Aviseringar
Rensa alla

Är profetior sanna?


Ämnesstartare

I denna tråd om profetior inriktar jag mig mest på profetiorna kring Jesus (Då kristendomen tydligen är ett hett ämne i detta forum), andra profetior som kan diskuteras får gärna tas med också. Frågeställningen är denna: Är profetior sanna och kan man verkligen förutspå okända framtida händelser?

Författarna till Nya testamentet hade uppenbarligen tillgång till profetiorna från det Gamla testamentet. Vad hindrade dessa människor från att ha gjort rena förfalskningar av de så kallade uppfyllda profetior de beskrev? Vad säger att dessa profetior egentligen slog in?

Om en profetia är vag kan den tas som sanning om den slår in? Låt oss säga att en profetia säger att du ska dö en dag, kommer detta att slå in? Med all sannolikhet, ja. Profetian är tillräckligt vag att det skulle anses mycket otroligt om den inte slog in. En profetia behöver då något unikt för att kunna tas på allvar.

Om profetians existens får människor att uppfylla den kan det inte ses som en profetia. Judarna återvände till Israel, men endast för att det i Bibeln stod att de skulle göra så. Om jag skriver en profetia om att jag nästa sommar ska åka utomlands, så blir mina förmågor att förutsäga framtiden inte troligare av den anledning att jag faktiskt åker utomlands. Min profetia slår helt klart in, det går inte att bortse från, men kan det verkligen räknas som bevis för att jag kan förutse framtida händelser?


   
Citera
Ämnesstartare

Pofetior handlar väl mer traditionellt om större historiska händelser, exempelvis Nostradamus som "förutsåg" franska revolutionen. En profetia kan väl egentligen bara handla om saker som man själv inte kan styra över. Att jag säger att jag ska gå till skolan i morgon och sedan gör det, är ingen profetia, för det kan jag själv styra över.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Matilda1988:

Pofetior handlar väl mer traditionellt om större historiska händelser, exempelvis Nostradamus som "förutsåg" franska revolutionen.

Han förutsåg väl inte direkt den franska revolutionen utan gav en vag profetia och under den franska revolutionen tolkades det då som att det var just denna revolutionen det gällde.

Matilda1988:

Att jag säger att jag ska gå till skolan i morgon och sedan gör det, är ingen profetia, för det kan jag själv styra över.

Precis.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AGCT:

Han förutsåg väl inte direkt den franska revolutionen utan gav en vag profetia och under den franska revolutionen tolkades det då som att det var just denna revolutionen det gällde.

Hm, jag läste en (väldigt pseudovetenskaplig) bok om tiden och i den stod det många "bevis" på att han hade förusagt precis den revolutionen.


   
SvaraCitera
Misael

AGCT:

Vad hindrade dessa människor från att ha gjort rena förfalskningar av de så kallade uppfyllda profetior de beskrev?

Många profetior som slog in angående Jesus, blev också uppfyllda av Jesu motståndare. Dom hade knappast gagn av att dom profetiorna skulle uppfyllas och styrka det faktum att Jesus är Guds första skapelse, hans förstfödde Son. [smile]

Sen Har vi också profetian om Babylons fall som blev nerskriven av Jesaja flera hundra år innan det inträffade. I profetian nämns till och med kungen vid namn, Cyrus, som skulle störta Babylon. Jesaja förutsäger händelsernas gång med anmärkningsvärd exakthet.

Jesajas uttalanden om att olika nationer skall ödeläggas (13:1–23:18)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Misael:

Många profetior som slog in angående Jesus, blev också uppfyllda av Jesu motståndare. Dom hade knappast gagn av att dom profetiorna skulle uppfyllas och styrka det faktum att Jesus är Guds första skapelse, hans förstfödde Son.

Vilka var dessa motståndare av Jesus och hade de verkligen ingen egen vinning av att få människor att tro att Jesus var Guds son?

Misael:

Sen Har vi också profetian om Babylons fall som blev nerskriven av Jesaja flera hundra år innan det inträffade.

Vad för fakta pekar på att denna nedtecknade profetia skrevs ned innan Babylons fall?

Misael:

Jesaja förutsäger händelsernas gång med anmärkningsvärd exakthet.

Kan du ge några exempel?


   
SvaraCitera
Misael

AGCT:

Vilka var dessa motståndare av Jesus och hade de verkligen ingen egen vinning av att få människor att tro att Jesus var Guds son?

Judarna och Romarna. Dom hade verkligen ingen egen vinning av att få människor att tro att Jesus var (är) Guds son.

AGCT:

Vad för fakta pekar på att denna nedtecknade profetia skrevs ned innan Babylons fall?

Ett framträdande exempel. Den forntida staden Babylon var strategiskt placerad på båda sidor om floden Eufrat, och den har kallats ”den forntida Orientens politiska, religiösa och kulturella centrum”. Omkring 732 f.v.t. (före vanlig tideräkning) nedtecknade profeten Jesaja en olycksbådande profetia – Babylon skulle falla. Jesaja nämnde detaljer: Erövraren skulle heta ”Cyrus”, Eufrats skyddande vatten skulle ”torka ut”, och stadens portar skulle ”inte ... vara stängda”. (Jesaja 44:27–45:3) Ungefär 200 år senare, den 5 oktober 539 f.v.t., uppfylldes varje detalj i profetian. Den grekiske historikern Herodotos (400-talet f.v.t.) bekräftar omständigheterna kring Babylons fall.

Jesaja gjorde ännu en häpnadsväckande förutsägelse om Babylon: ”Hon skall aldrig vara bebodd.” (Jesaja 13:19, 20) Det var verkligen överraskande att förutsäga att en blomstrande stad med ett strategiskt läge skulle bli ödelagd för all framtid. Normalt sett skulle man förvänta sig att en sådan stad blev uppbyggd igen om den förstördes. Trots att Babylon fanns kvar ett tag efter erövringen, slog Jesajas ord till sist in. Platsen där det forntida Babylon låg är i dag ”platt, het, öde och livlös”, sägs det i tidskriften Smithsonian.

Det är fascinerande att tänka på omfattningen av Jesajas profetia. Det är som om någon i dag förutsade exakt på vilket sätt en nutida stad, exempelvis New York eller London, skulle bli förstörd om 200 år och sedan med bestämdhet hävdade att den aldrig mer skulle bli bebodd. Det mest imponerande är att Jesajas profetia uppfylldes.

AGCT:

Kan du ge några exempel?

Som sagt: Erövrarens namn: Cyrus, att porten skulle lämnas öppen och att vattnet från vallgraven skulle ledas bort är några exempel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Så länge dem är tillräckligt oprecisa


   
SvaraCitera

AGCT:

Är profetior sanna?

Nej bara skråck och påhitt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Misael:

Judarna och Romarna. Dom hade verkligen ingen egen vinning av att få människor att tro att Jesus var (är) Guds son.

Det hade dem faktiskt. Romarna och judarna fick människorna att vända sina blickar bort från Jesus i och med att de menade att han var en falsk messias. De trodde aldrig att han egentligen var messias, utan att han var en lögnare.

Misael:

Omkring 732 f.v.t. (före vanlig tideräkning) nedtecknade profeten Jesaja en olycksbådande profetia

Vad för fakta pekar på att denna nedtecknade profetia skrevs ned innan Babylons fall?

Misael:

Jesaja gjorde ännu en häpnadsväckande förutsägelse om Babylon: ”Hon skall aldrig vara bebodd.”

Bagdad och mindre orter kring Babylon är dock bebodda. Detta kan dessutom vara ett bevis för att profetian faktiskt skrevs ned i efterhand.


   
SvaraCitera

Tänker på Harry Potter


   
SvaraCitera
Misael

AGCT:

Det hade dem faktiskt. Romarna och judarna fick människorna att vända sina blickar bort från Jesus i och med att de menade att han var en falsk messias. De trodde aldrig att han egentligen var messias, utan att han var en lögnare.

Det var väl ändå inte det jag skrev?: "Dom hade verkligen ingen egen vinning av att få människor att tro att Jesus var (är) Guds son."

AGCT:

Vad för fakta pekar på att denna nedtecknade profetia skrevs ned innan Babylons fall?

Om man besöker Jerusalem, kan man se fragment av Dödahavsrullarna. I en bandupptagning förklarar Yigael Yadin, professor i arkeologi: ”Det gick inte mer än omkring fem eller sex hundra år från den tidpunkt då Jesajas ord uttalades till dess denna bokrulle skrevs på 100-talet f.Kr. Det är häpnadsväckande att Jesajarullen i museet, trots att den är mer än 2.000 år gammal, så väl överensstämmer med den bibel vi läser i dag, antingen på hebreiska eller i de översättningar som gjorts från grundspråket.”

Det bör vederlägga alla kritiska påståenden om att profetiorna i Jesajas bok är skrivna i efterhand. Det är nu vetenskapligt bevisat att en avskrift av Jesajas bok gjordes gott och väl hundra år innan Jesus ens var född och långt före ödeläggandet av Babylon.

AGCT:

Bagdad och mindre orter kring Babylon är dock bebodda. Detta kan dessutom vara ett bevis för att profetian faktiskt skrevs ned i efterhand.

Bagdad och dom mindre orterna heter inte Babylon? Inget bevis för att det skrevs i efterhand.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Misael:

Det var väl ändå inte det jag skrev?: "Dom hade verkligen ingen egen vinning av att få människor att tro att Jesus var (är) Guds son."

De hade för avsikt att få människor att tro att Jesus trodde att han var Guds son. Menar du att de verkligen trodde att Jesus var Guds son?

Misael:

denna bokrulle skrevs på 100-talet f.Kr.

På vilket sätt ger detta stöd att Jesajas profetior skulle ha förutspåtts före Babylons fall? Dödahavsrullarna är ju från tiden efter Babylons fall.

Misael:

Bagdad och dom mindre orterna heter inte Babylon? Inget bevis för att det skrevs i efterhand.

Du har rätt i att detta inte är direkta platser i Babylon. Babylon är dock inte obebyggd som profetian förtäljer. Saddam Hussein har låtit uppföra nya byggnader och restaurerat ruiner i Babylon.

Jesaja 13:20 "Aldrig mer skall det bliva bebyggt..."


   
SvaraCitera
Gifted

AGCT:

Är profetior sanna och kan man verkligen förutspå okända framtida händelser?

En tillräckligt ospecifik profetia kommer säkerligen att visa sig vara "sann", liksom varje generellt uttalande av valfri bondlurk.

Min definition på sanning är sådant som upprepade gånger kan testas och verifieras, så på ett sätt kan man ju påstå att en profetia är sann, om kan få fram 1) vad som verkligen sades, och 2) avgöra om det som skulle inträffade verkligen inträffade.

MEN, detta innebär inte att det har skett något annat än en tillfällighet;
först när någon kan förutspå något som statistiskt är bättre än slumpen, då kan vi börja prata...


   
SvaraCitera
Misael

AGCT:

De hade för avsikt att få människor att tro att Jesus trodde att han var Guds son. Menar du att de verkligen trodde att Jesus var Guds son?

Nu snurrar du till det ännu mera. Jag skrev att varken judarna eller romarna hade någon nytta av att profetiorna blev uppfyllda för att på så sätt bekräfta att Jesus var Guds son. Dvs Jesu fiender hade ingen nytta av att profetiorna blev uppfyllda. Snarare tvärtom!

AGCT:

På vilket sätt ger detta stöd att Jesajas profetior skulle ha förutspåtts före Babylons fall? Dödahavsrullarna är ju från tiden efter Babylons fall.

Skriftrullarna där profetian står är daterade före Babylons fall. Räcker inte det som bevis? Dessutom finns det också över 300 profetior om Jesus som också har uppfyllts.

AGCT:

Du har rätt i att detta inte är direkta platser i Babylon. Babylon är dock inte obebyggd som profetian förtäljer. Saddam Hussein har låtit uppföra nya byggnader och restaurerat ruiner i Babylon.

Jesaja 13:20 "Aldrig mer skall det bliva bebyggt..."

Menar du att man bor där nu? Tanken bakom orden i profetian är nog snarare att Babylon som stad inte kommer att återuppbyggas eller bebos på samma sätt som innan det förstördes. Att man slängt upp några byggnader och restaurerat ruiner är inte samma sak.


   
SvaraCitera