Aviseringar
Rensa alla

Är profetior sanna?


AGCT:

I denna tråd om profetior inriktar jag mig mest på profetiorna kring Jesus

Innan Jesus föddes så existerade det kring 300 olika profetior om denne Jesus, som fakta har påvisats.

Alla dessa uppfylldes från och med Jesus föddes.

Född i Judas stam: 1 Moseboken 49:10, dess uppfyllelse: Lukas 3:23–33

Född av en jungfru: Jesaja 7:14, dess uppfyllselse: Matteus 1:18–25

Avkomling av kung David: Jesaja 9:7, dess uppfyllelse: Matteus 1:1 ,6–17

Erkänd av Gud som hans Son: Psalm 2:7, dess uppfyllelse: Matteus 3:17

Blev inte trodd: Jesaja 53:1, dess uppfyllelse: Johannes 12:37, 38

Red in i Jerusalem på en åsna: Sakarja 9:9, dess uppfyllelse:
Matteus 21:1–9

Förrådd av en nära vän: Psalm 41:9 (10), dess uppfyllelse: Johannes 13:18, 21–30

Förrådd för 30 silvermynt: Sakarja 11:12, dess uppfyllelse: Matteus
26:14–16

Tyst inför sina anklagare: Jesaja 53:7, dess uppfyllelse: Matteus
27:11–14

Lottkastning om hans kläder: Psalm 22:18 (19), dess uppfyllelse:
Matteus 27:35

Hånad när han hängde på pålen: Psalm 22:7, 8, (8, 9) dess uppfyllelse: Matteus 27:39–43

Inget ben sönderbrutet: Psalm 34:20 (21), dess uppfyllelse Johannes 19:33, 36

Begravd bland de rika: Jesaja 53:9, dess uppfyllelse Matteus 27:57–60

Uppväckt före förruttnelsen: Psalm 16:10, dess uppfyllelse
Apostlagärningarna 2:24, 27

Upphöjd till Guds högra sida: Psalm 110:1, dess uppfyllelse Apostlagärningarna 7:56

Siffrorna i parantes avser olika bibelöversättningar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Misael:

Nu snurrar du till det ännu mera.

Menar du att de verkligen trodde att Jesus var Guds son?

Misael:

Skriftrullarna där profetian står är daterade före Babylons fall.

På vilket sätt är dessa skrifter daterade? Finns det några originalskrifter kvar av Jesaja eller finns hans profetior endast kvar i senare skrifter efter Babylons fall?

Misael:

Menar du att man bor där nu? Tanken bakom orden i profetian är nog snarare att Babylon som stad inte kommer att återuppbyggas eller bebos på samma sätt som innan det förstördes.

Det är en tolkningsfråga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Andra fåren:

Alla dessa uppfylldes från och med Jesus föddes.

Nu är det dock svårt att bevisa att vissa av dessa profetior verkligen slog in och dessutom är många av dessa profetior fullt möjliga att uppfylla själv utan större svårigheter.


   
SvaraCitera
Misael

AGCT:

Menar du att de verkligen trodde att Jesus var Guds son?

Jag tar det en tredje och sista gång: varken judarna eller romarna hade nytta av att profetiorna om Jesus blev uppfyllda. Trots det blev en del profetior uppfyllda av ovetande judar och romare.

AGCT:

På vilket sätt är dessa skrifter daterade? Finns det några originalskrifter kvar av Jesaja eller finns hans profetior endast kvar i senare skrifter efter Babylons fall?

Med godkända vetenskapliga metoder. Fråga arkeologer hur dom går tillväga. Originalskrifter skrivna av just Jesaja finns inte. Det är heller inte nödvändigt för att styrka att profetian i dom skriftrullar man hittade i Qumran (dödahavsrullarna) är trovärdig och daterad före Babylons fall. Inte efter. Detaljrikedomen i profetian tillför också trovärdighet i och med att detaljerna uppfylldes av människor som inte hade kännedom om denna profetia. Babylonierna tillbad inte Gud som bekant.

AGCT:

Det är en tolkningsfråga.

Nej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Misael:

Jag tar det en tredje och sista gång: varken judarna eller romarna hade nytta av att profetiorna om Jesus blev uppfyllda.

AGCT:

Romarna och judarna fick människorna att vända sina blickar bort från Jesus i och med att de menade att han var en falsk messias. De trodde aldrig att han egentligen var messias, utan att han var en lögnare.

Romarna och judarna hade nytta av att människor trodde att Jesus trodde sig vara Guds son.

AGCT:

Menar du att de verkligen trodde att Jesus var Guds son?

Misael:

Nu snurrar du till det ännu mera.

Varför vill du inte svara på denna fråga?

Misael:

Det är heller inte nödvändigt för att styrka att dom skriftrullar man hittade i Qumran (dödahavsrullarna) är daterade före Babylons fall. Inte efter.

Är inte dödahavsrullarna skriva omkring år 100 f.Kr.?

Misael:

Detaljrikedomen i profetiorna tillför också trovärdighet.

Om skrifterna är omredigerade eller till och med skapade efter händelsen om vilken profetian förtäljer, betyder det att detaljerna inte har mycket värde.

Misael:

Nej.

Varför inte?


   
SvaraCitera
Misael

AGCT:

Romarna och judarna hade nytta av att människor trodde att Jesus trodde sig vara Guds son.

Men varför skulle judarna och romarna ha nytta av att folket lyssnade på Jesus? Dom var ju emot Jesus! [confused]

Alltså hade varken judar eller romare nytta av att profetiorna blev uppfyllda för det styrkte att Jesus var utsänd av Gud.

AGCT:

Varför vill du inte svara på denna fråga?

Eeeh? Jag har ju försökt hela tiden. Men du vänder på det och vill få det till att judarna och romarna skulle ha nytta av att folket drogs till Jesus istället för att lyda judarna och/eller romarna. [confused]

AGCT:

Är inte dödahavsrullarna skriva omkring år 100 f.Kr.?

Jo. Men Jesaja skrev klart sin bok redan år 732 f.v.t, jämfört med dessa skriftrullar och vad som står i Bibeln idag så var det ingen större skillnad. Trots att Jesajarullen är mer än 2.000 år gammal, så stämmer den väl överens med den bibel vi läser i dag, antingen på hebreiska eller i de översättningar som gjorts från grundspråket.

AGCT:

Om skrifterna är omredigerade eller till och med skapade efter händelsen om vilken profetian förtäljer, betyder det att detaljerna inte har mycket värde.

Skrifterna är kopierade från ett pergament till ett annat. Inte omredigerade. [confused]

När man gjorde på det sättet var man ytterst noggrann. Det bevisar den 2000 år gamla Jesajarullen när man jämför den med dagens Bibel. [y]

AGCT:

Varför inte?

För att det står att Babylon som stad inte skulle bli återuppbyggd. Tycker du att om man bygger några byggnader och restaurerar ruiner att Babylon har återuppbyggts? Babylon var på sin tid en blomstrande handelsstad med väldigt många innevånare, dessutom så var inte Babylon på den tiden omringat av kargt ökenaktigt landskap som det är idag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Misael:

Men varför skulle judarna och romarna ha nytta av att folket lyssnade på Jesus? Dom var ju emot Jesus!

De påstod att Jesus var en lögnare som sade sig vara Guds son. De sa aldrig att han var Guds son.

Antydde de någonsin att Jesus hade rätt?

Misael:

Eeeh? Jag har ju försökt hela tiden. Men du vänder på det och vill få det till att judarna och romarna skulle ha nytta av att folket drogs till Jesus istället för att lyda judarna och/eller romarna.

Antydde de någonsin att Jesus hade rätt och att folket skulle söka sig till Jesus?

AGCT:

Det hade dem faktiskt. Romarna och judarna fick människorna att vända sina blickar bort från Jesus i och med att de menade att han var en falsk messias. De trodde aldrig att han egentligen var messias, utan att han var en lögnare.

AGCT:

Menar du att de verkligen trodde att Jesus var Guds son?

Svara med ett enkelt ja eller nej.

Misael:

Jo. Men Jesaja skrev klart sin bok redan år 732 f.v.t

Jesajas profetia finns att finna i Bibeln. Dödahavsrullarna är de äldsta kända versionerna av Bibeln. Dödahavsrullarna nedtecknades efter Babylons fall. Det finns med andra ord inga kända bevarade skrifter före Babylons fall som förutspår stadens tragiska öde.

Misael:

Skrifterna är kopierade från ett pergament till ett annat. Inte omredigerade.

Hur kan vi med säkerhet veta detta?

Misael:

Tycker du att om man bygger några byggnader och restaurerar ruiner att Babylon har återuppbyggts?

Nej. Staden har inte blivit återuppbyggd, däremot kan vi säga att staden blivit bebyggd.

AGCT:

Jesaja 13:20 "Aldrig mer skall det bliva bebyggt..."

På denna punkt stämmer profetian alltså inte?


   
SvaraCitera
Misael

AGCT:

De påstod att Jesus var en lögnare som sade sig vara Guds son. De sa aldrig att han var Guds son.

Läsförståelse?? Jag har hela tiden skrivit att judarna och romarna inte hade någon nytta av att profetiorna blev uppfyllda när det gäller Jesus för att dom profetiorna styrkte att Jesus är Guds son. Ändå blev en del profetior uppfyllda av judarna och romarna. Jag fattar inte vad det är du argumenterar emot när jag inte ens säger emot dig!? [confused]

AGCT:

Antydde de någonsin att Jesus hade rätt och att folket skulle söka sig till Jesus?

Nej, det har jag aldrig påstått.

AGCT:

Svara med ett enkelt ja eller nej.

Nej.

AGCT:

Jesajas profetia finns att finna i Bibeln.

Jaså inte?

Cyrus förberedde sig för en konfrontation med det mäktiga Babylon, och det är särskilt från denna tid och framåt som han förekommer i uppfyllelsen av Bibelns profetior. I Jesajas inspirerade profetia om återställelsen av Jerusalem och templet nämndes denne persiske härskare som den som var utvald av Jehova Gud till att störta Babylon och befria de landsflyktiga judarna. (Jes 44:26–45:7) Trots att den här profetian skrevs mer än 150 år innan Cyrus kom till makten och trots att Juda tydligen blev ödelagt innan Cyrus ens var född, tillkännagav Jehova att Cyrus skulle tjäna som hans ”herde” till nytta för det judiska folket. (Jes 44:28; jfr Rom 4:17.) Eftersom Cyrus således var utvald på förhand, kallades han Jehovas ”smorde” (hebr.: mashịach, messias; grek.: khristọs, kristus). (Jes 45:1) Att Gud kallade Cyrus vid namn (Jes 45:4) i detta tidiga skede betyder inte att han gav honom hans namn vid födseln, utan att han i förväg visste att en man med detta namn skulle framträda. Han kallade alltså inte en anonym och okänd person, utan han kallade en särskild man som han nämnde vid namn.

Utan att Cyrus, som sannolikt var anhängare av zoroastrismen, var medveten om det hade Jehova Gud bildligt talat ”fattat tag i” hans ”högra hand” för att leda eller styrka honom, spänna bältet om honom och jämna ut vägen framför honom, så att han skulle kunna fullborda Guds avsikt: erövringen av Babylon. (Jes 45:1, 2, 5) Som den som ”från början berättar om slutet och från svunnen tid om de ting som inte har skett” hade den allsmäktige Guden låtit förhållandena på jorden utveckla sig så att hans beslut kunde genomföras. Han hade kallat på Cyrus ”från soluppgången”, dvs. från Persien (öster om Babylon), där Cyrus favorithuvudstad, Pasargadae, låg. Cyrus skulle vara som en ”rovfågel” som snabbt slog ner på Babylon. (Jes 46:10, 11) Det är värt att lägga märke till att ”perserna bar en örn som var fäst vid änden på en lans och att solen, som de betraktade som sin gudom, också var representerad på deras standar, vilka ... vaktades med största hängivenhet av härens tappraste män”. (The Encyclopædia Britannica, 1910, bd X, sid. 454)

Hur ledde Cyrus bort vattnet i Eufrat?

I Bibelns profetior om Cyrus erövring av Babylon förutsades det att floderna skulle torka ut, att portarna inte skulle vara stängda, att staden skulle invaderas plötsligt och att Babylons krigare inte skulle göra motstånd. (Jes 44:27; 45:1, 2; Jer 50:35–38; 51:30–32)

Cyrus betraktade det som närmast omöjligt att storma Babylons väldiga murar och berättar sedan hur Cyrus belägrade staden och ledde bort vattnet i Eufrat med hjälp av diken. Medan invånarna i staden festade sände han upp sina trupper längs flodbädden och in genom murarna. Under ledning av Gobryas och Gadatas överrumplade de vakterna och trängde in i palatset genom portarna. På en enda natt hade ”staden intagits och kungen dödats”, och de babyloniska soldater som befann sig på borghöjderna överlämnade sig på morgonen. (En persisk furstes uppfostran [Kyrou paideia], 1998, VII, 5, 33; jfr Jer 51:30.)

De kilskriftstavlor som arkeologerna har funnit bekräftar Babylons plötsliga fall för Cyrus, även om de inte innehåller några närmare detaljer om hur erövringen gick till.

AGCT:

Hur kan vi med säkerhet veta detta?

Jag har redan förklarat det för dig. Jag orkar ärligt talat inte upprepa mig om du inte ens läser vad jag skriver.

Misael:

Trots att Jesajarullen är mer än 2.000 år gammal, så stämmer den väl överens med den bibel vi läser i dag, antingen på hebreiska eller i de översättningar som gjorts från grundspråket.

Om nu Jesajarullen som är över 2000 år stämmer väl överens med våran Bibel idag, varför skulle Jesajas skriftrulle ändrats något på 600 år? Studera bibeln så märker du själv.

AGCT:

Staden har inte blivit återuppbyggd, däremot kan vi säga att staden blivit bebyggd.

Profetian handlar om staden Babylon. Kan du verkligen påstå på allvar att någon bor i Babylon idag? Nej, det kan du inte.

AGCT:

På denna punkt stämmer profetian alltså inte?

Jo, det gör den. Du använder dig av 1917 års översättning som är erkänt dåligt översatt. Både Bibel 2000 och Nya Världens översättning (dom 2 senaste svenska översättningarna av bibeln) översätter med "bebodd" inte bebyggd.

Jes 13:20 - "Hon skall aldrig vara bebodd, och hon skall aldrig, från generation till generation, ha sin boning där." NW

"Ingen skall mer slå sig ner där, obebott skall det ligga" - Bibel 2000


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Misael:

Jag fattar inte vad det är du argumenterar emot när jag inte ens säger emot dig!?

Jag fick aldrig ett enkelt svar därför ville jag gärna ha det. Du kan tro att en annan människa tror en sak utan att du själv tror på det. Detsamma gäller Jesus motståndare i detta fall.

Misael:

Nej.

Precis vad jag ville få fram. Romarna och judarna ansåg att Jesus och hans lärjungar trodde att han var messias. Själva trodde de att han var en bedragare. Jesus behövde alltså stöd av profetiorna för att kunna kalla sig messias. Om han verkligen uppfyllde alla profetior är dock en helt annan fråga. Dessutom är många av dem lätta att själv uppfylla.

Att till exempel rida in i Jerusalem på en åsna är något alla kan göra.

AGCT:

Jesajas profetia finns att finna i Bibeln.

Misael:

Jaså inte?

Jag tror du misstolkade vad jag skrev.

Misael:

Jag har redan förklarat det för dig.

Misael:

När man gjorde på det sättet var man ytterst noggrann.

Fusk och misstag kan ändå förekomma.

Misael:

varför skulle Jesajas skriftrulle ändrats

För att anpassas efter Babylons fall förståss. Det finns ingen bevarad skrift innan Babylons fall som förtäljer om dess tragiska öde.

Misael:

Profetian handlar om staden Babylon.

...och Babylon har blivit bebyggd efter dess förstörelse.

(Du gillar dock inte 1917 års översättning av Bibeln, så jag tycker vi kan lämna frågan om tolkningen av vad ordet bebyggd betyder.)

Misael:

Kan du verkligen påstå på allvar att någon bor i Babylon idag? Nej, det kan du inte.

Jag påstår inte att den är bebodd utan bebyggd.

Misael:

Jo, det gör den. Du använder dig av 1917 års översättning som är erkänt dåligt översatt.

Vi har ändå inte tillgång till Jesajas original och vi kan därför inte veta med säkerhet vad han förutsåg. Källorna innehållande profetian kommer från tiden efter Babylons fall.


   
SvaraCitera
Misael

AGCT:

Jag tror du misstolkade vad jag skrev.

ja

AGCT:

Fusk och misstag kan ändå förekomma.

Fusk hade upptäckts väldigt lätt. Dom som hade jobbet att översätta, skriva över till ett annat pergament var inte vilka som helst, det var ansvarsfulla troende som gjorde sitt yttersta för att skriva noggrannt. Säger det dig ingenting att Jesajarullen som daterades till 100 f.v.t är i överensstämmelse med våran bibel idag. Det har inte skett några förändringar. Alltså är det tillförlitligt.

AGCT:

För att anpassas efter Babylons fall förståss. Det finns ingen bevarad skrift innan Babylons fall som förtäljer om dess tragiska öde.

Du får tro det. Jag orkar inte älta i det här mer. Vi kommer ingenvart. Jag har sagt det jag vill ha sagt.

AGCT:

...och Babylon har blivit bebyggd efter dess förstörelse.

(Du gillar dock inte 1917 års översättning av Bibeln, så jag tycker vi kan lämna frågan om tolkningen av vad ordet bebyggd betyder.)

Som sagt: 1917 års översättning går emot nyare översättningar där man varit noggrannare och översatt med bebodd och inte bebyggd.

AGCT:

Jag påstår inte att den är bebodd utan bebyggd.

Jag vet det. Du stöder dig på en dåligt översatt bibel. Det är bekräftat av olika bibelkännare och översättare.

AGCT:

Vi har ändå inte tillgång till Jesajas original och vi kan därför inte veta med säkerhet vad han förutsåg. Källorna innehållande profetian kommer från tiden efter Babylons fall.

Som sagt: Man behöver inte originalet för att förstå att profetian blev skriven före Babylons fall. Erövraren Cyrus kände inte till Gud eller ens visste någonting om Jesaja ändå uppfyller han Jesajas profetia. Liiite konstigt i så fall, ändå nämns han vid namn i profetian!

adios


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Janbananberg:

Nej bara skråck och påhitt.


   
SvaraCitera

AGCT:

Nu är det dock svårt att bevisa att vissa av dessa profetior verkligen slog in

Vilka?
Kan du ge några exempel ifrån bibeln?

Så att vi kan utgå ifrån något konkret.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Misael:

Säger det dig ingenting att Jesajarullen som daterades till 100 f.v.t är i överensstämmelse med våran bibel idag.

Det säger mig att skrifterna inte har förändrats nämnvärt under denna tid. Dock är historian full av felöversättningar, misstag och rena förfalskningar. Att man i många fall var ärlig och korrekt är inte ett något godtagbart argument för att just Jesajas profetia ska ha förblivit oförändrad eller ens skriven innan Babylons fall.

Misael:

Vi kommer ingenvart. Jag har sagt det jag vill ha sagt.

Om vi sammanfattar det hela har vi alltså inga originalkällor från tiden före Babylons fall, vilka förtäljer om dess öde. De källor vi har är skrivna efter Babylons fall. Vad är det då som säger att Jesajas profetia, som den ser ut i dag, verkligen skapades innan Babylons fall?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Andra fåren:

Kan du ge några exempel ifrån bibeln?

Andra fåren:

Född av en jungfru: Jesaja 7:14, dess uppfyllselse: Matteus 1:18–25

Hur kan vi veta att Maria verkligen blev havande genom Gud? Fanns det några andra vittnen med vid befruktningen som kan stödja att hon inte kan ha blivit havande på något annat sätt eller var Maria ensam?

Andra fåren:

Red in i Jerusalem på en åsna: Sakarja 9:9, dess uppfyllelse:
Matteus 21:1–9

Detta är något vem som helst kan göra. Det är alltså ingen svår profetia att uppfylla.

Eftersom att det rör sig om flera profetior som Jesus skall ha uppfyllt, uppstår ännu ett problem. Vem mer än Jesus kan bekräfta att han verkligen har uppfyllt alla profetior?


   
SvaraCitera
Misael

AGCT:

full av felöversättningar, misstag och rena förfalskningar.

Om det är bibeln du snackar om så: Källa på det tack.


   
SvaraCitera