använder heller.

Anklever:

Men frihet och

Jo, om man väljer att försvara med vapenmakt.


   
SvaraCitera

Förstår inte er som röstar ja. Visst. Om ni har lust att mörda/mista livet för att försvara någon jävla lolstat pga er starka nationalism så är väl det fine. Bara om vi skulle bli angripna av någon sorts utomjordingar som vill utrota mänskligheten förstår jag erat synsätt.

Vissa av er pallar säkert inte ens rösta men när det gäller att försvara landet ska ni komma rusande och samtidigt dra med er alla med vett.

Om nu något land så jävla gärna skulle vilja erövra Sverige så röstar jag för att vi helt enkelt bara kapitulerar.


   
SvaraCitera

Viljans Triumf:

Varför? Ju större försvar desto fler potentiella förluster.
Och frihet är bra mycket mer effektivt än mord.

Om det stämmer gäller det ju både frivilliga och ofrivilliga stora försvar.

På vilket sätt är frihet effektivare än frysiska människor och fysiska vapen när fienden står på gränsen och väntar på att ta över makten? Att ha möjligheten att mörda betyder ju inte att man kommer mörda.


   
SvaraCitera

Anklever:

På vilket sätt är frihet effektivare än frysiska människor och fysiska vapen när fienden står på gränsen och väntar på att ta över makten? Att ha möjligheten att mörda betyder ju inte att man kommer mörda.

ser en paradox i ditt uttalande, och frihet är mer effektivt i längden medan mord är en kortsiktig lösning


   
SvaraCitera

nrg89:

Ja, även när invasion inte är aktuell (Du röstade på detta alternativ)

Värnplikten ska vara obligatorisk för alla, tycker även ett liknande system borde införas för polisyrket (allmän polisplikt i kanske 2 år per person). Som det är nu är det nästan bara tokiga stridspittar som söker sig till försvaret och polisen, om de istället var fyllda med psykiskt stabila människor hade nog både polisvåld och andra övergrepp minskat rejält.


   
SvaraCitera

nrg89:

Ja, även när invasion inte är aktuell (Du röstade på detta alternativ)

Tycker man annat är man en fjolla som aldrig blev man i lumpen.


   
SvaraCitera

Viljans Triumf:

: Nej (Du röstade på detta alternativ)
Under inga omständigheter skall någon tvingas bli en mördare eller offra sitt liv mot sin vilja.

Buddah:

Skulle inte känna mig speciellt motiverad att försvara ett land som tvingar mig att bära vapen.

QFT


   
SvaraCitera

nrg89:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

Usch.

Rödingajävel:

Värnplikten ska vara obligatorisk för alla, tycker även ett liknande system borde införas för polisyrket (allmän polisplikt i kanske 2 år per person).

Wait, what? [cry]


   
SvaraCitera

Kramar och fredspipor i all ära, men man måste ju kunna försvara sig mot folk som inte vill kramas.


   
SvaraCitera

nrg89:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

Tycker inte att någon ska tvingas. Om det skulle bli en invasion skulle förmodligen ofantligt många ställa upp frivilligt i vilket fall.

Eftersom du som sagt skrev att det var orealistiska omständigheter så tänker jag frångå det och skriva ett faktum. Vi får faktiskt inte glömma att vår Europeiska Union skulle skydda oss, det är på gott och ont en av de största tryggheter vi har från invasion. Det har vi ju kontrakt på osv. Sverige har nu länge varit svagt militärt, ännu en av anledningarna till att vi tyvärr är låsta under EU och förmodligen måste förbli så.


   
SvaraCitera

nrg89:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

Alla ska vara "redo" för krig så man inte bara står där och frågar, "jaha, vad gör jag nu då?"


   
SvaraCitera

Rödingajävel:

Värnplikten ska vara obligatorisk för alla, tycker även ett liknande system borde införas för polisyrket (allmän polisplikt i kanske 2 år per person).

det håller jag med om, men i just händelse av krig så borde det inte finnas några krav på att man ska försvara staten. värnplikten borde bara vara ett krav på att alla medborgare ska kunna gå ut i strid, inte att de är tvungna att göra så.


   
SvaraCitera

Penstrokes:

Wait, what? [cry]

Har råkat ut för lite för väl många sönderdampade piketgrisar, tror detta kan minska deras population ganska rejält. [crazy] Tror man kommer se mycket mer ordervägran gällande strejkbryteri och dylikt ifall folk skickas in för att spöa på sin strejkande farsa eller syster. I Ryssland vände ju soldaterna vid fronten och attackerade sin egen stat istället när tsaren skickade ut dem i första världskriget, det hade inte gått om alla i armén varit blindgalna fascister. Allmän värnplikt, polisplikt och klassorganisering. [wink]

vissarionovitj:

det håller jag med om, men i just händelse av krig så borde det inte finnas några krav på att man ska försvara staten. värnplikten borde bara vara ett krav på att alla medborgare ska kunna gå ut i strid, inte att de är tvungna att göra så.

Nä visst, det hade varit det ultimata. Men ska man få igenom en sån reform får man kanske börja med en grundläggande allmän värnplikt. Eller ja, ultimata vore ju arbetarmilis men det kommer ju aldrig tillåtas i ett borgerligt samhälle.


   
SvaraCitera

Rödingajävel:

Nä visst, det hade varit det ultimata. Men ska man få igenom en sån reform får man kanske börja med en grundläggande allmän värnplikt.

sant. jag är fortfarande bitter över att jag inte får göra värnplikt. [sad]


   
SvaraCitera