Aviseringar
Rensa alla

Är rädd


Ämnesstartare

Jag är rädd för ormar och undrar hur stor risk det finns att jag blir biten av en orm 


   
Citera
Ämnesetiketter

närmast obefintlig så länge du låter dem vara


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag glömde att säga att jag orienterar


   
SvaraCitera

blackmamba.jpg

Visste du att svarta mambor kan åla sig fram i en hastighet som överstiger de flesta människors springhastighet?


   
SvaraCitera

Sålänge du har ordentligt på dig och stampar mycket så är det nog ingen större fara. De är ju mer rädda förr oss än vi för dem skulle jag tro. 


   
SvaraCitera

Stor 


   
SvaraCitera

Det beror på vilken miljö det grundas över. Om du orienterar i miljö med blåbärsris och stora granar så är det 0.0001% men om du orienterar i som exempel en öppnare solig mark med lingonris och tallar som de trivs mycket gott i, så är det större risk att påträffa en orm. Men mycket liten fortfarande. Att bli biten av en orm är ännu mindre. Dock så om du någonsin ser en orm runt dig, se dig noggrant omkring dig själv för andra ormar för där det finns en finns det mycket ofta flera.
  Var ute i skogen förra veckan och såg en svart orm cirka en meter framför mig ihopringlad sen så kikade jag runt mig och jag stod på en annan ihopringlad grå orm..
   Om du kan så ha på dig bra klädsel runt fötterna som stövlar. Dock ganska svårt om man orienterar Galen
 
PS; Ormbett i Sverige land är ofta mycket ofarliga men man ska ändå alltid besöka vården om man blivit biten. För det kan vara allvarligt. Var också stilla med kroppen om du blivit biten, på så sätt sprids inte "giftet" om det är ett allvarligt bett.


   
SvaraCitera
Draug

Beror på om du vistas i ormrika omgivningar lr ej.


   
SvaraCitera

rätt liten 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det verkar som om jag inte behöver vara orolig........


   
SvaraCitera

min mamma, som har orienterat sedan 60-talet, hälsar att hon har stött på minst tio ormar i skogen medan hon sprungit. kan man uppskatta att du stöter på en orm ungefär var femte år? förutsatt att du gillar medeldistans och brukar göra ganska kostnadseffektiva vägval. men hon har aldrig blivit biten!


   
SvaraCitera

Jag tror inte det finns så stor risk att du blir biten av en orm för jag har orienterat i nio år och har inte sett en orm 


   
SvaraCitera

hahahhahhahahha


   
SvaraCitera