Aviseringar
Rensa alla

Är programmen installerade?


Ämnesstartare

Jag ska nog beställa en DELL Studio 17 från dell.com .. Har några erbjudanden som går ut om två dagar. Man får bygga ihop datorn själv och bestämma vilka program man vill ha. Men om vi säger att jag bestämmer mig för att köpa med Photoshop, är det Dell som installerar då? Eller får jag skivan med separat? Snälla, om du köpt dator från Dell och vet detta. SVARA! måste verkligen veta. 🙂


   
Citera
Ämnesstartare

tjejeen92:

måste verkligen veta. 🙂

Det bästa är väl att fråga dom på dell?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Det bästa är väl att fråga dom på dell?

Men alltså, jag vet att man kan göra det. Dock har de öppet till fem på vardagarna. Jag jobbar ända tills det. Så hinner inte höra av mig. Annars hade jag hört av mig till dem på direkten!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tjejeen92:

Så hinner inte höra av mig. Annars hade jag hört av mig till dem på direkten!

Skicka ett mail till deras support?


   
SvaraCitera

Skulle förvåna mig om det inte följde med en skiva. Du kommer ju få allt annat på skiva, operativsystem osv.


   
SvaraCitera

Det är antagligen bara vissa programvaror som är förinstallerade (anti-virus etc), resterande kommer med skivor. Du får en skiva varesig det är förinstallerat eller inte dock. Det har iaf alltid jag fått.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vet att andra butiker där 3:e parts programvara ingår i paketet får man installera själv, eller ibland så måste man aktivera den själv. Du kommer i alla fall att få skiva brevid om det är de du oroar dig för


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ett hett tips är att inte låta judeförsäljarna pracka på dig någonting extra alls. Du kan troligtvis få en bättre deal genom att köpa Photoshop direkt från Adobe (speciellt om du är studerande, tror t o m det gäller gymnasieelever,) och kan du inte det kan du ta och ladda ned GIMP istället eftersom det inte finns någonting du kommer att göra med Photoshop du inte kan göra med GIMP.

Ire_:

Skulle förvåna mig om det inte följde med en skiva. Du kommer ju få allt annat på skiva, operativsystem osv.

Berglund:

Du får en skiva varesig det är förinstallerat eller inte dock.

wakajwaka:

Du kommer i alla fall att få skiva brevid om det är de du oroar dig för

Inte en chans, nuförtiden har alla häftiga burkar en sektion av hårddisken avsatt för det, vilket innebär att du inte behöver en skiva, CD-nyckel eller någonting annat för att installera om all malware du får förinstallerad. Tanken på att man faktiskt skulle få en CD med mjukvara man betalt för är skrattretande - då missar de ju chansen att ta betalt en gång till när din hårddisk kraschat.

Hur det är med tredjepartsprogramvara vet jag inte, men om jag var Dell skulle jag bara baka in Photoshop i imagefilen som används vid återställning.


   
SvaraCitera

That Man:

Inte en chans, nuförtiden har alla häftiga burkar en sektion av hårddisken avsatt för det, vilket innebär att du inte behöver en skiva, CD-nyckel eller någonting annat för att installera om all malware du får förinstallerad.

Inte när jag köpte min XPS iaf.


   
SvaraCitera
zIGGE

That Man:

Inte en chans, nuförtiden har alla häftiga burkar en sektion av hårddisken avsatt för det, vilket innebär att du inte behöver en skiva, CD-nyckel eller någonting annat för att installera om all malware du får förinstallerad.

Det stämmer inte överhuvudtaget.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

That Man:

Inte en chans, nuförtiden har alla häftiga burkar en sektion av hårddisken avsatt för det, vilket innebär att du inte behöver en skiva, CD-nyckel eller någonting annat för att installera om all malware du får förinstallerad.

Gillar att du antagligen aldrig köpt en dator.

That Man:

Hur det är med tredjepartsprogramvara vet jag inte, men om jag var Dell skulle jag bara baka in Photoshop i imagefilen som används vid återställning.

Photoshop är tredjepartsprogramvara...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

zIGGE:

Det stämmer inte överhuvudtaget.

wakajwaka:

Gillar att du antagligen aldrig köpt en dator.

Ovanligt att just ni två uttalar er om saker ni överhuvudtaget inte har någon koll på.

http://en.wikipedia.org/wiki/Host_Protected_Area:

# Computer manufacturers may use the area to contain a preloaded OS for install and recovery purposes (instead of providing DVD or CD media).
# Dell notebooks hide Dell Media Direct utility in HPA. IBM and LG notebooks hide system restore software in HPA.

http://www.thinkwiki.org/wiki/Hidden_Protected_Area:

The Hidden Protected Area (also known as the Host Protected Area) is a special area (usually a few gigabytes in size) located at the end of a hard disk. It is preinstalled on the harddisks of some ThinkPads. It is normally hidden to the software running on your ThinkPad. It includesall the softwareand dataneeded to recover the preloaded state of the ThinkPad.

wakajwaka:

Photoshop är tredjepartsprogramvara...

Ja det är det lille vän, hurså?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

That Man:

Du kan troligtvis få en bättre deal genom att köpa Photoshop direkt från Adobe

Jag har kollat upp det där. Dell har också studenterbjudanden. Det blir mycket dyrare om jag skulle köpa av adobe.


   
SvaraCitera
zIGGE

That Man:

Ovanligt att just ni två uttalar er om saker ni överhuvudtaget inte har någon koll på.

Ovanligt att just du uttalar dig om saker du överhuvudtaget inte har någon koll på.

That Man:

Inte en chans, nuförtiden har alla häftiga burkar en sektion


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

That Man:

Ja det är det lille vän, hurså?

That Man:

of some ThinkPads

thinkpad = ibm, inte dell
man kan få recovery skiva från IBM


   
SvaraCitera